مکمل بنزین
رپورتاژ

راهنمای خرید لاستیک دولتی (نحوه ثبت نام و مدارک لازم)

لاستیک خودرو از جمله ملزومات مهمی است که امنیت راننده و سرنشینان آن را تضمین می‌کند. بنابراین، انتخاب و خرید آن می‌تواند در عملکرد بهتر خودرو و حفظ امنیت مؤثر باشد. با توجه به بالا بودن هزینه‌های خرید لاستیک، فراهم شدن شرایط خرید لاستیک دولتی برای تمامی مالکین خودرو می‌تواند حائز اهمیت باشد.

به دلیل قیمت بالای خرید لاستیک به صورت آزاد، عرضه لاستیک‌های دولتی می‌تواند قیمت معقول‌تری برای تمامی مالکان خودرو باشد. برای دریافت این سهمیه، شرایط و مدارک خاصی از جمله برگ سبز خودرو مورد نیاز است. با ارائه این مدارک و مراجعه به یکی از شعب فروش لاستیک، می‌توانید لاستیک مناسب خودروی خود را خریداری کنید؛ البته، امکان خرید به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

ثبت نام لاستیک دولتی و برندها و قیمت‌های متفاوت آن

این روزها، بی‌ثباتی بازار ارز، قیمت اغلب کالاها را با نوسان روبرو ساخته است. لاستیک نیز از این اصل مستثنی نبوده و افزایش نابسامان قیمت این کالا، باعث نگرانی اغلب رانندگان شده است. ثبت نام لاستیک دولتی، از جمله راهکارهایی است که برای دریافت این کالا با نرخ مصوب دولتی فراهم شده است. به این ترتیب، مالکان خودرو می‌توانند سالانه یک جفت لاستیک با نرخ دولتی دریافت کنند.

قیمت لاستیک دولتی توسط سازمان‌های دولتی مربوطه تعیین می‌گردد. بنابراین، قیمت آن در راستای تنظیم قیمت این کالا در بازار است. در بازار لاستیک خودرو، لاستیک ایرانی دولتی در مقایسه انواع خارجی آن یا لاستیک‌های ایرانی موجود در بازار آزاد، قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند.

بنابراین استفاده از سهمیه لاستیک دولتی برای مالکان خودرو گزینه منطقی‌تری به نظر می‌رسد. این لاستیک‌ها از برندهای متفاوت هستند. کیفیت آنها نیز با توجه به نوع برند متفاوت است. برندهای مختلف لاستیک دولتی قیمت تا حدی متفاوت دارند. با این حال، این قیمت‌ها در مقایسه با بازار آزاد 20 تا 30 درصد ارزان‌تر است.

به طور مثال، یک جفت لاستیک ایرانی پراید در بازار آزاد، حدود 1.200-1.0 میلیون تومان است؛ در حالی که همین لاستیک در نرخ دولتی آن، ارزان‌تر خواهد بود. کویر تایر و بارز، از جمله برندهای محبوب ایرانی هستند که در عرضه دولتی لاستیک به فروش می‌رسند. در جدول زیر قیمت این برندها ذکر شده است.

قیمت برندهای مختلف لاستیک به تومان
کویر تایر یزد تایر
قیمت سایز لاستیک قیمت سایز لاستیک
510.000 13 480.000 13
750.000 15 770.000 14
800.000 16 800.000 15

 افزایش قیمت خودرو و در پی آن افزایش قیمت لاستیک

این روزها با افزایش نرخ خودرو، قیمت لاستیک هم افزایش چشمگیری نشان داده است. افزایش مؤلفه‌های تولید چون مواد اولیه، جهش قیمت روز خودرو خارجی یا داخلی، افزایش هزینه‌های تعمیر و خرید تجهیزات مورد نیاز خودرو، حذف ارز دولتی، برخی از عوامل تأثیرگذار در این افزایش قیمت بوده است. در واقع، به دلیل افزایش هزینه‌ها و تورم، همراه با افزایش قیمت خودرو امروز، افزایش قیمت لاستیک را هم شاهد بوده‌ایم.

روند صعودی قیمت ماشین و به دنبال آن قیمت لاستیک، می‌تواند به دلیل عدم نظارت و کنترل دستگاه‌های نظارتی عنوان باشد. این موضوع باعث شده است تا رانندگان لاستیک را با قیمتی گزاف در بازار آزاد دریافت کنند. در حالیکه، می‌توانند از طریق سامانه کالا وزارت صمت، لاستیک مورد نظر خود را 2 برابر ارزان‌تر دریافت کنند.

مدارک لازم برای خرید لاستیک دولتی یا سهمیه‌ای

ثبت نام لاستیک دولتی

با تصویب قانون خرید لاستیک به نرخ مصوب دولتی توسط انجمن تولیدکنندگان لاستیک، امکان خرید آن برای خودروها با قیمتی به صرفه و مناسب فراهم شده است. چرا که رانندگان هزینه کمتری را نسبت به بازار آزاد این کالا پرداخت می‌کنند.

جهت دریافت سهمیه لاستیک دولتی، به صورت حضوری یا آنلاین می‌توانید اقدام کنید. در خرید حضوری، لازم است تا مالک خودرو به نمایندگی‌های تولید تایر داخلی مراجعه کند. در خرید آنلاین، کلیه مراحل ثبت نام از طریق سامانه‌های اینترنتی و بدون مراجعه حضوری قابل انجام است. جهت ثبت سفارش در این روش، بهتر است تا در اولین ساعات باز شدن شدن سامانه، اقدام کنید.

در خرید حضوری یا آنلاین، کلیه مدارک شناسایی مالک  به همراه مدارک مربوط به خودرو مورد نیاز است. مدارک لازم در هر دو روش عبارتند از:

در خرید حضوری لاستیک دولتی، مدارک نامبرده فوق باید به نمایندگی مورد نظر ارائه شود. باید توجه داشت که در این روش، نمایندگی مد نظر دارای نشان اعتبار و تأیید مصرف کنندگان باشد. به علاوه، امکان مقایسه لاستیک‌ها به لحاظ کیفیت و ایمنی آن وجود داشته باشد. در خرید آنلاین نیز، اسکن تمام مدارک و آپلود آن در سامانه ضروری است.

جمع‌بندی

با جهش قیمت روز خودرو خارجی و داخلی و افزایش هزینه‌های خرید لاستیک به موازات آن، به نظر می‌رسد خرید لاستیک دولتی گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر باشد. چرا که از این حیث در بخشی از هزینه‌ها صرفه‌ جویی خواهد شد. دریافت سهمیه سالانه با ثبت سفارش آنلاین یا مراجعه حضوری در نمایندگی‌های معتبر تولید تایر انجام خواهد شد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا