Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مدیرعامل ایران‌خودرو: با این قیمت‌ها، روی هر خودرو ضرر می‌دهیم

چندی پیش مدیرعامل سایپا در مورد دلیل خاتمه تولید تیبا اظهار داشت که این شرکت سال گذشته روی فروش هر دستگاه از این خودرو بیش از 74 میلیون تومان ضرر می‌داده است و اگر این روند در سال جاری ادامه پیدا می‌کرد عدد مذکور به حدود 90 میلیون تومان افزایش میافت. درحالی‌که این اظهارات انتقادات فراوانی را به دنبال داشت، به‌تازگی مدیرعامل ایران‌خودرو «مهدی خطیبی» هم در یک برنامهٔ تلویزیونی همین موضوع را عنوان کرده است.

در این گفتگو، وقتی بحث بین مجری و آقای مدیرعامل بر سر اوضاع صنعت خودروی کشور بالا گرفت، خطیبی منتقدان این صنعت را به بی‌اطلاعی متهم کرد و با قاطعیت از ضررده بودن فروش محصولات ایران‌خودرو با قیمت‌های فعلی صحبت کرد. به گفته وی، بررسی نرخ دلاری قیمت خودرویی چون پژو ۲۰۶ با سال‌های قبل نشان می‌دهد که این خودرو ارزان است. پس از این اظهارات و در پاسخ به این ادعا که با این شرایط بهتر است صنعت خودروسازی ادامه پیدا نکند زیرا هم مردم ناراضی هستند و هم خودروسازان، مدیرعامل ایران‌خودرو افزود این شرایط باید درست شود.

همان‌طور که مجری این برنامه در پاسخ به اظهارات خطیبی گفت، اگر قرار بود شرایط صنعت خودروسازی ایران درست شود در این چهل سال درست شده بود و معلوم نیست مردم تا چند سال دیگر باید صبر کنند و خودروهای از رده خارج را با قیمت‌های گزاف بخرند و به خاطر ایمنی ضعیف در جاده‌ها کشته شوند تا اوضاع این صنعت درست شود. البته آقای مدیرعامل که گویی بر مسند ریاست خودروسازی چون تویوتا تکیه زده است، تمام انتقاداتی که به صنعت خودروسازی ایران وارد می‌شود را نتیجه فضاسازی می‌داند و معتقد است خودروهای داخلی در مقایسه با نمونه‌های روز دنیا محصولات پیشرفته‌ای هستند!

در پاسخ به این اظهارات واقعاً چه می‌توان گفت؟ وقتی مدیرعامل بزرگ‌ترین خودروساز کشور این‌گونه از شرایط اسف‌بار این صنعت دفاع می‌کند آیا می‌توان انتظار ذره‌ای پیشرفت و بهبود اوضاع را داشت؟ چطور خودروسازان بزرگ جهانی اقدام به تولید خودروهایی مدرن و ایمن با قیمتی زیر 6 هزار دلار می‌کنند اما تولید پژو 206 متعلق به سی سال پیش در اینجا با چنین قیمتی ضرر می‌دهد؟ دلیل اصلی این موضوع بازدهی بشدت پایین صنعت خودروسازی ایران و نیروی کار مازاد است که به دلایل مختلف در این صنعت مشغول به کار شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.