مکمل بنزین
گوناگونخبر

خودروسازان مالیات جدید آلایندگی را هم از مردم می‌گیرند!

بر اساس قانون جدید مالیات ارزش‌افزوده، خودروهای داخلی مشمول مالیات جدیدی بنام مالیات سبز می‌شوند. این قانون از نیمه دی‌ماه اجرایی شده و خودروسازان این مالیات جدید را روی قیمت محصولات خود اعمال کرده‌اند. نرخ این مالیات بر اساس رتبه انرژی خودروها که به تأیید سازمان ملی استاندارد رسیده از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت‌های دو کابین محاسبه می‌شود. جدولی که در این رابطه منتشر شده نشان می‌دهد که خودروهای داخلی با رتبه انرژی A و B از مالیات سبز معاف هستند اما خودروهای رتبه C مشمول 0.5 درصد مالیات شده که این رقم نهایتاً در رتبه G به 5 درصد می‌رسد.

علاوه بر این، بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه سازنده به خریداران نیز مشمول مالیات خواهد بود که این را هم باید خریداران بپردازند. این مالیات برای خودروهای داخلی یک درصد و برای خودروهای وارداتی دو درصد محاسبه می‌شوند. بر این اساس، طبق قوانین مالیاتی جدید، از خودرویی مثل پژو پارس حدود 4 میلیون تومان مالیات گرفته می‌شود که شامل دو درصد مالیات سبز و یک درصد مالیات انتقال سند خواهد بود. این مالیات روی قیمت محصولات خودروسازان اعمال شده و به‌عنوان‌مثال می‌توان در جدول فروش نقدی بهمن‌ماه ایران‌خودرو دید که قیمت مصوب پارس از 165 میلیون تومان به 169 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

البته گفته شده که هرچند خودروسازان این مالیات را از مردم می‌گیرند اما درنهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد و به جیپ خودروسازان نمی‌رود. بااین‌حال، این در اصل موضوع تأثیری ندارد و درنهایت این خریداران هستند که باید به بهانه‌ای جدید بازهم مبلغ بیشتری را برای چهارچرخه‌های بی‌کیفیت و از رده خارج داخلی بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا