مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

چینی‌ها خودروی چینی نمی‌خرند!

هرچند پیشرفت چشمگیر خودروسازان چینی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این شرکت‌های تقریباً نوپا توانسته‌اند فاصلهٔ خود را با خودروسازان مشهور و باسابقهٔ جهانی کمتر کنند اما هنوز هم توان رقابت با برندهای شناخته‌شده را ندارند. خودروسازان چینی تا حد زیادی به بازار داخلی این کشور پرجمعیت متکی هستند و بخش عمده‌ای از فروش آن‌ها در چین صورت می‌گیرد. البته بسیاری از خودروسازان بزرگ این کشور در صادرات هم فعال هستند و حتی در سال 2021 صادرات خودروهای چینی به رکورد 2 میلیون دستگاهی رسیده است ولی مقاصد صادراتی چینی‌ها عمدتاً کشورهای درحال‌توسعه یا کشورهایی مثل استرالیا و روسیه است و این خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند به‌طورجدی وارد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای خودروی دنیا یعنی اروپا و آمریکای شمالی شوند.

در همین حال، آمار فروش خودرو در سال 2021 در چین نشان می‌دهد که خود مردم این کشور هم تمایل چندانی به خرید خودروهای چینی ندارند زیرا در بین 10 خودروی پرفروش بازار چین طی سال گذشته، تنها دو خودروی چینی دیده می‌شود که یکی از آن‌ها هم مدل الکتریکی بسیار کوچک و ارزان‌قیمت وولینگ مینی EV است که نمی‌توان آن را یک خودروی واقعی دانست. پرفروش‌ترین خودروی بازار چین در سال 2021 تویوتا کرولا بوده که 546 هزار دستگاه فروخته است. در رتبه دوم نیسان سیلفی با فروش 515,528 دستگاه قرار گرفته و پس از آن‌هم فولکس‌واگن لاویدا با فروش 429,432 دستگاه دیده می‌شود.

پرفروش‌ترین خودروی چینی در بازار این کشور طی سال 2021 مدل الکتریکی ارزان‌قیمت وولینگ مینی EV با فروش 390 هزار دستگاه است ولی همان‌طور که گفته شد، این را نمی‌توان یک خودروی واقعی دانست زیرا مینی EV وسیله‌ای بسیار کوچک با تنها 27 اسب بخار قدرت است که قیمت آن از تنها 4,500 دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین، تنها نماینده جدی خودروسازان چینی در بین 10 خودرو پرفروش بازار این کشور در سال 2021 هاوال H6 با فروش 360 هزار دستگاه است. در رتبه‌های بعدی هم هوندا HR-V، تویوتا رافور، بیوک اکسل و فولکس‌واگن بورا قرار گرفته‌اند.

در بخش خودروسازان، فولکس‌واگن بر بازار چین حکمرانی می‌کند. این شرکت در سال 2021 در این کشور 2 میلیون و 165 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده و با اختلاف در رتبه اول قرار گرفته است. جایگاه‌های دوم و سوم نیز به ترتیب به تویوتا و هوندا با فروش 1 میلیون 656 هزار دستگاه و 1 میلیون و 525 هزار دستگاه اختصاص دارد. این یعنی چینی‌ها علاقه شدیدی به خودروهای آلمانی و ژاپنی داشته و روی چندان خوشی به خودروهای برندهای داخلی چین نشان نمی‌دهند. بااین‌حال، جیلی پرفروش‌ترین خودروساز چینی در بازار این کشور محسوب می‌شود و با فروش 1 میلیون و 74 هزار دستگاه، توانسته خود را به رتبه چهارمین خودروساز چین برساند.

رتبه پنجم اما به یک شرکت ژاپنی دیگر یعنی نیسان با فروش 1 میلیون دستگاه اختصاص دارد ولی در رتبه ششم یک شرکت چینی دیگر یعنی چانگان با فروش 996 هزار دستگاه دیده می‌شود. پس از این هم بیوک با فروش 828 هزار دستگاه جای گرفته است. بااین‌حال، همان‌طور که گفته شده بخش عمده‌ای از بازار خودروی چین در اختیار برندهای آلمانی و ژاپنی است. چینی‌ها به دلیل کیفیت بالا و قابلیت اطمینان سراغ این خودروها می‌روند زیرا به نظر می‌رسد خودروهای چینی هنوز از لحاظ کیفیت به حدی نرسیده‌اند که بتوانند نظر مردمان کشور خود را جلب کنند. به همین دلیل، در بیشتر شهرهای بزرگ و ثروتمند چین مردم خودروهای غیرچینی می‌خرند و فروش مدل‌های چینی به دلیل قیمت ارزان‌تر اغلب به شهرهای فقیرتر چین محدود می‌شود.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که خودروسازان چینی حداقل در حال حاضر در بازارهای رقابتی جهانی مثل اروپا و آمریکا با حضور گسترده برندهای مشهور و باسابقه هیچ شانسی نخواهند داشت. البته حربه اصلی چینی‌ها برای فروش محصولاتشان قیمت ارزان‌تر است ولی در بازارهای رقابتی قیمت همه‌چیز نیست و برندهای چینی هنوز از کیفیت، اعتبار و شهرت کافی برای رقابت با برندهای باسابقه برخوردار نیستند. این در حالی است که حتی در خود چین هم طبق آمارها و گزارش‌ها، انتخاب اول خریداران، خودروهای چینی نیست و برندهای آلمانی، ژاپنی و آمریکایی را ترجیح می‌دهند.

در بازار خودروی کشورمان اما اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا در اینجا طی چند سال اخیر با ممنوعیت واردات خودرو و کنار رفتن خودروهای بروز مونتاژی به دلیل تحریم‌ها، بازار خودرو کاملاً از رقیب‌های معتبر خالی است و چینی‌ها در بازه قیمتی بالاتر از خودروهای داخلی یکه‌تازی می‌کنند. به همین دلیل، چینی‌ها دیگر نیازی ندارند در بازار کشورمان با حربه قیمت کمتر وارد شوند تا بتوانند رقابت کنند. در اینجا به لطف تحریم‌ها و انحصار خودروسازان داخلی، بازار بی‌رقیب و آماده‌ای در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و به همین دلیل طی یکی دو سال اخیر شاهد عرضه خودروهای چینی با قیمت‌های میلیاردی در ایران هستیم؛ بنابراین، تا زمانی که پای خودروهای خارجی از برندهای معتبر به کشورمان باز نشود، همچنین این شرایط ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. به نظر من دلایلتون غلطه. اصلا چرا ۱۵ خودرو اول رو در نظر نگرفتین؟! کی میگه ۱۰ تا معیار خوبیه؟!؟!؟!؟!؟!؟

  2. تحلیلتون سطحی و مغرضانه است.
    بازار چین یک بازار بسیار رقابتی با حجم تولید 27 میلیون دستگاه در سال است( معادل 90% حجم تولیدات چهار کشور بعدی بعنی ژاپن المان امریکا و کره جنوبی)
    اتفاقا از حدود سال 2000 که پیشرفت صنعت خودرو چین اغاز شده است با شیب ثابتی میزان استفاده چینی ها از خودرو چینی افزایش پیدا کرده است( از حدو 5% به حدود 47% در سال اخیر)
    سرعت باز پس گیری بازار داخلی در دو سال اخیر بیشتر هم شده است( سالی حدودا 1.5%)
    در سگمنت suv چینی ها 60% از خودرو داخلی استفاده می کنند.
    اتفاقا مسیری که ژاپنی ها در دهه 70-80 و کره ای ها در دهه 80-90 طی کرده اند، چینی ها در 20 سال اخیر پیموده اند
    دلیل عدم حضور در بازار های اروپا و امریکای شمالی مسایل بسیاری چون سگمنت قیمتی، اعتبار برند و البته استانداردهای ایمنی در کنار کیفیت است.
    در حوزه خودرو برقی اتفاقا چینی ها تهدید واقعی برای تسلا و خودرو ساز های اروپایی هستند.

  3. خیلی ممنون از نویسنده این مطلب….
    اما بعد: طفلکی مردم ایران !؟ ساده و مظلوم و رنج کشیده مردم ایران!؟
    هرچند قبلاً در شبکه های اجتماعی دو جدول بالا رو دیده بودم، ولی باز دوباره افسوس به حال خودمون(اقشار متوسط رو به پایین) خوردم.
    واقعاً جای تاسف داره؟((فروش مدل‌های چینی به دلیل قیمت ارزان‌تر اغلب به شهرهای فقیرتر چین محدود می‌شود.))
    شهرهای فقیر چین، برابر با کل کشور ایران و مردم ایران قابل قیاسه((از ماست که بر ماست))
    تازه اینجا بعضیا سوار برند چری یا چینی میشن فخر میفروشن…(البته بیشتر به خاطر پولی که دادن)
    عمق فاجعه رو ببین!؟ اون چهار برندِ چینی که تو ده تا اول هستن هم از ایران رفتن و هیچ خبری ازشون نیست!؟
    فکرشو کن طرف تو چین یه خورده مایه دار باشه به جیلی و هاوال میگه فرقون این چه آشغالیه. بعد اگه همینا وارد بشه تازه میشه آرزو هشتاد درصد مردم ایران…
    عمق فاجعه، بدبختی، ظلم اینجا خودشو نشون میده که بزرگترین به اصطلاح خودرو ساز داخلی، برند هایما و عواملشو از کجا پیدا کرده…

  4. واضحه چرا چون چین بخشی از کشورهای متمدن عضو جی۲۰ هست و در تحریم و تنگنا نیست پس مردمش میتونن با درآمد خودشون هر چیزی که دلشون میخواد سوار بشن.الآن تو ایران مساله اینه پول هم داشته باشی واردات خودروی معتبر ممنوع شده!!

  5. آقای مدیریت سایت چرخان، شما توهم خود بزرگ بینی داری!؟به غیر از چهارتا عوام الناس کسی هم به سایت شما نگاه میندازه؟
    مثلاً شما فکر کردی چه شخصیتهای دولتی یا سازمانهای حکومتی سایت شما رو با چهارتا نظر مردم میبینن؟
    اصلاً ببینن، مگه مقاله شما و نظرات مردم براشون مهمه؟
    اینکه یک نفر بدون توهین و ناسزا گفتن، حرف دلشو میزنه و منتقدِ و شما درج نمیکنی! خبر از ذات درونی شما میده !!؟؟
    شایدم ذینفع باشی؟!؟؟؟؟؟؟؟؟ موفق باشی عدالت خواهِ عدالت خوار………………….

    1. سلام دوست عزیز، الان دقیقا مشکل شما چیه؟
      این آمار و اینفوگرافی‌ها خارجی هستند و مستند!

      حالا اگر شما ناراحت شدین بر ما ببخشید! مهم اینه تو این مملکت مردم خوب خودروی چینی میخرن!

  6. خودروهای پر فروش بازار امریکا رو هم بذارید و نتیجه مشابه بگیرید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا