مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

دایون Y5 با تغییرات و آپشن‌های جدید در ایران دیده شد! (اختصاصی چرخان)

احتمالا باتوجه به سطح تقریبا گسترده تبلیغاتی که شرکت‌های خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا برای محصول جدیدشان یعنی دایون Y5 انجام داده‌اند، دیگر این خودرو را شناخته باشید. خودرویی که باتوجه به برخی اخبار، قرار است تا ارزان‌ترین شاسی بلند صفر کیلومتر بازار ایران بوده و خلل نبود خودروهای دو دیفرانسیل نسبتا ارزان قیمت را پر کند. البته که این ارزان بودن، باتوجه به رقبای موجود در بازار بوده؛ وگرنه محدوده 900 الی 1 میلیارد تومان، اصلا مبلغ کمی نیست!

اما اواخر آبان‌ماه امسال بود که پایگاه خبری چرخان، طی رویدادی توانست تا دایون Y5 را بررسی کرده و نتیجه‌ای خلاصه‌وار را از آن، به شما منعکس نماید.

برای اطلاعات بیشتر، برروی لینک زیر کلیک فرمائید:

دایون Y5 کیان‌موتور‌ وارنا و خودروسازی ایلیا مورد تست خبرنگاران قرار گرفت!

این‌طور که در زمان تست خودرو مذکور به اصحاب رسانه اعلام شد، قرار است تا برخی امکاناتی چون سیستم کنترل پایداری در نسخه تجاری و قابل تحویل به مشتری، افزوده شود. اما به تازگی یکی از مخاطبان پایگاه خبری چرخان، تصاویری از یک دستگاه دایون Y5 را به این رسانه ارسال نموده که حاکی از برخی تغییرات است. تغییراتی که هم مربوط به بحث ارگونومی بوده و هم مربوط به مبحث جذاب آپشن!

از نمای خارجی آغاز می کنیم. در نگاه ابتدایی و کمی ریزبینانه، می‌توان متوجه شد که باتوجه به افزوده شدن دوربین به آیینه های بغل خودرو، دوربین 360 درجه دایون Y5 افزوده شده است. قابلیت و آپشنی که باتوجه به ابعاد نسبتا بزرگ خودرو وای5، واقعا کاربردی بوده و قبل‌ها هم بسیاری از افراد به نبود دوربین های 360 درجه در این خودرو، انتقاد می‌کردند.

اتفاق بعدی که رخ داده، در قسمت کابین و داشبورد روی داده است. نوع قرارگیری مانیتور و مولتی مدیا در داشبورد دایون Y5، باتوجه به طراحی که سال‌های بسیار قبل اتفاق افتاده، جالب نبوده و اصطلاحاً حالتی عمق‌دار داشت. همین عوامل باعث شد که شرکت مکث موتور، به عنوان نماینده دیگر شرکت دایون، که در ایران پیکاپ این برند را عرضه می‌کند، نوع سفارش گذاری خود را تغییر داده و نوع قرارگیری مانیتور را بهبود بخشیده است.

حال می‌توان دید که شرکت خودروسازی ایلیا درنهایت به این نتیجه رسیده که همان روش شرکت مکث موتور را در پیش گرفته و کمی تغییر در داشبورد Y5 بدهد.

البته که باید گفت هم‌چنان پلاستیک بین مانیتور و داشبورد که مسئولیت نگه داشتن مانیتور را برعهده دارد، جالب نیست و جلوه خوبی ندارد. لازم به ذکر است که باتوجه به تصاویر، به احتمال زیاد دوربین های 360 دایون Y5 از کیفیت خوبی بهره‌مند هستند.

سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش در نسخه تحویلی دایون Y5 نصب خواهد شد.

مشخصات دایون Y5 بازار ایران

دایون Y5 قرار است تا در ایران، با یک موتور 2 لیتری توربوشارژ عرضه شود. این پیشرانه که دارای فناوری میتسوبیشی بوده و با کد 4K21D4W شناخته میشود، با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین توانایی تولید 202 اسب بخار، قدرت و 280 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

طبق انتظاری که از شاسی بلندی با این ابعاد داریم، دایون وای5 یک خودرو دو دیفرانسیل است. در Y5 سه حالت برای انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها در نظر گرفته شده که شامل وضعیت 2H (دیفرانسیل عقب سبک)، 4H (دو دیفرانسیل سبک) و 4L (دو دیفرانسیل سنگین) می‌شود.

لازم به ذکر است که دایون Y5 ابعادی به ترتیت 4771، 1870 و 1828 میلی‌متری طول، عرض و ارتفاع داشته و فاصله بین محوری آن هم به 2790 میلی‌متر می‌رسد.

از آپشن‌های نسخه اتوماتیک این شاسی بلند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • رینگ آلومینیومی 17 اینچی تراش خورده و دو رنگ
  • قفل دیفرانسیل مکانیکی محور عقب
  • مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب و قابلیت نمایش TPMS
  • سیستم کروز کنترل
  • سانروف
  • آینه های جانبی به صورت تاشو برقی همراه با گرمکن و چراغ های راهنما
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سامانه کنترل پایداری الکترونیکی
  • تنظیم الکتریکی تهویه مطبوع
  • تریم چرمی صندلی ها و فرمان
  • حالت های دیفرانسیل 4L، 4H و 2H
  • و…

 

باتشکر از آقای سیدمسعود واقفی بابت ارسال تصاویر

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. واقعا این برندهای تازه رسیده و بی هویت و بی شناسنامه بجز ایران و ونزویلا و مصر و روسیه کجای جهان فروش میرن دیگه؟؟؟من با این بودجه قطعا اتتخابم ویتارای باهویت هرچند دست دومه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا