مکمل بنزین
گوناگونخبر

سایپا اطلس اوایل سال 1402 به بازار می‌آید

اواخر سال 1399 بود که تصویری از محصول جدید سایپا بنام اطلس منتشر شد و گزارشات مختلف خبر از رونمایی رسمی آن در بهار سال 1400 می‌دادند. در اردیبهشت 1400 نیز خبر آغاز تولید آزمایشی این خودرو منتشر شد اما حالا که دقیقاً یک سال از آن زمان می‌گذرد، هنوز نه خبری از آغاز فروش اطلس شده و نه حتی رونمایی شده است. همچنین طبق اظهارات جدید مدیرعامل سایپا، به این زودی‌ها نمی‌توانیم اطلس را در خیابان‌های کشور ببینیم زیرا به گفته وی، فروش این خودرو در سه‌ماهه نخست سال 1401 یعنی حدود یک سال دیگر آغاز خواهد شد.

سایپا اطلس چه خودرویی است؟

اطلس درواقع نسخه فیس‌لیفت و ارتقاءیافته کوییک است. البته برخلاف کوییک S که فیس‌لیفتی جزئی از کوییک معمولی محسوب می‌شد، در اطلس شاهد تغییرات بزرگی در طراحی جلو و عقب خودرو خواهیم بود و همچنین و در پیشرانه هم ارتقاءهایی صورت خواهد گرفت. در اطلس، دماغه کاملاً بازطراحی شده و حالا شاهد چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدیدی هستیم که از محصولات فورد خصوصاً مدل کا پلاس اکتیو الهام گرفته است. حتی طراحی قاب مه شکن‌های اطلس هم به فورد مذکور شباهت دارد درحالی‌که طرح داخلی جلوپنجره نیز جک J7 را به یاد می‌آورد که خود از سدان‌های کیا الگوبرداری کرده است!

از عقب اطلس هنوز تصویر واضح و کاملی منتشر نشده است اما با توجه به تصاویر نمونه پیش‌تولید و همین‌طور رندری که از این خودرو طراحی شده، در این قسمت هم شاهد چراغ‌های جدید و انتقال جا پلاک به روی سپر هستیم. چراغ‌های عقب اطلس نیز به‌وضوح با نگاه به رنو کپچر جدید طراحی شده‌اند. به‌رسم همه خودروهایی که بر اساس تیبا شکل گرفته‌اند، در پروفیل جانبی اطلس به‌جز رینگ‌های جدید هیچ تغییر بزرگی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان فرم کلی تیبا هاچ‌بک هستیم. بااین‌حال، در داخل خودرو شاهد طراحی کاملاً جدید و متفاوتی نسبت به کوییک S و G خواهیم بود که فضای داخلی اطلس را مدرن‌تر و لوکس‌تر خواهد کرد. گفته شده طراحی داخلی اطلس چیزی شبیه به رنو سیمبل خواهد بود.

پیشرانه سایپا اطلس

علاوه بر طراحی جدید داخلی و خارجی، یکی دیگر از تغییرات مهم اطلس ارتقاء پیشرانه آن است. البته در سینه این خودرو همچنان همان موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر 8 سوپاپ خانواده کوییک و تیبا قرار می‌گیرد اما این موتور تغییراتی را تجربه کرده و M15GSI نام خواهد گرفت. تجهیز هدرز بجای منیفولد اگزوز، ارتقاء سر سیلندر، رینگ‌های پیستون تقویت‌شده و تغییراتی در پاشش سوخت و جرقه‌زنی ازجمله بهسازی‌هایی است که در این موتور انجام می‌گیرد. گفته شده به لطف این تغییرات، حداکثر خروجی موتور M15GSI به حدود 94 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور خواهد رسید. همچنین طبق گفته‌ها، بعداً نسخه‌های قوی‌تری از اطلس هم با پیشرانه 16 سوپاپ ارائه خواهد شد که حداکثر 117 اسب بخار قدرت خواهد داشت. این خودرو در ابتدا با گیربکس دستی به بازار عرضه می‌شود اما سایپا برنامه ساخته نسخه اتوماتیک آن را هم دارد.

تجهیزات و امکانات سایپا اطلس

طبق سیاست عرضه محصولات سایپا، مثل مدل‌های کنونی ساینا و کوییک، اطلس هم در تیپ‌های مختلف با سطح تجهیزات متفاوت به بازار خواهد آمد و هنوز امکانات دقیق تیپ‌های مختلف آن مشخص نیست اما به گفته برخی منابع آگاه، در تیپ فول این خودرو می‌توانیم انتظار وجود آپشن‌هایی مثل فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی با ناوبری، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، دوربین و سنسورهای پارک عقب، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، دی‌لایت، سیستم ورود بدون کلید، نشانگر میزان باد تایرها و شیشه‌ها و آینه‌های برقی را داشته باشیم. همچنین گفته شده اطلس اولین خودروی ایرانی با سیستم اتصال هوشمند خواهد بود که این یعنی امکان کنترل برخی قسمت‌های خودرو از طریق اپلیکیشنی که روی گوشی هوشمند راننده نصب می‌شود وجود خواهد داشت.

 

به‌طورکلی، اگر تمام وعده‌های سایپا در مورد اطلس عملی شوند، شاهد عرضه خودروی نسبتاً قابل‌توجهی خواهیم بود که می‌تواند به اوضاع نابسامان بازار خودروهای زیر 400 میلیون تومان کشور تنوعی جزئی ببخشد اما این همه تأخیر در آماده‌سازی خودرویی که ارتقاءهای بزرگی نداشته جای تأمل دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا