مکمل بنزین
گوناگونخبر

اطلاعات جدیدی از سایپا P90، تندر 90 با موتور شاهین!

آبان سال 1399 بود که سایپا با انتشار رندرهای گرافیکی، رسماً خبر از تولید نسخه ایرانی رنو تندر 90 داد. این پروژه که فعلاً با نام سایپا P90 شناخته می‌شود، همچنان در حال انجام است و حالا اطلاعات جدیدی در مورد آن منتشر شده است. طبق گزارش‌ها، طی چند وقت اخیر تولید آزمایشی برخی قطعات این خودرو مثل دکمه‌های داخلی کابین و صفحه آمپر آغاز شده و نمونه‌سازی اجزای بدنه، نمونه‌سازی قطعات داخلی، انتخاب پیشرانه و… در رابطه با آن انجام گرفته است. با توجه به گفته‌ها، P90 به پیشرانه M15 توربوشارژ یعنی همان موتور شاهین مجهز خواهد شد که 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور دارد.

علاوه بر این، به احتمال استفاده از پیشرانه TU5 پلاس هم در تندر 90 سایپا اشاره است. این پیشرانه که نسخه داخلی موتور EC5 گروه پژو-سیتروئن محسوب می‌شود، هم‌اکنون در خودروهایی مثل رانا پلاس 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی موتور هم گیربکس پنج سرعته دستی 5F18 در نظر گرفته شده است. از طراحی واقعی P90 هنوز تصویری در دست نیست و فعلاً باید به همان رندرهای گرافیکی اولیه اکتفا کنیم که تغییرات بزرگی را در جلو و عقب لوگان نشان می‌دهند. البته گفته شده طراحی نهایی این خودرو تا حدودی با این رندرها متفاوت خواهد بود.

از داخل P90 نیز فعلاً خبر نداریم ولی گفته شده در اینجا نیز طراحی تندر 90 کاملاً تغییر کرده و شاهد کابین مدرن‌تری خواهیم بود. به گفته سایپا، پروژه P90 فقط یک فیس‌لیفت نیست بلکه خودرویی ارتقا یافته در ظاهر و باطن است که تفاوت‌های قابل‌توجهی نسبت به نسخه خارجی و قدیمی دارد. همچنین این سدان جدید داخلی از لحاظ تجهیزات و امکانات هم به‌مراتب جایگاه بالاتری نسبت به رنو L90 خواهد داشت. P90 قرار است در نسخه‌های مختلفی ساخته شود و پروژه‌های پیشرانه‌های جدید سایپا نیز روی آن در دست انجام است.

اما در حالی سایپا قصد به‌روزرسانی و ایرانیزه کردن نسل اول لوگان را دارد که داچیا اواخر سال 2020 نسل سوم این خودرو را با پلت‌فرم کاملاً جدید CMF-B معرفی کرد. پیشینه نسل اول لوگان اما به سال 2004 بازمی‌گردد که این یعنی هم‌اکنون نزدیک به 20 سال از عمر این سدان اقتصادی گذشته است ولی ما در ایران در سال 2022 قصد داریم آن را بروز کرده و با پیشرانه توربوشارژ هشت سوپاپ تولید کنیم! درهرحال باید منتظر ماند و دید که سایپا چقدر به این وعده‌های خود عمل خواهد کرد و تا چه میزان می‌تواند این خودروی قدیمی را بروز کند.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. قطعا تو‌ این شرایط تحریمی،نمیشه همون موتور رنو رو‌تامین کرد.ولی این موتور شاهین هم بسیار موتور خوبیه.گشتاور بالایی هم تولید میکنه.۱۸۷ نیوتن متر

  2. خودم به شخصه سایپا بنز هم تولید کنه آرم سایپا روش باشه متنفرم

  3. خدا وکیلی حالا که قراره این اشغال به خورد مردم بدید حداقل یک تغییر قیافه درش با آن زه ها زشتش بدید

  4. از این شرکت کلاش و دروغگو و کلک باز و حرامخور حالم بهم میخوره

  5. دوباره چراغها وسپرها رو تغییر دادن وبهقول خودشان خودرو جدید اختراع کردن

  6. باز هم تولید یک شتر گاو پلنگ دیگر دیگه خسته شدیم از اینهمه خلاقیت و نوآوری !!!

  7. باز هم تولید یک شتر گاو پلنگ دیگر دیگه خسته شدیم از اینهمه خلاقیت و نوآوری !!! معلومه انتقاد سازنده هم نمیشه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا