مکمل بنزین
گوناگونخبر

خروج خودروسازان معتبر از بازار روسیه به سود چینی‌ها تمام خواهد شد

به دلیل حملهٔ نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور متهاجم، بسیاری از خودروسازان غربی تولید یا صادرات خودرو به روسیه را متوقف کرده‌اند. از این شرایط اما خودروسازان چینی می‌توانند سود ببرند. چین هنوز هیچ تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است و برخی از خودروسازان چینی که در این کشور پهناور حضور دارند نیز هیچ حرفی در مورد توقف فعالیت خود در روسیه نزده‌اند.

سال گذشته مجموعاً 122,800 دستگاه خودروی چینی به روسیه صادر شده است که حدود سه برابر بیشتر از صادرات سال 2020 است. چری با فروش 40,874 دستگاه که نسبت به سال 2020 افزایشی 250 درصدی را نشان می‌دهد، پرفروش‌ترین برند چینی در بازار روسیه در سال 2021 بوده است. پس از چری، هاوال با 39,126 دستگاه قرار گرفته و رتبه سوم هم در اختیار جیلی با 24,587 دستگاه است. پس از این سه برند پرفروش نیز چانگان با 5,705 دستگاه و فاو با 3,137 دستگاه جای گرفته‌اند. با این آمار فروش، برخی از برندهای چینی در بین 10 برند خودرویی پرفروش بازار روسیه جایی ندارند.

هرچند جیلی بدون اشاره به جزئیات خاصی به اتو نیوز گفته است که فعالیت خود در روسیه را متوقف کرده است، یکی از تحلیلگران صنعت خودرو که روی خودروسازان آسیایی تمرکز دارد می‌گوید تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند به چین کمک کند که سهم بیشتری از بازار خودروی این کشور کسب کند. وی دراین‌باره گفته است:

درصورتی‌که تحریم‌های آمریکا و اتحادیهٔ اروپا علیه روسیه برای مدتی طولانی باقی بمانند و خودروسازان اروپایی و آمریکایی عملاً از حضور در روسیه منع شوند، پتانسیلی برای خودروسازان چینی وجود خواهد داشت که از بازار روسیه سهم بیشتری به دست بیاورند

یکی از خودروسازان غربی که از تهاجم روسیه به اوکراین بیشتری ضرر را متحمل شده، رنو است. این شرکت فرانسوی مالک شرکت خودروسازی آوتوواز روسیه است که با برند لادا، 24 درصد از کل بازار خودروی روسیه را در اختیار دارد و پرفروش‌ترین خودروساز این کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، روسیه دومین بازار رنو در جهان محسوب می‌شود و تحلیلگران انتظار دارند تولید خودرو در این کشور طی سال جاری تا 70 درصد کاهش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا