مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی‌بلند جدید آلفارومئو توناله معرفی شد

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، یک دوره تأخیر و وعده‌های فراوان، آلفارومئو از دومین شاسی‌بلند خود با نام توناله رسماً پرده‌برداری کرده است. نسخه کانسپت این خودرو حدود سه سال پیش در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 رونمایی شد و از آن زمان تاکنون آلفارومئو مشغول توسعه آن بوده است. حتی معرفی توناله به دلیل نارضایتی مدیرعامل آلفارمئو از قوای محرکه و همینطور مشکل کمبود تراشه، دوبار به تأخیر افتاد ولی حالا سرانجام می‌توانیم ببینیم نتیجه این همه تلاش و توسعه چه چیزی از آب درآمده است.

طراحی بیرونی توناله تا حد زیادی به نسخه کانسپت خود وفادار مانده و در اینجا هم همان جلوپنجره سنتی آلفا با چراغ‌های باریک تمام LED سه‌بخشی در طرفین آن به چشم می‌خورد. گرافیک چراغ‌های باریک عقب هم مشابه چراغ‌های جلو طراحی شده است. همچنین برای توناله رینگ‌های پنج دایره‌ای مشهور آلفا هم در نظر گرفته شده که به‌صورت استاندارد 18 اینچی هستند اما امکان سفارش نمونه‌های 19 و 20 اینچی هم وجود دارد. این خودرو روی نسخه‌ای بروز شده از پلت‌فرم قدیمی Small Wide فیات-کرایسلر ساخته شده که با خودروهایی مثل جیپ مشترک است. توناله با 4,530 میلی‌متر طول، 1,840 میلی‌متر عرض و 1,600 میلی‌متر ارتفاع، از رقبای اروپایی خود کمی بزرگ‌تر است.

توناله در داخل به‌صورت استاندارد با یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 10.25 اینچی ارائه می‌شود. این نمایشگر سیستم Uconnect 5 را ارائه می‌کند که از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور و اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم هم برخوردار است. کراس‌اوور جدید آلفارومئو به‌صورت استاندارد به لیستی طولانی از سیستم‌های ایمنی هم مجهز است که شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو با ترمز اضطراری خودکار و تشخیص عابر پیاده، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و پایش نقاط کور می‌شود. علاوه بر این، خریداران می‌توانند این سیستم‌ها را به‌صورت سفارشی ارتقاء دهند و از قابلیت خودران سطح دو و ویژگی‌هایی مثل دستیار ترافیک برخوردار شوند.

مهم‌ترین ویژگی توناله اما برخورداری از قوای محرکه پلاگین‌هیبریدی است زیرا آلفارومئو تاکنون هیچ محصول هیبریدی نداشته است. این نسخه به یک پیشرانه 1.3 لیتری توربو با گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای نیرو دادن به چرخ‌های جلو به همراه یک موتور الکتریکی 121 اسب بخاری در عقب مجهز است که مجموع خروجی را به 275 اسب بخار قدرت می‌رساند. در اینجا یک پکیج باطری 15.5 کیلووات ساعتی هم وجود دارد که امکان پیمودن حدود 50 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. شارژ کامل این باطری‌ها با شارژرهای سطح دو هم حدود 2.5 ساعت طول می‌کشد.

علاوه بر این نسخه پلاگین‌هیبریدی، در ایالات‌متحده یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 260 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور هم ارائه می‌شود. این نسخه به‌صورت استاندارد به گیربکس 9 سرعته اتوماتیک و سامانه چهارچرخ محرک مجهز است. در اروپا اما خبری از این موتور 2 لیتری نیست و در عوض در کنار نسخه پلاگین‌هیبریدی، دو مدل هیبریدی خفیف ارائه می‌شود.

هردوی این مدل‌ها به یک پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی چهار سیلندر با موتور الکتریکی 48 ولتی 15 کیلوواتی مجهز هستند که نیروی آن از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مدل هیبریدی خفیف پایه 130 اسب بخار قدرت دارد اما در مدل دوم به لطف توربوشارژر هندسه متغیر، قدرت موتور بنزینی به 160 اسب بخار می‌رسد. در هردو مدل، موتور الکتریکی می‌تواند به‌طور موقت 20 اسب بخار به قدرت اضافه کند و امکان آغاز حرکت یا پارک کردن را صرفاً به‌صورت الکتریکی فراهم می‌کند. علاوه بر این، در برخی بازارهای اروپایی مثل ایتالیا یک پیشرانه 1.6 لیتری توربودیزل با 130 اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شود

توناله در ایالات‌متحده در سه تیپ مختلف عرضه خواهد شد. تیپ پایه که اسپرینت نام دارد، فقط با پیشرانه 2 لیتری ارائه می‌شود. تیپ میانی بنام Ti با موتور 2 لیتری یا 1.3 لیتری پلاگین‌هیبریدی قابل خریداری است و تیپ پرچم‌دار ولوسی هم فقط به‌صورت پلاگین‌هیبریدی ارائه می‌شود. هنوز قیمت دقیق این خودرو اعلام نشده اما گفته می‌شود قیمت تیپ پایه آن از زیر 40 هزار دلار آغاز شده و نهایتاً در بالاترین تیپ‌ها به کمی بیش از 50 هزار دلار می‌رسد. توناله در سه‌ماهه نخست سال 2023 راهی بازار آمریکای شمالی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا