مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

میزان داخلی سازی خودرو تارا دنده‌ای کاهش یافت!

چندی پیش بود که پایگاه خبری چرخان، به صورت رسمی از میزان داخلی سازی خودرو تارا دنده ای پرده برداشت. در آن زمان که میزان داخلی سازی این خودرو حدود 88.15 درصد اعلام شده بود، اما اکنون و بنا به اخبار موثق، این عدد به زیر 88 درصد رسیده است!

تارا
تارا

بهمن ماه امسال بود که باتوجه به اطلاعات و دسترسی هایی که خبرنگار پایگاه خبری چرخان به برخی منابع دارد، اقدام به افشاء میزان داخلی سازی خودرو تارا نمود. همان‌طور که گفته شد، متاسفانه درصد داخلی سازی خودرو تارا دنده ای کاهش یافته و هم اکنون این عدد به 87.88 درصد رسیده است. شاید این‌طور فکر کنید که مگر 0.27 درصد مگر چه عددیست که در داخلی سازی یک خودرو تاثیر بگذارد؟!

بنا به گفته کارشناسان، یک خودرو از حدود 30 هزار قطعه تشکیل شده و عدد 0.27 درصد در جزئیات، عدد خیلی کمی هم محسوب نمی‌شود!

کاهش میزان داخلی سازی به این معناست که احتمالا یک قطعه ساز داخلی، دیگر توانایی تامین آن قطعه را نداشته و یا احتمالا طبق سلیقه مسئولان گروه صنعتی ایران خودرو نبوده است.

اما با این وجود، براساس آخرین اطلاعات حدود 12.12 درصد قطعات استفاده شده در این خودرو، به صورت مستقیم از خارج کشور تامین می‌شود. البته باید این را هم گفت که اکثر متریال و مواد اولیه استفاده شده در قطعات داخلی که گفته شده در خودرو تارا دنده ای استفاده گردیده، از منابع خارجی تامین شده و وارد کشور می‌شوند. پس برای برخی منابع که مسئولیت اطلاع رسانی را برعهده دارند، مبدا قطعه نهایی شده مهم است؛ نه صرفا مبدا متریال!

لازم به ذکر است که چندی پیش، مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو از وارداتی بودن ورقه های استفاده شده در خودرو تارا بدلیل عدم توانایی تامین و ساخت در داخل کشور خبر داده بود.

مشخصات تارا دنده ای

تارا دنده ای مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده که با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته، توانایی تولید حداکثر 113 اسب بخار، قدرت و 144 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته بهتر است بدانید که ایران خودرو، فعلا تارا را با گیربکس 5 دنده دستی عرضه کرده و احتمال آن بسیار قویست که در سال‌ آینده، این خودرو به گیربکس 6 سرعته دستی نیز متصل شود.

متاسفانه باید گفت که محصول تارا دنده ای خیلی سریع و بنا به برخی شایعات، احتمالا باتوجه به مقاصد سیاسی سرهم بندی شد. همین عوامل باعث شد تا طراحی این خودرو بسیار ناموزون بوده و در نسخه دنده ای هم شاهد امکانات رفاهی حتی در سطح متوسط هم نیستیم. تنها نقطه قوت و برجسته تارا دنده ای، مجهز بودن آن به سامانه کنترل پایداری است.

از امکانات و برخی ویژگی‌های نسخه مجهز به گیربکس دستی خودرو تارا، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• چراغ‌های روز
• رینگ آلیاژی طرح اسپرت؛ قالپاق خور!
• مانیتور لمسی بدون دوربین دید عقب!
• سامانه کنترل پایداری
• 2 ایربگ ایمنی
• فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل صوتی
• روکش پارچه ای صندلی ها
• سامانه GSI
• شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ
• تنظیم زاویه آینه های بیرون به صورت برقی
• و…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. واقعا طراحی اش بخصوص طراحی جلوش خیلی ناموزون هست و چراغای عقبش هم یکجوریه

  2. خبلی ماشبن خوببه موتور ش مثل ۲۰۶ اس دی وی ۸ است فعلا بهترین موتور در ایرانه البته ال ۹۰ هم موتور خوبی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا