مکمل بنزین
گوناگونتاریخچهخبر

با جادوی نقره‌ای رولز رویس در سال ۱۹۵۲ آشنا شوید

غیرممکن است به دنیای بزرگ خودرو علاقه‌مند باشید و نخواهید با گذشته شرکت‌هایی که الان به این سطح از رشد رسیده‌اند آشنا شوید. با مرور محصولات گذشته کمپانی‌های مطرح، سیر تکاملی این شرکت‌ها برای رسیدن به جایگاهی که الان هستند بسیار واضح روشن خواهد شد. رولز رویس از همان گذشته دور هم به ساخت خودروهای لوکس و خاص معروف بود، این سخنان را محصول قدیمی این شرکت یعنی Silver Dawn Drophead تایید خواهد کرد.

کار بر روی این محصول زیبای رولز رویس و همچنین عرضه آن بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ انجام شد. محصول مذکور اولین خودرو کارخانه رولز رویس برای عرضه جهانی بود و پیش از این محصولاتی مانند بنتلی Mark VI و بنتلی تیپ R ساخته شده بود که از آنها در ساخت این خودرو الهام گرفته شده است. بدنه کشیده و قسمت تحتانی بزرگ همه از بنتلی تیپ R الگوبرداری شده‌اند که انصافا یک پیکیج زیبا و مهیج را پدید آورده‌اند که با گذر زمان، از جذابیت این خودرو چیزی کم نشده است.

Rolls-Royce-Silver_Dawn_Drophead-1952-800-02

در طول این سالها تنها ۷۶۰ دستگاه از این محصول ساخته شد که فقط ۲۸ عدد از آنها با بدنه drophead بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ به مشتریان عرضه گردید. مدل‌هایی که تا ماه می ۱۹۵۴ عرضه شدند همگی استایلبنتلی‌های Mk.VI و R را در خود داشتند. پس از این، استخوان بندی خودروها کمی سبک‌تر شده و بر اساس سری شاسی SRH ساخته شدند. در طول تاریخ تولید Silver Dawn Drophead از فولاد با استاندارد ویژه در بخش‌های مختلف بدنه استفاده شد که علاوه بر زیبایی، امنیت را به همراه خود به ارمغان می آورد. اما این فولاد، یک مشکلی جدی ایجاد می‌کرد و آن اضافه وزن این خودرو بود که رولز رویس ایمنی را به وزن خودرو ترجیح می‌داد.

Rolls-Royce-Silver_Dawn_Drophead-1952-800-03

پیشرانه‌ قدرتمند این خودرو تا سال ۱۹۵۱ از نوع شش سیلندر با 4257 سی سی حجم بسیار عملکرد عالی داشت اما شرکت تصمیم گرفت در مدل‌های بعدی حجم موتور را بیشتر کند، بنابراین حجم موتور به 4566 سی سی افزایش یافت. در اوایل کار این خودروها فقط با گیربکس ۴ سرعته دستی عرضه می‌شدند اما در اواخر سال ۱۹۵۲ گیربکس‌های ۴ سرعته اتومات جای گیربکس‌های قدیمی را در این خودرو گرفتند و تا اتمام زمان تولید از گزینه‌های همیشگی محسوب می‌شدند. سیستم تعلیق جلو خودرو با سیستم فنر بندی بیضی شکل عقب، مهندسی قدرتمند رولزرویس را به رخ سایر برندها می‌کشید. در مدل‌ سال ۱۹۵۳ این خودرو، بدنه تغییراتی پیدا کرد که باعث می‌شد Silver Dawn Drophead به یک خودروی صادراتی خوب تبدیل شود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا