مکمل بنزین
گوناگونخبر

موتور قدرتمند پورشه رونمایی شد!

ENGIN

در سی‌و‌هفتمین همایش بین‌المللی موتور در وین، پورشه نیز حضور داشت و از یک موتور جدید  ۴ لیتری دو توربوشارژر V8 پرده برداشت. این موتور قرار است که در مدل‌های جدید پانامرا توربو و کاین به کار گرفته شود. پیشرانه جدید پورشه که گفته می‌شود بر اساس موتور توربوشارژر ۳ لیتری V6 آئودی در آئودی S4 ساخته شده، با دو توربوشارژر توئین-اسکرال همراه است و در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، می‌تواند قدرتی به میزان ۵۵۰ اسب‌بخار تولید کند.

این موتور جدید که در سطح قدرت بالاتری نسبت به موتور قبلی دو توربوشارژر ۴/۸ لیتری V8 پورشه قرار دارد، به بخش کنترل مصرف سوخت در آن نیز فکر شده است و با به سیستم غیرفعال‌سازی سیلندر در آن، می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت داشته باشد. هنگامی که خودرو در حالت نیم انجین در بازه دور موتور ۹۵۰ تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه باشد با تبدیل به یک چهار سیلندر، مصرف سوخت تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. در همین حال، این موتور با استفاده از یک سیستم استاپ-استارت برای کاربردهای هیبریدی بهینه‌سازی شده، پورشه جوانب زیادی را در طراحی این موتور درنظر گرفته است، یکی دیگر از قابلیت‌های موتور جدید پورشه کنترل میزان آلایندگی تولید گازهای گلخانه‌ای است.

این موتور در کنار موتور توربوی ۳ لیتری V6 آئودی ساخته می‌شود و هر دو موتور برای کاربرد در ساختارهای طولی نظیر پلتفرم MLB در آئودی و پلتفرم MSB در پورشه مناسب هستند. فولکس‌واگن که بسیاری از شرکت‌های بزرگ به عنوان زیر مجموعه آن فعالیت می‌کنند به‌طور گسترده از این پیشرانه در خودروهایی نظیر آئودی و بنتلی و همین‌طور لامبورگینی اوروس شاسی‌بلند بهره خواهد گرفت.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا