مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به چانگان یونی‌وی، سدان زیبا و جذاب چینی با الهام از آئودی!

یونی‌وی جدیدترین سدان چانگان و احتمالاً یکی از زیباترین سدان‌ها در تاریخ خودروسازی چین است. این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2021 به نمایش عمومی درآمد، با فرمی اسپرت و جلوپنجره‌ای جسورانه، واقعاً زیبا به نظر می‌رسد. البته در ظاهر این خودرو الهام گیری از آئودی کاملاً مشهود است و طراحی یونی‌وی خصوصاً در قسمت عقب شباهت زیادی به آئودی A7 دارد؛ اما آیا این چیز بدی است؟ بیایید نگاه دقیق‌تری به این سدان جدید چینی بیندازیم تا پاسخ این سؤال را بفهمیم.

یونی خانواده جدیدی از محصولات چانگان است که با طراحی جذاب و پیشرانه‌های قوی، جوانان را هدف قرار داده است. یونی‌وی پس از کراس‌اوورهای یونی‌تی و یونی‌کی، اولین سدان این خانواده محسوب می‌شود. این خودرو در دو نسخه مختلف بنام‌های اسپرت (خودروی خاکستری‌رنگ در تصاویر) و پریمیوم (خودروی آبی‌رنگ در تصاویر) به بازار عرضه می‌شود که طراحی پایه آن‌ها باهم یکسان است اما نسخه اسپرت از سپرهای کمی متفاوت و ویژگی‌های ظاهری اسپرتی برخوردار است. برای این نسخه رنگ بیرونی خاکستری مات به همراه رینگ‌های آلیاژی بزرگ مشکی‌رنگ هم ارائه می‌شود درحالی‌که رنگ آبی اسماروف در نسخه پریمیوم هم جذاب به نظر می‌رسد.

تمام مدل‌های یونی‌وی به‌صورت استاندارد به دستگیرهای در مخفی یا همان پاپ آپ مجهز هستند درحالی‌که نسخه اسپرت از باله‌های اضافی در سپرهای جلو و عقب و خطوط نارنجی‌رنگ هم بهره می‌برد. این نسخه همچنین در عقب هم چهار سر اگزوز دایره‌ای بزرگ دارد که حس خودرویی قدرتمند را القا می‌کنند. طراحی کلی چانگان یونی‌وی در پروفیل جانبی با سقف شیب‌دار و لچکی مثلثی شکل عقب، شباهت زیادی به آئودی A7 دارد. بااین‌حال، سدان کوپه چانگان با 4,680 میلی‌متر طول، 1,838 میلی‌متر عرض و 1,430 میلی‌متر ارتفاع به همراه فاصله محوری 2,750 میلی‌متری و وزن 1400 کیلوگرمی، بسیار از آئودی A7 کوچک‌تر و سبک‌تر است.

کابین یونی‌وی هم به همان اندازه بیرون جذاب به نظر می‌رسد با این تفاوت که در اینجا اثری از کپی‌برداری یا الهام گیری فاحش به چشم نمی‌خورد؛ بنابراین در طراحی داخلی این سدان چینی آئودی A7 تأثیری نداشته است! مهم‌ترین ویژگی‌ها در داخل یونی‌وی یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.3 اینچی در بالای داشبورد و یک نمایشگر لمسی 10.3 اینچی در وسط است که البته برای یک خودروی چینی در سال 2022 بسیار کوچک به‌حساب می‌آیند و گرافیک آن‌ها هم کمی قدیمی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، در طرفین صفحه آمپر، نمایشگرهای کوچکی تعبیه شده که ویژگی جالبی است.

بااین‌حال، عجیب اینکه هنوز هم دکمه‌های فیزیکی زیادی در کابین به چشم می‌خورد. صندلی‌های اسپرت یونی‌وی با چرم مصنوعی مشکی‌رنگی پوشیده شده‌اند که همراه با دوخت نارنجی‌رنگ عالی به نظر می‌رسند. در عقب نیز فضای پای زیادی وجود دارد و تریم نارنجی‌رنگ در کمربندهای ایمنی و دستگیره درها هم نمای جذابی را ایجاد کرده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این خودرو هم برخورداری از دکمه‌ای بنام سوپر ریس است که حالت رانندگی اسپرت را با تعویض دنده‌های تهاجمی‌تر، سنگین‌تر شدن فرمان، باز کردن سوپاپ اگزوز برای افزایش صدا، باز کردن اسپویلر عقب و نمایش G سنج روی نمایشگر، فعال می‌کند.

یونی‌وی روی پلت‌فرم سبک‌وزن و ماژولار جدیدی ساخته شده که Ark نام دارد. این پلت‌فرم ساختاری مستحکم و درعین‌حال سبک‌وزن را برای خودرو به همراه دارد. هردو نسخهٔ اسپرت و پریمیوم یونی‌وی با یک پیشرانه یکسان به بازار عرضه می‌شوند که از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 188 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور است. این موتور به یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه متصل شده که نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. به لطف این قوای محرکه، سدان کوپه چانگان می‌تواند به حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

شاید برای خودرویی با چنین ویژگی‌هایی انتظار قیمت بالایی را داشته باشید اما مثل اکثر خودروهای چینی، یونی‌وی هم قیمت بسیار مناسبی دارد. سدان جذاب در نسخه پریمیوم با قیمت 116,900 یوآن معادل 18,500 دلار و در نسخه اسپرت با قیمت 123,900 یوآن معادل 19,600 دلار به فروش می‌رسد. هردوی این نسخه‌ها به‌تازگی در بازار چین عرضه شده‌اند اما چانگان بعداً یک نسخه پایه را هم به خانواده یونی‌وی اضافه خواهد کرد که حتی از این هم ارزان‌تر خواهد بود.

به‌طورکلی، چانگان یونی‌وی یک سدان کوپه خوش‌چهره در کشوری است که در دوران سلطنت شاسی‌بلندها، هنوز هم به سدان‌ها علاقه دارد. این خودرو پیشرانه‌ای قدرتمند و قیمت مناسبی دارد اما کمی بیش‌ازحد شبیه آئودی است و نمایشگر اصلی آن‌هم نسبتاً کوچک است. بااین‌حال، اسپویلر باز شونده و حالت سوپر ریس ویژگی‌هایی هستند که به‌راحتی نمی‌توان از آن‌ها گذشت!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا