مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی‌بلند هیبریدی چانگان، پاسخی به بی‌وای‌دی

تصویر فوق، محصول جدید چانگان با نام UNI-K iDD است، نسخه پلاگین‌هیبریدی UNI-K. این خودرو اولین محصول چانگان است که به سیستم هیبرید Blue Whale iDD این شرکت مجهز شده است. iDD پاسخ چانگان است به سیستم هیبرید DM-i بی‌وای‌دی که بیشتر بر مصرف کمتر و ذخیره انرژی، تمرکز دارد. چانگان این سیستم را به‌همراه اس‌یو‌وی UNI-K iDD در نمایشگاه خودروی پارسال چونگ‌کینگ، معرفی کرد.

طراحی:

از نظر ظاهری، این خودرو با نسخه سوخت معمولی آن، که قبلا معرفی شده است شباهت دارد. در قسمت جلو، از یک جلو‌پنجره بدون حاشیه با چراغ‌های ال‌ای‌دی باریک استفاده شده است. در نمای جانبی، شاهد یک خط، از چرخ جلو تا عقب، در کنار یک طرح نسبتا صاف کلی، هستیم که قسمت مربوط به سوخت‌گیری خودرو در سمت راننده قرار داده شده است.

از لحاظ بدنه،  UNI-K iDD با ابعاد ۴۸۶۵، ۱۹۴۸، ۱۷۰۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۸۹۰ میلیمتر، در دسته شاسی‌بلندهای سایز متوسط قرار می‌گیرد. این خودرو از نظر اندازه، در بین چانگان CS85 COUPE و CS95 قرار دارد.

UNI-K iDD در نمای داخلی هم به نسخه سوخت معمولی خود شباهت دارد. قسمت قابل توجه داخل کابین، یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی مربوط به سیستم اطلاعات و سرگرمی مرکزی است در کنار سه ال‌سی‌دی ۱۰.۲۵ و ۹.۲ و ۳.۵ اینچی مربوط به بخش کلاستر.

بر اساس اطلاعات به‌دست آمده UNI-K iDD به یک گیربکس برقی سه‌کلاچه نهنگ آبی یا همان Blue Whale مجهز خواهد بود. مسافت قابل پیمودن توسط این خودرو در حالت الکتریکی خالص، برابر با ۱۳۰ کیلومتر است که در حالت ترکیبی، این عدد به ۱۱۰۰ کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد و بعید است که این ارقام، در رفت‌و‌آمد‌های داخل شهری، تغییرات زیادی بکند.

قابل ذکر است،‌ ظرفیت باطری استفاده شده در این خودرو برابر با ۳۰.۷۴ کیلو‌وات است. مصرف سوخت UNI-K iDD در حالت ترکیبی ۰.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و در حالت سوخت خالص،  به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند. حداکثر توان موتور، ۱۷۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۶۰ نیوتن‌متر است. همچنین موتور الکتریکی UNI-K iDD دارای حداکثر قدرت  ۱۱۶ اسب‌بخار در کنار حداکثر گشتاور ۳۳۰ نیوتن‌متر است.

موتور:

قدرت موتور، نقطه قوت چانگان UNI-K iDD است. این خودرو به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو‌شارژ در کنار یک موتور الکتریکی مجهز شده است تا در کنار هم، سیستم هیبرید Blue Whale iDD را شکل دهد. به‌گفته خود چانگان، UNI-K iDD تا ۴۰در‌صد مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای مشابه با سوخت‌های سنتی را دارد.

علاوه‌بر‌اینها این خودرو به یک عملکرد خروجی ۳.۳ کیلو‌واتی مجهز است. یعنی شما می‌توانید بسیاری از لوازم خانگی را به این خودرو متصل کنید. به‌طور مثال در هنگام پیک‌نیک، می‌توان از تلویزیون، سشوار، قهوه‌ساز و … ، با استفاده از UNI-K iDD استفاده کرد.

چانگان UNI-K iDD دارای رنج قیمتی خدود ۲۸۰۰۰ دلار در حالت پایه تا ۳۰۰۰۰ دلار در مدل فولش است که این قیمت برای مدل سوخت طبیعی این خودرو از حدود ۲۳۰۰۰ دلار تا ۲۹۰۰۰ دلار است.

و اما قصه پر غصه ما ایرانیها:

قطعا حتی در‌آینده‌ای نا‌مشخص هم از خودروسازان وطنی، انتظار طراحی و تولید محصولاتی چون UNI-K iDD نمی‌رود اما این‌که مونتاژکاران داخلی، به‌جای عرضه این محصولات به‌روز، مدل‌هایی عجیب و تاریخ مصرف گذشته خودرو‌سازان چینی را انتخاب می‌کنند جای تامل دارد. آخرین شاهکار این مونتاژکاران عزیز را می‌توانیم در انتخاب خودروی قدیمی چانگان Q1 توسط راین‌خودرو شاهد باشیم.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام آیا همزمان میشود هم از موتر بنزینی هم هیبریدی استفاده کرد…
    و مصرف سوخت در این حالت چقد است..

    و استفاده همزمان روی هم رفته چند اسب بخار و گشتاور تولید میکند..
    سپاسگذارم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا