مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل بعدی پژو 3008، آماده برای پادشاهی در بخش کراس‌اوورهای کامپکت

پژو 3008 یکی از محبوب‌ترین خودروها در بخش رقابتی کراس‌اوورهای کامپکت محسوب می‌شود. هرچند نسل دوم این خودرو در سال 2020 فیس‌لیفت و به‌روزرسانی شد اما پژو هم‌اکنون در حال کار روی توسعه نسل جدید آن است. حال ما در این مطلب تمام اطلاعاتی که از نسل جدید 3008 داریم را جمع‌آوری کرده و آن‌ها در کنار رندرهایی که چهره احتمالی این خودرو را نشان می‌دهند ارائه کرده‌ایم.

نسل کنونی 3008 که در سال 2016 معرفی شد، تحول قابل‌توجهی را تجربه کرد زیرا فرم کلی آن از سبک مینی‌ون در نسل اول به کراس‌اوور تبدیل شد. ظاهر شیک این خودرو با یک فیس‌لیفت جامع در سال 2020 جذاب‌تر شد و از جدیدترین زبان طراحی پژو در قسمت جلو بهره برد. پژو اما حالا در حال برنامه‌ریزی برای جایگزینی این خودرو با نسل جدیدی است که در اوایل سال 2023 به بازار عرضه خواهد شد. این نسل بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده و پلت‌فرمی بشدت اصلاح‌شده خواهد داشت.

نسل اول پژو 3008

طراحی جذاب‌تر و تهاجمی‌تر

همان‌طور که در رندرها مشاهده می‌کنید، احتمالاً در جلوی 3008 جدید شاهد دی‌لایت‌های LED عمودی سه‌تایی در سپر جلو خواهیم بود که روی دندان‌های شیر پژو تأکید دارد. ورودی‌های هوای تزئینی روی سپر 3008 کنونی هم با یک عنصر تزئینی مشکی‌رنگ جایگزین خواهد شد تا نمای یکپارچه‌تری را جلوپنجره داشته باشد. خود جلوپنجره هم همان طراحی جدیدی که قبلاً در پژو 308 ارائه شده بود را به همراه لوگوی جدید پژو به ارث خواهد برد که به‌تدریج روی پیشانی کل محصولات این شرکت خواهد رفت. انتظار می‌رود در پروفیل جانبی 3008 جدید شاهد خطوط نرم‌تر و روکش‌های پلاستیکی کمتری نسبت به قبل باشیم. خط سقف نیز احتمالاً پویاتر خواهد شد و 3008 را از برادر بزرگ‌تر جعبه‌ای شکل خود یعنی 5008 متمایز خواهد کرد.

نسل دوم پژو 3008

در عقب خودرو، چراغ‌های LED باریک‌تر و تهاجمی‌تر می‌شوند و استفاده بیشتر از عنصر کرومی تزئینی روی سپر، رینگ‌های جدید و رنگ‌های بیرونی تازه نیز می‌توانند ظاهر کلی این کراس‌اوور فرانسوی را جذاب‌تر از قبل کنند. همچنین طرح دورنگ بدنه با سقف و ستون‌های مشکی هم احتمالاً به نسل بعدی منتقل خواهد شد. انتظار می‌رود نسل جدید 3008 بزرگ‌تر از قبل شود و با طولی بیش از 4,447 میلی‌متر نسل کنونی، فاصله خود را با مدل کوچک‌تر 2008 با طول 4,300 میلی‌متری بیشتر کند. این افزایش باعث بهبود تناسبات خودرو و افزایش فضا برای بار و سرنشینان می‌شود که 3008 را به خودروی کاربردی‌تری تبدیل خواهد کرد.

رندر نسل سوم پژو 3008

در داخل هرچند داشبورد i-Cockpit نسل کنونی هنوز هم با استانداردهای سال 2022 مدرن به نظر می‌رسد اما نسل بعدی 3008 همه‌چیز را به آینده خواهد برد. نمایشگر لمسی اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ‌تر، صفحه آمپر دیجیتالی سه‌بعدی جدید، سوئیچ‌هایی به سبک هواپیما و متریال درجه‌یک در سراسر کابین، فاصله بین 3008 کنونی با رقبای لوکسی مثل ب‌ام‌و X1 را کمتر خواهد کرد. علاوه بر این، ایمنی 3008 جدید هم با سیستم‌های کمک‌راننده پیچیده‌تری که از استلانتیس گرفته می‌شود ارتقاء پیدا خواهد کرد.

داخل نسل کنونی پژو 3008

پلت‌فرم استلانتیس با تمرکز روی الکتریکی‌سازی

پژو قصد دارد تا سال 2025 تمام محصولات خود را الکتریکی‌سازی کند و تا سال 2030 به برندی تمام الکتریکی در اروپا تبدیل شود. این یعنی هنوز هم برای استفاده از پیشرانه‌های درون‌سوز در یک نسل دیگر از 3008 زمان هست ولی این با ترکیبی از پیشرانه‌های بشدت هیبریدی و یک نسخه تمام الکتریکی بنام e-3008 برای رقابت با رقبای جدید همراه خواهد بود. در بخش پلت‌فرم اما دو سناریو برای 3008 جدید وجود دارد که یکی استفاده از نسخه بروز شده پلت‌فرم کنونی EMP2 و دیگری انتقال به پلت‌فرم مدرن STLA استلانتیس است که برای مدل‌های کامپکت و میان سایز طراحی شده است.

ازآنجایی‌که هاچ‌بک‌های کامپکت پژو 308 و اوپل آسترا روی پلت‌فرم EMP2 ساخته شده‌اند و قرار است نسخه الکتریکی هردوی آن‌ها در سال 2023 معرفی شود، این پلت‌فرم با قوای محرکه الکتریکی سازگاری دارد اما پلت‌فرم STLA در بخش الکتریکی قابلیت‌های بهتری از لحاظ قدرت و برد خواهد داشت. از نسخه الکتریکی که بگذریم، 3008 جدید صرفاً با پیشرانه‌های بنزینی عرضه خواهد شد زیرا موتورهای دیزلی از لیست انتخاب‌های آن حذف می‌شود. انتظار می‌رود نسخه پایه این خودرو با پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر بروز شده با سیستم هیبریدی خفیف 48 ولت عرضه شود درحالی‌که مدل‌های پلاگین‌هیبریدی کنونی با یک یا دو موتور الکتریکی نیز به لطف باطری‌های جدید و ارتقاءهای دیگر، برد تمام الکتریکی بیشتری ارائه خواهند کرد.

به‌احتمال‌زیاد، پیشرانه‌های نسل جدید 3008 با مدل جدید 408 که یک کراس‌اوور کوپه کم‌ارتفاع خواهد بود مشترک است. به گفته رسانه‌های فرانسوی، اولین پروتوتایپ‌های استتار شده نسل سوم 3008 تا پیش از پایان امسال برای آزمایش راهی جاده‌ها خواهند شد و انتظار می‌رود این خودرو سال آینده رسماً معرفی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا