مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

رنو 5 توربو، یک هاچ‌بک اسپرت خاطره‌انگیز موتور وسط!

رنو 5 توربو بدون شک یکی از جالب‌ترین هاچ‌بک‌های اسپرت تاریخ محسوب می‌شود. این خودرو زائیدهٔ افکار معاون بخش تولیدات رنو «ژان ترامورسی» بود که پس از دیدن موفقیت لانچیا استراتوس این ایده را مطرح کرده به امید آنکه این خودروساز فرانسوی هم بتواند به موفقیت هاچ‌بک پنج‌در لانچیا دست یابد؛ بنابراین مانند استراتوس، در رنو 5 توربو هم پیشرانه به پشت صندلی‌های جلو منتقل شد. البته این یک موتور کوچک 1.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بود که فقط 160 اسب بخار قدرت و 221 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد ولی بااین‌حال، رنو 5 توربو در زمان معرفی قدرتمندترین خودروی فرانسوی زمان خود محسوب می‌شد.

گیربکس این خودرو از نوع 5 سرعتهٔ دستی بود که نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد و سیستم تعلیق هم به سبک مسابقه‌ای تنظیم شده بود. این یعنی هرچند این خودرو از بدنه اصلاح‌شده رنو 5 استاندارد استفاده می‌کرد و در ظاهر شبیه آن بود اما ویژگی‌های مکانیکی آن کاملاً با نسخه استاندارد رنو 5 متفاوت بودند. رنو 5 توربو برای اولین بار در نمایشگاه بروکسل سال 1980 رونمایی شد و سپس در نمایشگاه پاریس 1982 نیز نسخه جدیدی از این هاچ‌بک موتور وسط با نام توربو 2 معرفی شد که تغییراتی را نسبت به نسخهٔ اول تجربه کرده بود. از رنو 5 توربو سری اول تنها 1820 دستگاه و از سری دوم 3167 دستگاه تولید شد.

بنابراین، رنو 5 توربو خودروی بسیار کمیابی است و به همین دلیل ارزش آن طی چند سال اخیر بشدت افزایش پیدا کرده است. حال یک دستگاه از این خودرو در بریتانیا به حراج گذاشته شده است. این خودرو مدل 1981 بوده و از سری اول رنو 5 توربو است. البته این نمونه خاص برای بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان تغییرات و اصلاحاتی مثل تجهیز به کمک‌فنرهای AVO، سیستم اگزوز جدید، اینترکولر جدید، بازسازی توربوشارژر، ارتقاء فن خنک‌کننده و… را تجربه کرده و رنگ آن‌هم از سفید فابریک به آبی المپیکی تغییر یافته است.

این خودرو که در سال 2002 به بریتانیا وارد شده است، از سال 2006 تاکنون خوابیده بوده و طی این بیست سال فقط در اختیار یک مالک بوده است. این رنو 5 توربو مدل 1981 کمی بیش از 66 هزار کیلومتر کار کرده است که نسبت به سن و سال آن رقم نسبتاً پایینی محسوب می‌شود. بالاترین قیمتی که تاکنون برای این خودرو پیشنهاد شده 55 هزار پوند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا