مکمل بنزین
یادداشتاخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبرداخلی

سورن پلاس، خودرو جدید پلیس راهور شد؛ پلیس منتقد، خریدار عمده خودرو کم‌ایمن می‌شود!

حدود یکسالیست که انتقادات رئیس پلیس راهور نسبت به کیفیت و بخصوص ایمنی خودروهای داخلی، به‌شدت افزایش پیدا کرده است. انتقاداتی که این اواخر، عکس‌العمل بسیاری را بدنبال داشته و به نوعی، دیگر کمتر شاهد انتقادات سردار هادیان‌فر نسبت به چند هفته گذشته هستیم.

اما همانطور که مستحضرید، یکی از ویژگی‌های یک مدیر، تاثیر رفتار او در ارکان سازمانی تحت مدیریتی خود است. وقتی رئیس پلیس راهور از کم ایمنی و بی‌کیفیتی خودروهای داخلی صحبت می‌کند، این سخنان او می‌تواند چند جنبه داشته باشد که به دو جمله اکتفا می‌کنیم:

1- ای خودروساز، کیفیت و امنیت خودروهای تولیدی خود را ارتقاء ده!

2- مردم نخرید تا خودروسازان کیفیت و ایمنی محصولاتش را ارتقاء دهد!

حال با جملات فوق، می‌توان نتیجه گرفت که اگر زمانی، پلیس راهنمایی و رانندگی قصد خرید خودرو سازمانی و یا به مزاح، خودرویی را برای جریمه رانندگان به کار بگیرد، این خودروها یا باید از خارج از کشور تامین شود و یا از ایمن‌ترین خودروهای داخلی استفاده کند. اما گویا صحبت های انتقادی رئیس پلیس راهور، حتی در سازمان تحت مدیریتی خودش هم تاثیری نداشته و باتوجه به تصاویری که خبرنگار پایگاه خبری چرخان تهیه نموده، می‌توان فهمید که پلیس، خودروی خارجی که هیچ، حتی خودرو داخلی ایمنی را نیز برای استفاده سازمانی خود در نظر نگرفته است!

ایران خودرو سورن پلاس پلیس
ایران خودرو سورن پلاس پلیس

از ویژگی برخی نهادهای نظامی، امدادی، پلیس و…، توانایی واردات خودرو بدون احتساب برخی تعرفه‌های گمرکیست. براساس برخی اخبار تایید نشده، متاسفانه در سال‌های گذشته، برخی از نهادهای امدادی، اقدام به واردات خودروهایی چون تویوتا هایلوکس و… به کشور نموده و در زمان بکارگیری، آن‌ها را با واسطه‌ای به سایر سازمان هایی با کاربری غیرملزوم واگذار کرده‌اند.

علی‌رغم این موضوع و باتوجه به اینکه پلیس اقدام به واردات خودروهای ایمن به کشور ننموده؛ ولی ای کاش از اتومبیل های داخلی با امنیت بالا استفاده می‌کرد. متاسفانه سورن پلاسی که برای کاربری پلیس در نظر گرفته شده، باتوجه به پلت‌فرم قدیمی و طراحی شاسی که در دهه‌های گذشته انجام شده، خودرو ایمنی در سال 2022 محسوب نمی‌شود.

پلیس می‌توانست بجای سورن پلاس، از خانواده تارا ایران خودرو استفاده نماید. خانواده خودرو تارا باتوجه به سازه و پلت‌فرم مشترکی که با پژو 301 دارد، از ایمنی بسیار بالایی در مقایسه با سورن پلاس بهره می‌برد. با اینکه از نظر ایمنی شاسی و سازه، تارا در جایگاه پایین‌تری از شاهین سایپا قرار می‌گیرد؛ اما باتوجه به مجهز بودن این سوگلی ایران خودرو به سامانه کنترل پایداری، عملا امتیاز ایمنی بیشتری را کسب می‌نماید.

مشخصات سورن پلاس

سورن پلاس مجهز به موتور EF7 تنفس طبیعی است. این پیشرانه، 1645 سی سی حجم داشته و با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 113 اسب بخار، قدرت و 153 نیوتن متر، گشتاور را دارد. براساس اعلام ایران خودرو، مصرف سوخت خارج شهر این موتور حدود 5.8 لیتر بوده و مصرف ترکیبی آن نیز به 7.36 لیتر در هر صد کیلومتر است.

اما نکته عجیبی که در سورن پلاس وجود دارد، استفاده از ترمزهای عقب دیسکیست!

از امکانات مهم رفاهی و ایمنی سورن پلاس، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم کروز کنترل
  • تنظیم برقی زوایای صندلی جلو به صورت برقی
  • فرمان هیدرولیک
  • آیینه های جانبی دارای چراغ های راهنما و تاشونده برقی
  • سیستم ایموبلایزر
  • ترمزهای ABS و EBD
  • رینگ های 15 اینچی آلومینیومی
  • شیشه ها دارای پاور ویندوز و شیشه درب راننده مجهز به آنتی ترپ
  • دو ایربگ ایمنی راننده و سرنشین جلو
  • ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب
  • چراغ های روز (دی لایت)
  • رادیو پخش
  • و…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سورن پلاس واقعا ماشین چرتیه.اصلا چرا مجوز پلاک دادن بهش

  2. از امروز نظرات فاجا کاملا برعکس میشه و خودروهای داخلی ایمنی در حد ولوو سوئد پیدا میکنن چون بهرحال حق حساب و سهم سازمانیش از طرف ایرانخودرو رسید و مسائل پیش پاافتاده ای مثل باز نشدن ایربگ در تصادفات قابل چشم پوشیه!!!

  3. سورن پلاس از بین همه ماشینهای ایران‌خودرو بهترینش هست.من خودم دارم درجه یک نیست ولی از بین ماشین های ایرانی از همه بهتره.

  4. کی گفته ایمنی تارا از شاهین پایین تره؟؟؟
    فقط یه چیزی شنیدیا
    برو تو عمل نگاه کن مهندس

  5. به نظر من پلیس بودجه ش محدوده و همچنین من زیاد شنیدم که اگه ماشین پلیس ایمن و با کیفیت باشه بعضیا ناراحت میشن وگرنه پلیس آیا از امنیت خودش میخواد بگذره ؟! کدوم پلیسی هست که نخواد تو راه‌ها ماشین ایمن سوار باشه !؟ با آرزوی سربلندی ایران و ایرانی

  6. واقعا سورن پلاس يه سر وگردن از ماشيناي ايراني يا توليد داخل بيشتره من از سال ٩٩ اين ماشين خريدم انصافا من به جز روغن ولنت هيچ خرجي دستم نزاشته به جرعت ميگم ماشين خيلي فوق العاده اي هستش عاليه عاليه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا