مکمل بنزین
گوناگون

با کوچک‌ترین خودروی دنیا آشنا شوید!

معمولاً وقتی حرف از خودروهای کوچک می‌شود، هاچ‌بک‌های شهری مثل دوو ماتیز یا ام‌وی‌ام 110 به یاد می‌آیند اما در دهه 60 میلادی خودرویی ساخته شده که بسیار کوچک‌تر از این‌ها بود. این خودرو که P50 نام دارد، توسط یک شرکت بریتانیایی بنام شرکت مهندسی پیل (Peel Engineering Company) ساخته شد. این خودرو با تنها 134 سانتیمتر طول، 98 سانتیمتر عرض و 100 سانتیمتر ارتفاع، در سال 2010 در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان کوچک‌ترین خودروی تولیدی تاریخ ثبت شد.

سازنده P50 ادعا می‌کرد که این خودرو توان حمل یک بزرگ‌سال و یک کیسه خرید را دارد. این خودروی تنها سه چرخ کوچک و یک در داشت که در سمت چپ قرار داشت و تجهیزات آن فقط در یک برف‌پاک‌کن و یک چراغ جلو خلاصه می‌شد. P50 حتی دنده‌عقب هم نداشت اما ازآنجایی‌که بسیار سبک بود و تنها 56 کیلوگرم وزن داشت، در پشت آن دسته‌ای تعبیه شده بود که امکان بلند کردن خودرو و کشیدن آن به سمت عقب را به‌صورت فیزیکی فراهم می‌کرد. P50 آن‌قدر کوچک بود که می‌توانست وارد ساختمان‌ها شود و در یکی از قسمت‌های برنامه تاپ گیر در سال 2007، جرمی کلارکسون با آن وارد ساختمان BBC شد.

در پروتوتایپ‌های اولیه P50 از طرح یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب استفاده شده بود اما به دلیل پایداری پایین خودروی هنگام رانندگی، در نسخه تولیدی دو چرخ در جلو نصب شد و چرخ تکی به عقب انتقال پیدا کرد. نسخه تولید نهایی P50 در سال 1962 معرفی شد. این میکروکار سه‌چرخ به یک پیشرانه تک سیلندر 49 سی‌سی مجهز بود که تنها 4 اسب بخار قدرت داشت ولی می‌توانست خودرو را به حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت برساند. این پیشرانه در سمت راست خودرو نصب شده بود و نیروی آن از طریق یک گیربکس سه سرعته دستی به چرخ عقب انتقال پیدا می‌کرد. P50 در هر صد کیلومتر به تنها 2.8 لیتر بنزین نیاز داشت.

P50 تا سال 1965 تولید شد و حدود 50 دستگاه از آن ساخته شد که با قیمت 200 پوند فروخته شدند. این رقم معادل حدود 6,600 پوند یا 8,500 دلار در حال حاضر است. از نمونه‌های ساخته شده P50 تعداد 27 دستگاه هنوز هم سالم هستند و یکی از آن‌ها در حراجی ساتبیز در مارس 2016 با قیمت 176 هزار دلار فروخته شد و گران‌ترین P50 لقب گرفت.

هرچند تولید پیل P50 در سال 1965 به پایان رسید اما در سال 2010، دو تاجر ثروتمند تصمیم به احیای این خودرو گرفتند. آن‌ها با سرمایه‌گذاری، شرکت جدیدی را راه‌اندازی کردند تا به تولید نسخه اصلاح‌شده‌ای از P50 بپردازند. این شرکت جدید در سال 2011 تولید P50 جدید را در دو نسخه بنزینی و الکتریکی آغاز کرد. این خودرو به‌صورت دست‌ساز در بریتانیا برای بازار داخلی و صادراتی همچنان تولید می‌شود. گفته شده سالانه حدود پانزده دستگاه P50 به تولید می‌رسد. نسخه بنزینی این خودرو که در بریتانیا بیشتر خریدار دارد، با قیمت 14,880 پوند به فروش می‌رسد درحالی‌که مدل الکتریکی با قیمت 13,680 دلار بیشتر در ایالات‌متحده طرفدار دارد.

P50 جدید از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه اصلی ندارد اما در سیستم تعلیق، فرمان و پیشرانه تغییراتی را تجربه کرده و به دنده‌عقب هم مجهز شده است تا با قوانین ایمنی امروزی مطابقت پیدا کند. مدل بنزینی مثل قدیم از یک پیشرانه 49 سی‌سی تک سیلندر استفاده می‌کند اما این موتور حالا چهارزمانه بوده و 3.3 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. نسخه الکتریکی هم به یک موتور برقی کوچک با 3 اسب بخار قدرت مجهز است. حداکثر سرعت هردو نسخه هم به حدود 45 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا