مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

خودرو قدیمی چانگان، محصول جدید راین خودرو!

راین خودرو را می‌توان کم خاصیت‌ترین شرکت در میان مونتاژکارهای ایرانی نامید! نوع مدیریتی راین خودرو، بگونه‌ای است که حتی در دوران برجام هم اقدامات مثبت به سزایی از این شرکت دیده نشد؛ شرایط سخت و تحریمی که به کنار…

اما مدتیست که شرکت مذکور، در وب‌سایت رسمی خود، خبر از ورود برندی جدید را می‌دهد. برندی ناشناخته که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

براساس اطلاعات بدست آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان، می‌توان گفت که خودرویی با عنوان لارک (R3) Q1 در لیست گمرکی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و احتمالا هم ظرف ماه‌های آینده، شاهد مونتاژ این محصول توسط راین خودرو خواهیم بود.

خودرویی که در اصل برای برند معتبر چانگان چین بوده و چندین سال هم با نام CX20 به فروش می‌رسیده است. البته بهتر است بدانید که این خودرو برای اولین بار در اواخر سال 2009، معرفی و آخرین بار هم در سال 2015 مورد فیس لیفت چانگان قرار گرفته است؛ لازم به ذکر بوده که در آن سال‌ها هم به خودرویی با کیفیت متوسط به بالا شناخته می‌شده است. البته که دیگر باتوجه به قرار گرفتن در سال 2022 میلادی، پارامترهای کیفی هم تغییر کرده و Cx20 محصولی قدیمی محسوب می‌شود.

از اطلاعات پایه خودرویی که بگذریم، به داستان لارک (اسکای لارک) و راین خودرو می‌رسیم. این‌گونه که به نظر می‌رسد، نوع مدیریتی لارک، بسیار مشابه راین خودرو بوده و بهتر است بگوییم که در و تخته خوب با هم جفت شده است! زیرا لارک هم یک محصول داشته و از اواخر سال 2017 هم همان چانگان CX20 را به صورت ری‌بج شده و با نام لارک Q1 عرضه می‌کند. البته که برخی اطلاعات، حاکی از برنامه داشتن لارک، مبنی بر تولید برخی خودروهای زیرمجموعه برند چانگان را هم به صورت ری‌بج شده دارد.

اما اینگونه که به نظر می رسد، قرارداد بسته شده میان طرف ایرانی و لارک، در سال 2019 انجام شده و احتمالا بدلایل مسائلی، اولین نسخه‌های آزمایشی خودرو مذکور با تاخیر وارد ایران شده است.

اما لارک Q1 و یا R3…

در همین ابتدا باید گفت که محصول مورد اشاره لارک، در بازارهای جهانی با نام Q1 شناخته شده و در برخی سامانه های گمرکی کشورمان با نام اصلی Q1 و با نام فرعی R3 دیده شده است. پس احتمال آن قویست که با عنوان R3 در ایران و توسط راین خودرو به مونتاژ برسد.

لارک Q1 (R3)

این‌طور که قطعی شده، لارک R3 با پیشرانه 1370 سی سی تنفس طبیعی و با گیربکس 5 سرعته اتوماتیک در بازار ایران عرضه خواهد شد. نکته عجیبی که وجود دارد، این است که اکثر شرکت های خودرو همچون ایران خودرو، زمانی که پیشرانه‌ای به عنوان مثال با حجم 1645 سی سی را در اختیار دارد، این موتور را در تبلیغات 1700 سی سی یا 1.7 لیتری معرفی می‌کند. اما شرکت لارک، پیشرانه 1370 سی سی را 1.3 لیتری خطاب قرار می‌دهد!

اما جدا از مسائل مذکور، در نهایت پیشرانه 16 سوپاپه لارک R3 توانایی تولید حداکثر 105 اسب بخار، قدرت و 120 نیوتن متر، گشتاور را دارد. در رابطه با امکانات این خودرو هم باید گفت که براساس سال معرفی این خودرو، قاعدتاً نباید انتظار سطح آپشنی خیلی بالایی را داشته باشیم.

از امکانات مهم و احتمالی لارک R3 در بازار ایران، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مولتی مدیا و مانیتور لمسی همراه با دوربین دید عقب
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • دو ایربگ ایمنی راننده و سرنشین جلو
  • چراغ های جلو مجهز به عدسی
  • سیستم تهویه مطبوع
  • سیستم ایموبلایزر و قفل مرکزی
  • ترمزهای ABS و EBD
  • ادوات و دکمه های کنترل سیستم صوتی برروی فرمان
  • قابلیت نصب ISOFIX
  • بالابرهای برقی شیشه های هر چهار درب
  • برف پاک کن عقب
  • روف ریل
  • تنظیم برقی زوایای آینه های جانبی
  • سانروف
  • رینگ های آلومینیومی
  • دستگیره های اصطلاحا آسان بازشو
  • و…

نکته بسیار عجیبی که در رابطه با محصول لارک دارد، این است که در مهد تولید خودروهای ارزان و… (چین)، این خودرو توانسته تا طی سال 2021 بیش از 1400 دستگاه را به فروش برساند. آمار بالایی نیست؛ اما اینکه خودرویی با این سن طراحی و تکنولوژی را در چین خریداری کنند، برایمان عجیب است!

لازم به ذکر است قیمت لارک Q1 (R3) چیزی بین 6400 الی 8400 دلار بوده که باتوجه به برخی اطلاعات، شرکت راین خودرو نسخه فول این خودرو را وارد بازار ایران خواهد کرد. دستشان درد نکند…

حال باید منتظر ماند و دید که درنهایت، ماجرا این خودرو در ایران چگونه سر شده و راین خودرو هم چه روندی را برای عرضه در پیش خواهد گرفت. امید است که مراجع ذی ربط، نظارت بیشتری را در جهت ورود هرخودرویی به کشور عزیزمان در نظر بگیرند؛ اینگونه نباشد که عده ای باتوجه به وضعیت موجود، سوءاستفاده کرده و هرچهارچرخی را با عنوان خودرو در ایران به مرحله مونتاژ برساند. البته که هرچه باشند، باز از برخی محصولات داخلیمان که توسط سایپا و ایران خودرو عرضه می شوند، باکیفیت ترند!

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. هرچه بونجل ونخرم تودنیا هس بیاریدقالب کنیدبه ملت ایران خلایق هرچه لایق.بنداز در رو بندازین.

  2. ولی قطعا از ۲۰۶ و ۲۰۷ و کوییک و این اشغالا با کیفیت تر هست

  3. ولی قطعا از ۲۰۶ و ۲۰۷ و کوییک و این اشغالا با کیفیت تر هست

  4. خب چرا همون چانگان CS35 رو که نمونه جدیدتر و بروزتر بودوارد و مونتاژ نمیکنن و رفتن سراغ نسخه قدیمی چانگان؟؟!!!

  5. یادمه سال ۹۷ کوئیک تو بازار خیلی خیلی خریدار کم داشت ، الان ببینید چجور ملت طرف کوئیک برا خرید می روند ، خدایا تو شاهدی

  6. مونتاژ برای دور زدن حقوق گمرکی وکسب سود بالاتر است.واگرنه چیزی بنام خودرو ساز وجود ندارد.درود بر مسئولین بی لیاقت.

  7. از ماست که بر ماست از یک طرف می گویم کرانی است از طرفی تا اعلام می کنند یک ماشین اشغال ثبت نام است هجوم ملت پس خودمان مقصر هستیم حریص و…..هستیم یک مدت مردانه ثبت نام نکنیم که جوک است همین الان اعلان کنن تا صبح هم توی صف می ایستیم چی بگم…..

  8. باملت خودشان مثل ملتی توباتلاق رفتار می کنند! نخریدن ,,,سزای گران‌فروشی!!!

  9. بخود خدا یکسال اختیار خودرو مملکت بمن بدن برای همیشه دغدغه مردم از بین میبرم . نه من هر ایرانی با اطلاعات اولیه در این زمینه توانایی اینکارو داره .موضوع اینه که مسئولین نمیخوان حل بشه

  10. در سگمنت خودروهای کوچک شهری ، بعد از هیوندای i10 و mvm 110 محصولی برای مونتاژ نبوده و خلاء وجود دارد . خوبه که در این سگمنت خودروئی را برای مونتاژ در نظر گرفته اند ولی سوال اینجاست که چرا از محصولات جدید و بروز استفاده نمی کنند ؟

  11. در تصاویر عکس مربوط به حسین نقدی و ناصر نقدی مدیر عامل شرکت آذویکو دیده میشود.شرکتی که سال 97 با پیش فروش خودروی ام جی هنوزم به تعهداتش عمل نکرده و مالباختگان بیچاره نزدیک به 4 ساله بلاتکلیفن.جالب اینجاست که الانم مالباختگان فک میکنن که آقایان نقدی به دلیل کلاهبرداری در زندان به سر میبرن

  12. حسین نقدی و ناصر نقدی کلاهبردارای شرکت آذویکو اینجا چیکار میکنن اینا مگه بدلیل کلاهبرداری و عدم تعهد در زندان نیستن

  13. چرا مدیران آذویکو رفتن برا قرارداد؟ اینا باید زندان میلودن در زمان این خبر
    احتمالاً این محصول بد رو میخوان بعد از چهار سال به جای ام جی ۳۶۰ بکنن تو پاچه حواله دار ها

  14. به نظرم این خودرو اگر هم قیمت آشغالهای سایپا و ایران خودرو قیم گذاری بشه موفق میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا