مکمل بنزین
گوناگونخبر

چانگان شنلان SL03 آماده برای رقابت با تسلا مدل 3

چانگان از سدان الکتریکی جدیدی بنام Shenlan SL03 رونمایی کرده است که رقیب تسلا مدل 3 در چین خواهد بود. این خودرو پروژه مشترک دیگری بین سه شرکت چانگان نیو انرژی، CATL و هوآوی است یعنی شرکت‌هایی که روی خودروهای آوتار و چانگان لومین هم کار کرده‌اند. SL03 یک سدان کامپکت الکتریکی است که روی پلت‌فرم EPA1 ساخته شده است. این خودرو 4,820 میلی‌متر طول، 1,890 میلی‌متر عرض و 1,480 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,900 میلی‌متر است. این یعنی سدان الکتریکی چانگان 106 میلی‌متر از تسلا مدل 3 کشیده‌تر است.


SL03 با سه نوع قوای محرکه مختلف شامل تمام الکتریکی، الکتریکی ژنراتوری و هیدروژنی به بازار عرضه خواهد شد که همهٔ آن‌ها محرک عقب هستند. نسخه تمام الکتریکی خود در دو مدل ارائه می‌شود که هردو به یک موتور الکتریکی روی محور عقب مجهز هستند اما مدل اول 218 اسب بخار و دومی 258 اسب بخار قدرت دارند. این موتورها هردو ساخت چانگان نیو انرژی هستند. برد این خودرو نیز حدود 700 کیلومتر اعلام شده است. مدل پایه از باطری‌های LFP ساخت CATL استفاده می‌کند درحالی‌که مدل قوی‌تر به باطری‌های NMC ساخت چانگان نیرو انرژی مجهز است.


نسخه الکتریکی ژنراتوری همان موتور الکتریکی 218 اسب بخاری را روی محور عقب خود دارد اما به یک پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی تنفس طبیعی با 95 اسب بخار قدرت هم مجهز است. این موتور به‌عنوان یک ژنراتور فقط به شارژ باطری‌ها می‌پردازد. این نسخه هم از باطری‌های LFP استفاده می‌کند که البته ساخت شرکت رقیب CATL یعنی CALB هستند. برد کلی نسخه الکتریکی ژنراتوری SL03 هم 1200 کیلومتر اعلام شده است.


و در آخر، نسخه هیدروژنی این سدان چینی هم به موتور الکتریکی قوی‌تر 258 اسب بخاری به همراه سیستم پیل سوختی مجهز است. برد این نسخه هم مثل مدل تمام الکتریکی 700 کیلومتر است اما مزیت اصلی نسخه هیدروژنی سوخت‌گیری سریع است به‌گونه‌ای که به گفته چانگان، پر کردن مخزن هیدروژن آن تنها سه دقیقه طول می‌کشد. مصرف هیدروژن این خودرو نیز تنها 0.65 کیلوگرم در هر صد کیلومتر خواهد بود.


فعلاً فقط تصاویر نسخه‌های تمام الکتریکی و الکتریکی ژنراتوری SL03 منتشر شده که در ظاهر تقریباً هیچ تفاوتی بین آن‌ها دیده نمی‌شود. ظاهر این خودرو با تناسبات اسپرت، چراغ‌های جلوی باریک و چراغ‌های سراسری جذاب عقب، عالی به نظر می‌رسد. وزن نسخه الکتریکی پایه 1725 کیلوگرم و نسخه الکتریکی قوی‌تر 1825 کیلوگرم اعلام شده درحالی‌که نسخه ژنراتوری هم 1760 کیلوگرم وزن دارد.


SL03 به 27 سنسور مختلف مجهز شده است که رانندگی خودکار سطح چهار را فراهم می‌کنند. به لطف این ویژگی، خودرو می‌تواند به‌طور کامل بدون نیاز به راننده حرکت کند. در این سیستم‌های کامپیوتری از چیپ 8155 کوالکام استفاده شده است. چانگان هنوز قیمت دقیق شنلان SL03 را اعلام نکرده است اما به گفته رسانه‌های چینی، قیمت این خودرو بین 200 تا 300 هزار یوآن معادل 31 تا 46 هزار دلار خواهد بود. این سدان جدید چینی در ماه ژوئن (خرداد) راهی بازار چین خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا