مکمل بنزین
گوناگونخبر

عبور فروش جهانی داچیا داستر از 2 میلیون دستگاه طی 12 سال و دو نسل

داچیا داستر 12 سال پس از اولین معرفی خود به فروش جهانی دو میلیون دستگاه رسیده است. این شاسی‌بلند کوچک رومانیایی که هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد، ترکیبی از طراحی ماجراجویانه، کابین جادار و توانایی‌های آفرود خوب را با قیمتی مناسب ارائه می‌کند. این ویژگی‌ها داستر را بین خریداران بسیار محبوب کرده‌اند خصوصاً در اروپا که از سال 2019 پرفروش‌ترین خودروی کلاس خود بوده است.

داستر در رومانی تولید می‌شود و روزانه به‌طور متوسط هزار دستگاه از آن از خط تولید کارخانه بیرون می‌آید که این یعنی هر 63 ثانیه یک دستگاه. به گفتهٔ داچیا، دو میلیون داستر در نزدیک به 60 کشور در سراسر جهان به فروش رسیده است. نسل اول داستر در سال 2010 و نسل دوم آن در سال 2017 رونمایی شد. نسل دوم که سال گذشته فیس‌لیفت شد، در کنار سوزوکی ویتارا و هیوندای کُنا یکی از معدود کراس‌اوورهای بازار در بخش ساب‌کامپکت است که سامانهٔ چهارچرخ محرک را ارائه می‌کند. پیشرانه‌های داستر در اروپا شامل 1 لیتری و 1.3 لیتری بنزینی، 1 لیتری دوگانه‌سوز LPG و 1.5 لیتری دیزلی می‌شود که نیروی آن‌ها به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

رئیس طراحی بیرونی داچیا «دیوید دوراند» در رابطه با یکی از ویژگی‌های طراحی جالب نسل دوم داستر یعنی بخشی پلاستیکی روی گلگیرهای جلو می‌گوید:

ما مجبور شدیم به دلیل یک محدودیت فنی این طراحی را ارائه کنیم. چرخ‌های جلوی داستر نسبت به درها بیرون‌تر هستند و امکان طراحی قطعاتی که متناسب با شکل موردنیاز باشند وجود نداشت؛ بنابراین ما یک اسنورکل پلاستیکی طراحی کردیم که بین گلگیرها و درها قرار می‌گیرد. این قطعه بسیار کاربردی است زیرا محافظت مناسبی را در برابر ذرات شن و گل‌ولای فراهم می‌کند. ما در هزینه‌ها صرفه‌جویی کردیم و طراحی منحصربه‌فردی را ارائه کردیم که به داستر ظاهر خشنی می‌دهد

داستر علاوه بر اینکه یک شاسی‌بلند کاربردی و قوی برای رفت‌وآمدهای روزانه در مسیرهای آنرود و آفرود است، در مسابقاتی مثل رالی غزال در مراکش یا مسابقات تپه نوردی هم شرکت کرده است. این خودرو همچنین از زمان معرفی تاکنون در نسخه‌های وانت، ون باری، آمبولانس و خودروی پلیس هم ساخته شده و تاکنون بیش از 40 جایزه برنده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا