مکمل بنزین
گوناگونخبر

لکسس RZ معرفی شد، اولین شاسی‌بلند تمام الکتریکی اختصاصی این برند

لکسوس به‌طور کامل از مدل RZ خود پرده‌برداری کرده است. این خودرو که در اصل نسخه لوکس تویوتا bZ4x محسوب می‌شود، اولین محصول تولیدی لکسوس بر اساس پلت‌فرم الکتریکی اختصاصی e-TNGA به‌حساب می‌آید. البته قبلاً از ظاهر لکسس RZ اطلاع داشتیم زیرا طی ماه‌های گذشته تیزرها و تصاویر رسمی زیادی از آن منتشر شده بود ولی حالا می‌توانیم از جزئیات و ویژگی‌های کامل آن باخبر شویم.

طراحی بیرونی لکسس RZ

هرچند تناسبات ظاهری کلی RZ شبیه تویوتا bZ4x هستند اما تمام پانل‌های بدنه آن جدید هستند و با ظاهری آئرودینامیک‌تر و شیک‌تر، شخصیت خاص یک لکسس را ایجاد کرده‌اند. اصلی‌ترین عنصر طراحی این خودرو را می‌توان جلوپنجره دوکی‌شکل آشنای لکسس دانست که البته در اینجا به شکل مسدود طراحی شده است. چراغ‌های عقب سراسری، شیب زیاد شیشه عقب، اسپویلر دم اردکی یکپارچه و تریم مشکی براق در دهانه گلگیرها هم از دیگر ویژگی‌های ظاهری قابل‌توجه این خودرو هستند.

قوای محرکه لکسس RZ

برخلاف تویوتا bZ4x، لکسس RZ به‌صورت استاندارد با قوای محرکه دو موتور چهارچرخ محرک به بازار عرضه می‌شود. این مدل که RZ450e نام دارد، به یک موتور 201 اسب بخاری در جلو و یک موتور 107 اسب بخاری در عقب مجهز است که مجموعاً 309 اسب بخار قدرت و 435 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. این خودرو همچنین اولین محصول لکسس محسوب می‌شود که سامانه چهارچرخ محرک جدید این شرکت بنام Direct4 را معرفی می‌کند. این سیستم الکترونیکی می‌تواند توزیع گشتاور را در چند میلی‌ثانیه از صفر تا صد بین محورهای جلو و عقب تغییر دهد.

RZ450e با این قوای محرکه به میزان قابل‌توجه از نسخه دو موتوره تویوتا bZ4x قوی‌تر است و به همین دلیل ظرف 5.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بااین‌حال، حداکثر سرعت شاسی‌بلند برقی لکسس روی تنها 160 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. RZ450e به یک پکیج باطری لیتیوم یونی 71.4 کیلووات ساعتی مجهز است که طبق تخمین لکسس، با معیارهای WLTP اروپا بردی بیش از 400 کیلومتر را فراهم می‌کند. مصرف برق این خودرو هم زیر ۱۸ کیلووات در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

داخل لکسس RZ

در داخل RZ شاهد کابین دیجیتالی لکسس با یک صفحه آمپر جمع‌وجور و یک نمایشگر بزرگ 14 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم. مهم‌ترین و جالب‌ترین ویژگی داخلی شاسی‌بلند الکتریکی لکسوس اما امکان سفارش غربیلک فرمان موسوم به یوغ است که به لطف تکنولوژی فرمان با سیم امکان ارائهٔ آن فراهم شده است. در کابین RZ از متریال درجه‌یک استفاده شده و از نورپردازی فانتزی در رو دری‌ها و سانروف پانورامیک تیره شونده هم برخوردار است که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

تجهیزات ایمنی RZ در قالب پکیج ایمنی Safety System+ 3.0 لکسس ارائه شده که شامل سیستم‌های پیشرفته‌ای مثل سیستم پیش از برخورد و کروز کنترل پویای راداری می‌شود. در اروپا همچنین برای RZ یک دستیار رانندگی هم ارائه می‌شود که با استفاده از دوربینی که در جلو نصب شده، زاویه پیچ‌های پیش رو را اسکن کرده و فرمان را بر اساس آن تنظیم می‌کند. علاوه بر این، سیستم درهای الکترونیکی e-Latch هم در صورت نزدیک شدن خودرو یا دوچرخه، اجازه باز کردن درها را به سرنشینان نمی‌دهد.

هم‌اکنون امکان رزرو خرید آنلاین لکسس RZ450e وجود دارد ولی قیمت آن فعلاً اعلام نشده است. بااین‌حال، قطعاً قیمت این شاسی‌بلند برقی لوکس از بالاترین تیپ نسخه دو موتور تویوتا bZ4X که با قیمت 48,780 دلار در آمریکا عرضه می‌شود گران‌تر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا