Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

آیا دانگ فنگ فورثینگ M4 محصول جدید شرکت فردا موتورز است؟! (جزئیات)

چندیست که شرکت فردا موتورز (خودروسازی فردا) اقدام به مونتاژ برخی محصولات نه چندان سطح بالا دو برند چانگان و دانگ فنگ چین می‌نماید. خودروهایی که اکثر آنان از امکانات رفاهی زیادی بهره نبرده و به تازگی هم این شرکت، محصولی به نام T5 را به سبد محصولات خود افزوده است!

اما از آن‌جایی که پایگاه خبری چرخان، همواره اقدام به افشاء محصولات جدید انواع خودروسازان (مونتاژکاران) از جمله شرکت فردا موتورز می‌نماید، این‌بار هم قصد دارد تا خودرو آینده این شرکت را برای شما مخاطبان عزیز، معرفی نماید.

باتوجه به اطلاعات بدست آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان، محصول جدید و آینده شرکت فردا موتورز M4 نام دارد. البته باتوجه به تحریم‌های موجود، در همان ابتدا می‌توان حدس زد که M4 هم یک خودرو چینی است. اما با جستجویی در برخی منابع و رسانه های چینی، مشخص گردید که M4 محصول جدیدی از یکی از زیرمجموعه های برند دانگ فنگ چین است.

فورثینگ یا فنگژینگ، در حقیقت همان زیرمجموعه‌ای از دانگ فنگ بوده که محصولاتی چون T5 خودروسازی فردا و لاماری ایما آرین پارس موتور از آن تامین می‌گردد.

پس از موارد مذکور و همچنین با تطبیق برخی یافته‌ها همچون پیشرانه و گیربکس و جزئیات منتشر شده از برخی شرکت‌های طرف حساب فردا موتورز، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که احتمالا M4 همان خودرو جدید شرکت فردا موتورز است.

اما نکته عجیبی که وجود دارد، این است که M4 یا فنگژینگ 600 U-TOUR هنوز عرضه گسترده و رسمی در چین نداشته و اطلاعات (تست و بررسی) فراگیری هم از آن منتشر نشده است. برای مثال، هنوز خبری از تست‌های ایمنی این خودرو توسط C-NCAP منتشر نشده و سطح ایمنی آن مشخص نیست.

البته ذکر این نکته هم بد نیست که نباید با قطعیت گفت که CNCAP به همه خودروها همان 5 ستاره معروف را می‌دهد؛ زیرا فورثینگ T5 یا همان فردا T5 که به تازگی در ایران رونمایی گردیده، نتوانسته 5 ستاره ایمنی را از این موسسه چینی دریافت کند!

طبیعتا اگر در 4 ماه ابتدایی سال آینده، M4 وارد خطوط مونتاژی شرکت فردا موتورز شود، باید عمکلرد دانگ فنگ را در قبال ایران، بی‌سابقه دانست. زیرا در این صورت، میتوان گفت که یک خودرو جدید از طرف گروه دانگ فنگ، به‌طور همزمان در چین و ایران عرضه می‌شود!

اما اکنون M4 که در بازار چین به یک مینی ون (MPV) مشهور بوده و به همین دلیل، اول نام آن با M شروع می‌شود، احتمالا قصد ورود به بازار ایران را دارد. البته باید گفت بدلیل اینکه M4 حالتی مشابه به کراس اوورها دارد، قرار است تا به عنوان یک کراس اوور در مارکت ایران عرضه شود. در حقیقت و برای آگاهی بیشتر، باید گفت که M4 وضعیت بسیار مشابهی با رنو اسپیس دارد.

اما جدا از مباحث فوق، به بخش قیمت می‌رسیم. براساس اطلاعات بدست آمده، قیمت فردا (FMC) T5 در سطح بالایی قرار دارد. بطوریکه احتمالا درصورت ورود این خودرو، باید شاهد رقابت قیمتی با خودرویی چون فونیکس تیگو8 پرو باشیم! با توجه به قیمت گذاری های موجود توسط عزیزان گرامی فرداموتورز، این محصول باید با قیمتی بیش از 1.5 میلیارد وارد بازار شود.

معرفی فورثینگ (FORTHING-FENGXING) M4

در این سال‌ها، حداقل برای ما اهل خودرویی‌ها، ثابت شده که چینی‌ها به همراه برخی مشاوران اروپایی و چه بسا آمریکاییشان، هرچقدر هم خودرویی زیبا و متفاوت را طراحی کنند، اما در نهایت، برخی إلمان‌هایی در محصول تجاری سازی شده وجود دارد که مشخص می‌کند این خودروها چینیست.

طراحی

در M4 شاهد جلوپنجره ای هستیم که اگر اغراق شده بگوئیم، از سپر خودرو بزرگ‌تر است! نوع طراحی کلیات جلوپنجره، حاکی از این است که از محصولات برند لکسوس ژاپن کپی شده است. البته باتوجه به کشیدگی که وجود دارد، این کپی بودن زیاد ملموس نیست. گرافیک و اجزا بکار برده شده چراغ‌های جلو، اما حکایت از ریزبینی خاصی در طراحی دارد. با اینکه چراغ های اصلی جلو، در مقایسه با جلوپنجره آن، خیلی کوچک به نظر رسیده و شاید بهتر بود تا بزرگتر شود، اما دور از انصاف است که نگوییم بچه‌های دانگ فنگ، جزئیات خوبی را در آن پدید آوردند.

گفتیم که M4 ام پی ویست که به کراس اوورها تشابه دارد. در رابطه با طراحی نمای جانبی یا بهتر است بگوییم بغل خودرو، باید گفت که آن اغراقی که در طراحی جلوی ام4 وجود دارد، در این نما و چه بسا نمای عقب ندارد. به همین دلیل، بغل خودرو به جز حالت شیشه‌ای ستون‌ها، اتصال کروم جلوپنجره به دور شیشه‌ها و قرارگیری آیینه‌های جانبی در درب خودرو، اقدام متفاوتی انجام نشده است.

در نمای عقب هم همین موضوع صدق کرده و می‌توان دید که کروم کاری زیادی در این بخش، انجام نگرفته است. به قول برخی، احتمالا طراحی این نما به اتمام ساعات کاری نزدیک شده و بچه های دانگ فنگ به دنبال فرار از کار بودند! 🙂 . البته در هنگام طراحی گرافیک چراغ‌های عقب، خدا را شکر خودرو تارا ایران خودرو را الگو قرار نداده و شاهد طراحی خوبی هستیم.

فورثینگ M4
فورثینگ M4

کابین

در نگاه اول، میتوان فهمید که این طراحی، همان داشبورد بکار برده شده در خودرو برادر، یعنی دانگ فنگ فورثینگ T5 اوو یا همان لاماری ایما اما با تفاوت رنگ ها و تریم است. در لاماری ایما، بدلیل استفاده از رنگ مشکی در داشبورد، سازنده قصد القاء سازی این موضوع را داشته که این خودرو، ذات اسپرت دارد. اما در M4 شاهد استفاده از رنگ روح نواز و سنگین‌تری هستیم و اینها در کنار طراحی خاص رودری ها (البته باتوجه به چینی بودن)، دانگ فنگ قصد دارد تا M4 را کراس اووری لوکس قلمداد کند.

براساس تصاویر منابع چینی، M4 در تیپ‌های فول، یک خودرو 7 نفره VIP است. با این تفاوت که ردیف دوم آن دو نفره بوده و هر صندلی دارای تنظیمات بخصوصی است. تنظیم برقی زوایای صندلی، گرمکن، سردکن، ایربگ جانبی و… از جمله امکانات این صندلی‌هاست.

فورثینگ M4
فورثینگ M4

موتور

این‌طور که معلوم است، ام 4 مجهز به همان پیشرانه لاماری ایماست. پیشرانه ای که 1.5 لیتری بوده و باتوجه به سیستم سوخت رسانی مستقیم و همچنین بااتصال به گیربکس 7 سرعته DCT، توانایی تولید حداکثر  197 اسب بخار، قدرت و 285 نیوتن متر، گشتاور را دارد. توان خروجی این موتور، باتوجه به 1.5 لیتری بودن آن، بسیار خوب است؛ ولی اینکه این موتور با بنزین موجود در کشورمان، چطور با هم هماهنگ شوند، مبهم است؛ زیرا در اینصورت، ناک زدن خوراک پیشرانه های GDI هست.

در رابطه با سطح امکانات فورثینگ M4 باید گفت که در سطح خوبی قرار دارد؛ اما متاسفانه به سیستم‌های ایمنی ADAS مجهز نیست. در نمونه های فول، شاهد استفاده از آپشن‌های ایمنی چون سیستم اتوپارک، رادار هشدار اجسام در نقاط کور، رادار هشدار خروج از خط (بین خطوط)، هشدار برخورد از جلو بواسطه سنسورهای هشدار دهنده موانع و… هستیم.

البته ذکر این نکته هم مهم است که متاسفانه، دانگ فنگ از خودروهای صادراتی اش به ایران، آپشن‌های مهم را حذف می‌کند.

ولی در کل، از امکانات رفاهی و ایمنی مهم فورثینگ M4، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سقف پانورامیک
  • سنسورهای نور و باران
  • دوربین 360 درجه به همراه سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • ترمز پارک برقی، همراه با اتوهولد
  • جک برقی صندوق عقب
  • تریم چرمی کابین
  • نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • رادارهای هشدار اجسام در نقاط کور و هشدار خروج از خط (بین خطوط)
  • سیستم تهویه هوای کابین
  • سیستم کروزکنترل
  • 8 ایربگ ایمنی در 10 نقطه
  • دسته دنده متفاوت
  • صندلی برقی راننده
  • دوربین ثبت وقایع
  • تنظیم برقی صندلی های ردیف دوم
  • سیستم اتوپارک
  • شارژر بیسیم گوشی
  • سامانه های کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سرپایینی
  • و…
10 دیدگاه
  1. genius می گوید

    لعنت بهتون که حق داشتن خودرو با برند معتبر بین المللی رو از ما گرفتید و مجبورمون کردید به دنگ و فنگ بگیم خودروی روز!!!

  2. مصطفی نژاد می گوید

    از قبلی ها بهتره

  3. ناشناس می گوید

    راضیم

  4. علی می گوید

    عجب سمیه.سم زمونه

  5. قایم می گوید

    خیلی عقبی داداش بازار دنیاروگرفت….کمی تحقیق کن….

  6. مرتضی پور می گوید

    این چه جونوریه

  7. ناشناس می گوید

    خدایا ما چه گناهی کردیم که نمیتونیم ماشین خوب سوارشیم. خوبه روی دین تو هستیم و کافر نیستم؛ ولی چرا اینطوری رفتار میکنی

  8. kastech می گوید

    ملت درمانده حق انتخاب ندارد

  9. مسعود می گوید

    همون قیمت چین بدن . از خدامون چینی باشه چینی خوب مگه کم تو بازار هست اکثر ماشین های وارداتی بین ۸۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰۰ دلار هستند .
    اما دزدی باعث میشه بیش از ۲ برابر برسه دست دلال اونم با شرایط قرعه کشی و صد میلیون بالاتر هم مردم بخرند.

  10. ثنا جون می گوید

    من ۲۰ تا ماشین دارم غمم هم به اینا نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.