مکمل بنزین
گوناگونخبر

فورد برانکو رپتور معرفی شد، رقیب جدیدی برای لندکروزر

فورد برانکو به‌خودی‌خود در آفرود شاسی‌بلند بسیار توانمندی محسوب می‌شود و جدی‌ترین رقیب جیپ رانگلر به‌حساب می‌آید اما حالا فورد با معرفی نسخهٔ توانمندتر برانکو رپتور، پا را از این هم فراتر گذاشته و آفرودری خلق کرده که هیچ مسیری توان تسلیم کردن آن را نخواهد داشت. بررسی این شاسی‌بلند آفرودی جذاب را با ظاهر آن آغاز می‌کنیم که با ویژگی‌های متعددی از نسخه معمولی برانکو متمایز شده است.

برای برانکو رپتور رینگ‌های 17 اینچی با لاستیک‌های 37 اینچی گودریچ K02 در نظر گرفته شده است. به گفته فورد، این‌ها بزرگ‌ترین لاستیک‌هایی هستند که تاکنون برای یک شاسی‌بلند استاندارد کارخانه‌ای در ایالات‌متحده ارائه شدند. برای پوشاندن این تایرهای عظیم هم بچه گلگیرهای بسیار بزرگی طراحی شده که عرض کلی رپتور را 250 میلی‌متر نسبت به نسخه معمولی افزایش داده‌اند. البته این بچه گلگیرها تنها تغییر ظاهری برانکو رپتور نیستند زیرا فورد گلگیرها، پانل عقبی و کاپوت خاصی را هم برای این نسخه طراحی کرده است.

جلوپنجره خاص رپتور با نوشته بزرگ FORD، دی‌لایت‌های منحصربه‌فرد و سپر جلوی ماژولار ساخت فورد پرفورمنس با قلاب‌های بکسل داخلی هم از دیگر ویژگی‌های ظاهری برانکو رپتور هستند. برای این خودرو همچنین یک رنگ بیرونی نارنجی خاص هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود که همین رنگ در تزئینات داخل خودرو نیز به چشم می‌خورد. ازجمله دیگر ویژگی‌های داخلی برانکو رپتور هم می‌توان به تنظیمات خاص رپتور در صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی، غربیلک فرمان ضخیم‌تر، صندلی‌های ارتقاءیافته از فورد پرفورمنس و تریم‌های سفارشی ویژه اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات برانکو رپتور اما زیر کاپوت آن صورت گرفته یعنی جایی که حالا یک پیشرانه 3 لیتری V6 توئین توربو جای گرفته است. هنوز خروجی دقیق این موتور مشخص نیست زیرا فورد صرفاً به عبارت بیش از 400 اسب بخار اشاره کرده است. این در حالی است که همین پیشرانه در مدل اکسپلورر ST هم استفاده می‌شود و در آنجا 400 اسب بخار قدرت و 563 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما به گفته فورد، این پیشرانه در برانکو رپتور تنظیم خاصی خواهد داشت و از سیستم مکش هوای ارتقاءیافته با خنک‌کننده داخلی، سیستم اگزوز چند حالته و قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود. انتقال نیروی این موتور هم صرفاً توسط گیربکس 10 سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

در چنین خودروی آفرودی اما سیستم تعلیق بیشتر از قدرت پیشرانه اهمیت دارد و فورد در این بخش سنگ تمام گذاشته است. ازجمله ارتقاءهایی که در سیستم تعلیق برانکو رپتور صورت گرفته می‌توان به ارائه محورهای جدید Dana و کمک‌فنرهای نیمه فعال فاکس مشابه F150 رپتور اشاره کرد. علاوه بر این، سامانه چهارچرخ محرک برانکو رپتور هم ارتقاء پیدا کرده و حالا خودرو می‌تواند تا حداکثر 2 تن را یدک بکشد. در برانکو رپتور همچنین برای مواقعی که خودرو از زمین جدا می‌شود و پرش می‌کند هم سنسورهایی تعبیه شده که ارتفاع از زمین و شرایط مسیر را بررسی می‌کند تا برای زمان فرود تعلیق را به شکل مناسب تنظیم کند.

در برانکو رپتور همچنین فاصله عرضی چرخ‌ها 220 میلی‌متر بیشتر شده و با تقویت ستون‌های B و C استحکام پیچشی خودرو هم 50 درصد افزایش یافته است. حداقل فاصله این خودرو از زمین 330 میلی‌متر خواهد بود و صفحاتی فلزی هم برای محافظت از همه قطعات حیاتی زیرین خودرو تعبیه شده است. فورد پذیرش سفارشات خرید برای برانکو رپتور را از اسفندماه با قیمت پایه 68,500 دلار آغاز می‌کند که به این مبلغ 1500 دلار هزینه حمل تا مقصد هم اضافه می‌شود. این یعنی قیمت برانکو رپتور تقریباً دو برابر قیمت 34 هزار دلاری برانکو چهاردر پایه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا