مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

تولید دوباره تندر 90 با همکاری روسیه، L90 روس‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

نسل اول رنو لوگان که در کشورمان با نام تندر 90 عرضه می‌شد، یکی از خودروهای باکیفیت مونتاژ داخل بود و به همین دلیل علیرغم ظاهر نه‌چندان جالبش، موردتوجه خریداران قرار گرفت. تندر 90 در کشورمان در نسخه‌های مختلفی توسط پارس‌خودرو و ایران‌خودرو به تولید رسید اما سرانجام در سال 1399 به دلیل تحریم‌های شدید علیه خودروسازی کشور و خروج رنو از ایران، تولید تندر 90 خاتمه یافت. بااین‌وجود، چندی پیش خبر رسید که سایپا در حال کار روی ساخت نسخه بومی از تندر 90 است تا دوباره تولید آن را از سر گیرد.

از این تندر 90 بومی که فعلاً P90 نامیده می‌شود رندرهایی منتشر شده که ظاهر آن را نشان می‌دهند. با توجه به این رندرها، سایپا قصد دارد جلو و عقب لوگان و همین‌طور داخل آن را کاملاً بازطراحی کند تا هم مدرن‌تر شود و هم با استانداردهای خودرویی جدید ایران مطابقت پیدا کند؛ اما مشکل اصلی بر سر راه تولید دوباره تندر 90 در کشور، فقدان پیشرانه مناسب است. در زمانی که خبر تولید P90 بومی منتشر شد گفته می‌شد سایپا قصد دارد در این خودرو از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ کنونی شاهین استفاده کند اما این پیشرانه روی شاهین نتوانست خیلی خوب عمل کند و با بی‌مهری بازار مواجه شد؛ بنابراین، موتور M15T شاهین برای استفاده در تندر 90 که به برخورداری از قوای محرکه باکیفیت شهرت داشت نمی‌تواند مناسب باشد.

به دلیل مشکلات این موتور حتی سایپا قصد دارد به‌زودی در شاهین از پیشرانه TU5 ایران‌خودرو استفاده کند. همین پیشرانه TU5 برای استفاده در P90 هم می‌توانست مناسب باشد اما مشکل اینجا است که ایران‌خودرو ظرفیت تولید این میزان از موتور مذکور را ندارد و در بهترین حالت می‌تواند نیاز محصولات خود را تأمین کند؛ بنابراین، سایپا باید به دنبال پیشرانه دیگری برای P90 باشد و به نظر می‌رسد کندی پیشرفت پروژه این خودرو نیز به همین دلیل باشد. چند روز پیش اما خبر جالبی در این رابطه منتشر شد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، از طریق همکاری خودرویی ایران و روسیه که فعلاً در حد مبادله قطعات است، امکان ازسرگیری تولید تندر 90 وجود خواهد داشت زیرا هم‌اکنون این خودرو در روسیه به تولید می‌رسد.

فاطمی امین در این رابطه گفته است:

صنعت خودروی روسیه بعد از جنگ روسیه و اوکراین دچار مشکل شده است. در این شرایط مذاکراتی برای خرید قطعات خودرو، به‌ویژه در خودروهایی که در هر دو کشور تولید می‌شده مثل تندر ۹۰ و همچنین فروش قطعات تولید ایران که در روسیه موردنیاز است، در جریان است

وی در ادامه افزوده است:

هم ما تولیدکننده خودروی L90 بوده‌ایم و هم روسیه این خودرو را تولید می‌کند، بنابراین گفت‌وگوها انجام‌شده تا به‌عنوان‌مثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودروهایی انجام شود

بنابراین به نظر می‌رسد سایپا بتواند مشکل بزرگ بر سر راه تولید P90 بومی را با گرفتن پیشرانه L90 تولید روسیه برطرف کند.

رنو L90 روس‌ها چه پیشرانه و ویژگی‌هایی دارد؟

شرکت روسی آوتوواز که محصولات خود را از طریق برند لادا به فروش می‌رساند، پرفروش‌ترین خودروساز روسیه است. در مارس سال 2008 یعنی در زمان رونق بازار خودروی روسیه، رنو 25 درصد از سهام آوتوواز را خرید و خیلی زود پروژه توسعه محصولات جدیدی با همکاری رنو برای جایگزینی با مدل‌های قدیمی لادا آغاز شد. سپس در اکتبر سال 2016 نیز رنو با سرمایه‌گذاری 1.33 میلیارد دلاری در آوتوواز، این شرکت روسی را به‌طور کامل در اختیار گرفت. این اتفاق کاملاً به سود آوتوواز تمام شد و این شرکت که مثل ایران‌خودروی خودمان سال‌ها به تولید محصولات قدیمی مثل لادا ریوا می‌پرداخت که پیشینه آن به فیات 124 سال 1966 بازمی‌گشت، با کمک رنو اقدام به توسعه محصولات مدرنی کرد.

نسخه استیشن لادا ریوا

اما پس از اینکه لادا ریوا در دسامبر سال 2010 از خط تولید کنار رفت، در سبد محصولات لادا جای یک استیشن جادار و ارزان‌قیمت کاملاً خالی شد. به همین دلیل، به‌عنوان اولین پروژه مشترک بین رنو و آوتوواز، تصمیم بر تولید نسخه استیشن یا MCV نسل اول L90 توسط لادا گرفته شد تا این خلأ در سبد محصولات شرکت روسی پر شود. این خودرو لادا لارگوس نام گرفت و تولید آن در آوریل سال 2012 آغاز شد. هرچند در همان سال 2012 رنو نسل دوم L90 یا لوگان را معرفی کرد و نسل اول آن سالخورده شده بود اما برای لادا که تا آن زمان خودروهایی متعلق به دهه 60 میلادی را تولید می‌کرد، لارگوس مدل کاملاً مدرنی محسوب می‌شد. البته L90 فقط در نسخهٔ استیشن توسط لادا تولید می‌شود و نسخه سدان آن را روی خط تولید نبرده است. بااین‌حال، در سال 2019 لادا نسخه کراس لارگوس را هم ارائه کرده که چیزی مشابه مدل‌های استپ‌وی رنو و داچیا بوده و با ویژگی‌هایی مثل روکش‌های پلاستیکی بدنه و افزایش ارتفاع از زمین، نمایی کراس‌اوور مانند به خود گرفته است.

نمونه اولیه لادا لارگوس که در سال 2012 روی خط تولید رفت

لارگوس در ابتدا به‌جز سپر و جلوپنجره و همین‌طور جایگزینی لوگوی لادا با رنو، تفاوت دیگری با لوگان MCV نداشت اما در سال 2021، لادا نسخه بروز شده این خودرو را معرفی کرد که در جلو به چراغ‌های نسل دوم لوگان و همین‌طور سپر و جلوپنجره جدیدی مشابه محصولات مدرن لادا مجهز شده است. با این تغییرات، ظاهر لارگوس مدرن‌تر شده اما در عقب تغییر خاصی نداشته و کاملاً مشابه نسل اول لوگان MCV است. فیس‌لیفت لارگوس در داخل نیز به داشبورد جدیدی مجهز شده که با غربیلک فرمان، صفحه آمپر و کنسول میانی جدید، مدرن‌تر از داشبورد قبلی که منتقل به نسل اول L90 بود شده است.

نسخه فیس‌لیفت لادا لارگوس که در سال 2021 معرفی شد

لارگوس با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی در دو نسخه هشت سوپاپ و شانزده سوپاپ در روسیه عرضه می‌شود که هردو ساخت رنو بوده و به ترتیب K7M و K4M نام دارند. نمونه شانزده سوپاپ یا K4M همان پیشرانه‌ای است که در ایران روی تندر 90 نصب می‌شد. نسخه هشت سوپاپ این موتور 90 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور و نسخه شانزده سوپاپ 106 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی هردو نسخه این پیشرانه هم توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی منتقل می‌شود.

لادا لارگوس کراس

تولید P90 بومی با پیشرانه لارگوس روسی

با توجه به اظهارات اخیر وزیر صمت، به‌احتمال‌زیاد قرار است در P90 سایپا از پیشرانه لادا لارگوس استفاده شود. همچنین بازهم به‌احتمال خیلی زیاد، سایپا نسخه شانزده سوپاپ این موتور را انتخاب خواهد کرد زیرا هم قدرت بیشتری دارد و هم کاملاً مشابه پیشرانه تندر 90 قبلی تولید ایران است. در مورد طراحی ظاهری P90 با توجه به رندرها و تصاویری که تاکنون منتشر شده است، سایپا اقدام به بازطراحی کامل جلو و عقب L90 خواهد کر و بنابراین این خودرو در نمای جلویی شباهتی به لارگوس جدید روسی نخواهد داشت.

فعلاً اما از نمای داخلی P90 هیچ تصویر یا رندر رسمی نداریم ولی قبلاً گفته شده بود که در اینجا هم شاهد طراحی جدیدی خواهیم بود. همچنین طبق برخی گفته‌ها، گویا سایپا قصد دارد در داخل P90 از داشبورد فیس‌لیفت L90 که در کشورمان توسط ایران‌خودرو با نام تندر پلاس تولید می‌شد استفاده کند. البته آن داشبورد کاملاً قدیمی و کهنه شده است و حالا که بحث همکاری خودرویی ایران و روسیه مطرح شده، ممکن است سایپا برای داخل P90 هم سراغ لادا لارگوس جدید برود که داشبورد بسیار مدرن‌تری نسبت به تندر 90 قدیمی دارد.

داخل نسخه فیس‌لیفت لادا لارگوس

زمان عرضه تندر P90 سایپا

هرچند غیر از بخش قوای محرکه، سایر ابعاد پروژه P90 سایپا مثل قالب‌سازی بدنه پیشرفت خوبی داشته و با سازندگان قطعات آن نیز مذاکرات صورت گرفته است اما ازآنجایی‌که تأمین پیشرانه و گیربکس از روسیه فرایند زمان‌بری خواهد بود، بعید است که تا پیش از پایان سال جاری سایپا بتواند تولید P90 را آغاز کند. بااین‌حال، با توجه به اینکه مانع بزرگ بر سر راه این پروژه یعنی تأمین قوای محرکه برداشته شده است، احتمالاً سال آینده می‌توانیم نسخه تولیدی سایپا P90 بومی را ببینیم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. شتر در خواب بیند، پنبه دانه!
    صنعت خودروسازی روسیه توان ساخت ترمز ای بی اس و کیسه هوا ندارد، چه برسه به موتور 16 سوپاپ کم مصرف و پرتوان!

  2. بی عقلی محض!خود لادای شوروی دست به دامان داچیا رنو فرانسوی شد تا از بدبختی رها بشه حالا هم که باز تحریمه و در پرتگاه سقوط!خب روسیه سر داستان اکراین دیگه نمی تونه کشور نرمالی بشه و باید با تحریم و بدبختی کنار بیاد ولی ایران ما به کدوم دلیل باید تو تنگنای تحریم باشه و نتونه با شرکت مادر رنو رابطه داشته باشه؟؟؟!!!

  3. وقتی هرچی درست میکنند رو دو صف وای نیستی و ‌‌وپول هم بحسابسون میرزی همین میشه
    خدایش خودتو جای اونا بزار میبینی گوشهای یسری دراز هست یا نه بازم ماشین بخر که ارزش پولت از بین نره و متوجه ام بشی کار از کار گذشته میگی نه خودرو ها تون و بزارین برا فروش خریدار داره حالت بگو پارس و ال 90 شده یک میلیارد کسی هم میخره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا