مکمل بنزین
رپورتاژ

بازار کار برای مهندسی مکانیک در ایران

شاید وقتی از کودکان در زمان قدیم می‌پرسیدند که می‌خواهند در آینده چه کاره شوندٔ، همه یا می‌گفتند می‌خواهند دکتر یا مهندس شوند و یا اینکه خلبان و معلم. دایره انتخاب بچه‌ها در زمان قدیم همین چهار مورد بود. در حال حاضر به قدری دایره انتخاب برای ادامه تحصیل گسترش پیدا کرده است که در همین شاخه مهندسی، چندین زیرشاخه وجود دارد که می‌توانید کاریابی را برای فارغ التحصیلان بسیار ساده‌تر کند.

در این میان ممکن است سؤال پیش بیاید که کدام رشته مهندسی را باید انتخاب کرد؟ بیشترین تقاضای شغلی برای کدام رشته مهندسی بیشتر است و کدامیک حتی درآمد بیشتری برای فارغ التحصیلان خواهد داشت؟

مهندسی مکانیک

با نگاهی به وضعیت شغلی و آگهی های استخدام برای مهندسین مکانیک در سایت های کاریابی برتر، می‌توان به این نتیجه رسید که مهندسی مکانیک در حال حاضر در میان پرتقاضاترین رشته‌های مهندسی است.

مهندسان مکانیک با تحقیق، طراحی، تولید و مدیریت بهره برداری و تعمیر و نگهداری موتورها، ماشین آلات، هواپیماها، وسایل نقلیه و کشتی‌ها، خدمات ساختمانی و سایر موارد مکانیکی سروکار دارند. وظایف معمول این افراد عبارت‌اند از:

  • تحقیق و مشاوره در مورد استفاده از انرژی، استفاده از مواد، فرآیندهای ترمودینامیکی، مکانیک سیالات، وسایل نقلیه و کنترل‌های زیست محیطی
  • تعیین نوع و میزان مواد، تجهیزات، ابزارها، ظرفیت‌ها و تولید
  • طراحی تجهیزات مکانیکی مانند سیستم بخار، احتراق داخلی و سایر موتورهای غیر الکتریکی برای لوکوموتیوهای راه آهن، وسایل نقلیه جاده‌ای، هواپیماها و سایر ماشین آلات
  • اطمینان از اینکه تجهیزات و ماشین آلات طراحی شده طبق استانداردهای ایمنی کار می‌کنند
  • سازماندهی سیستم‌های کنترلی برای نظارت بر کارایی عملیاتی و عملکرد مواد و سیستم‌ها

این مواردی که عنوان کردیم تنها بخش کوچکی از کارها و وظایفی است که یک مهندس مکانیک دارد. هر شرکت و صنعت با توجه به کاری که انجام می‌دهد، وظایف متفاوتی برای مهندس مکانیک تعریف می‌کند. همچنین کار افراد در زیرشاخه‌های مکانیک نیز متفاوت از هم است. به عنوان مثال مهندسی و مکانیک خودرو با مهندسان دیگر همکاری می‌کنند تا عملکرد فنی، زیبایی شناسی و نرم افزار وسایل نقلیه را ارتقا دهند. مسئولیت‌های مشترک مهندسان خودرو شامل طراحی و آزمایش اجزای مختلف وسایل نقلیه از جمله فناوری‌های سوخت و سیستم‌های ایمنی می‌شود. آنها همچنین ممکن است با استفاده از نرم افزار طراحی مانند ThinkDesign Engineering مدل‌های جدید وسیله نقلیه یا سیستم‌های جدیدی را طراحی و پیاده سازی کنند.

اما این رشته تحصیلی و فارغ التحصیلان آن در ایران چه آینده‌ای دارند و بازار کار مهندسی مکانیک در ایران به چه صورت است؟

بازار کار مهندسین مکانیک در ایران

طبق مقاله منتشر شده در بلاگ ایران تلنت با عنوان بازار کار برای مهندسین مکانیک، می‌توان فرصت اشتغال برای مهندسان مکانیک را در حد خوب دانست و میزان آن را در برابر با دیگر مشاغل بسیار پرطرفدار، در حد متوسط دانست. طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که تعداد کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدی کمتر شد و بسیاری از آنها کار خود را تعطیل کردند و این می‌تواند روی اشتغال مهندسان مکانیک تأثیر بگذارد. اما با این حال، نباید از شرکت‌های خودروسازی و دیگر شرکت‌های تولیدی حال حاضر در ایران غافل شد و اگر به آگهی‌های استخدام مهندس مکانیک در این شرکت‌ها و کارخانه‌ها سر بزنید، متوجه این موضوع خواهید شد.

دایره کار مهندسان مکانیک به هیچ عنوان در کارهای ساخت و طراحی ماشین آلات و محصولات دیگر خلاصه نمی‌شود. بسیاری از مهندسان مکانیک می‌توانند در ایران به دنبال مشاغلی در امور فروش، امور مالی، مشاغل حقوقی، مشاوره فنی، سمت‌های مدیری، پزشکی و موارد دیگر باشند. به همین خاطر نمی‌توان کار برای مهندسان مکانیک را محدود دانست و همچنین گفت که در بازار کار امکان کاریابی محدود است.

حتی حیطه و صنعتی که می‌توانند در آن کار پیدا کنند نیز می‌تواند بسیار متنوع باشد و برای پیدا کردن کار تنها نیاز به کمی پشتکار، مهارت، توانایی و حس جستجو دارد.

سخن پایانی

مهندسی مکانیک در میان مشاغل حیطه مهندسی، رشته پرتقاضا و همچنین سودآوری در بازار کار می‌تواند باشد. برای اینکه بتوانید در این بازار موفق باشید و به مشاغل دلخواه خود دست پیدا کنید، ابتدا باید تلاش بسیار داشته باشید و بعد هر روز خود را در مورد صنایع مختلف به روز نگه دارند و همچنین دانش خود را در مورد مکانیک بیشتر کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا