Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

نگاهی به رلی X5، شاسی‌بلند متفاوتی از چری که تاکنون ندیده‌اید!

هرچند شاسی‌بلندهای چری همگی با نام تیگو شناخته می‌شوند و این روزها تنوع بسیار بالایی پیدا کرده‌اند اما سال‌ها پیش این شرکت چینی اقدام به ساخت و معرفی شاسی‌بلند متفاوتی کرد که عضوی از خانواده تیگو نبود و شاید خیلی‌ها با آن آشنایی نداشته باشند. این خودرو Rely X5 نام داشت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

برند رلی

همان‌طور که در مطلب معرفی همه برندهای زیرمجموعه چری به‌طور کامل شرح دادیم، این شرکت چینی در سال 2009 اقدام به ایجاد سه برند جدید بنام کاری، رلی و ریچ کرد. ریچ برندی لوکس و کاری برندی اقتصادی برای عرضه خودروهای تجاری بود درحالی‌که رلی بین آن‌ها قرار می‌گرفت. رلی کار خود را با معرفی یک MPV کامپکت بنام V5 آغاز کرد و سپس محصولات خود را افزایش داد.

رلی X5

چری در اوایل سال 2010 اولین شاسی‌بلند برند رلی را با نام X5 معرفی کرد. این خودرو یک شاسی‌بلند کامپکت بود اما با تمام شاسی‌بلندهای چری یک تفاوت بزرگ داشت. رلی X5 برخلاف دیگر شاسی‌بلندهای چری که همگی ساختار یکپارچه داشتند، روی شاسی نردبانی مستقل ساخته شده بود و ارتفاع زیادی از زمین داشت.

همچنین سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز از نوع دیفرانسیل عقب بود درحالی‌که امکان سفارش سامانه چهارچرخ محرک هم برای آن وجود داشت که این ویژگی، X5 را به اولین شاسی‌بلند دو دیفرانسیل چری تبدیل کرد. رلی X5 با 4,697 میلی‌متر طول، 1,878 میلی‌متر عرض و 1,836 ارتفاع به همراه فاصله محوری 2,725 میلی‌متری، شاسی‌بلند نسبتاً بزرگی بود و ظاهر کاملاً خشن و زمختی داشت.

این خودرو با ارتفاع زیاد از زمین و نمایی خشن، در ظاهر نیز به‌خوبی تفاوت ساختاری خود با شاسی‌بلندهای آن زمان چری یعنی تیگو 3 و تیگو 5 را نشان می‌داد. همچنین درحالی‌که در آن زمان اکثر برندهای چینی در طراحی خودروهای خود از برندهای جهانی کپی می‌کردند، X5 ظاهر خاص خود را داشت که اثری از کپی در آن دیده نمی‌شد.

هرچند ظاهر این خودرو زمخت و بدون از ظرافت بود اما ویژگی‌های جالبی مثل سر اگزوزهای شش‌ضلعی در زیر سپر عقب و مه شکن‌های L شکل در بالای آن‌ها هم در آن به چشم می‌خورد. همچنین روی جلوپنجره هم لوگوی رلی نقش بسته بود که با چری تفاوت داشت. رلی X5 در داخل نیز برای آن سال‌ها از طراحی نسبتاً مدرنی برخوردار بود و کیفیت متریال نسبت به محصولات آن زمان چری بهتر بود.

پیشرانه و گیربکس رلی X5

این خودرو فقط با یک پیشرانه به بازار عرضه شد که 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو بود و به‌صورت طولی نصب می‌شد تا نیروی خود را به چرخ‌های عقب انتقال دهد. این پیشرانه که با سدان لوکس ریچ G5 مشترک بود، با 175 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور، باید وزن 1882 کیلوگرمی خودرو که در نسخه دو دیفرانسیل به 1924 کیلوگرم می‌رسید را جابجا می‌کرد. انتقال نیروی موتور هم فقط توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گرفت و همان‌طور که گفته شد، در نسخه چهارچرخ محرک یا دو دیفرانسیل هم قابل خریداری بود. X5 ظرف 14.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت بود.

توانایی‌های آفرود

برخلاف اکثر شاسی‌بلندهای چینی که صرفاً ظاهر شاسی‌بلند دارند و از لحاظ توانایی‌های حرکتی تفاوتی با یک سدان یا هاچ‌بک ندارند، رلی X5 به لطف اوورهنگ‌های کوتاه، فاصله 186 میلی‌متری از زمین و سیستم دو دیفرانسیل، از توانایی‌های آفرود مناسبی برخوردار بود. سپرهای قدرتمند خودرو در آفرود محافظت بیشتری را فراهم می‌کردند و هرچند متأسفانه X5 به محافظ پیشرانه در زیر خودرو مجهز نبود اما مه شکن‌های جلوی آن در مکان بالایی نصب شده بودند تا زود شکسته یا کثیف نشوند.

روی رکاب‌های خودرو هم زیر پایی نصب شده بود تا با وجود ارتفاع زیاد از زمین، ورود خروج سرنشینان را سهیل کند. رینگ‌های 16 اینچی X5 نیز با لاستیک‌های آفرودی 245 ماکسیس پوشیده شده بودند تا به توانایی‌های خودرو در مسیرهای ناهموار کمک کنند.

مهم‌ترین ویژگی رلی X5 اما برخورداری از سامانه دو دیفرانسیل یا چهارچرخ محرک بود که از طریق یک دکمه در داخل، در دو حالت سرعت پایین یا سرعت بالا قابل تنظیم بود. همچنین در زمانی که نیازی به انتقال نیروی به هر دو محور نبود می‌شد سیستم را در حالت محرک عقب قرار داد. سیستم تعلیق این خودرو از نوع پنج اتصالی با فنرهای پیچشی بود که برای عملکرد بهتر در آفرود تنظیم شده بود. هرچند این تعلیق کمی راحتی سواری را قربانی کرده بود اما توانایی‌های آفرود را تضمین می‌کرد.

سرانجام رلی X5

رلی X5 در ابتدا با قیمت 159,800 یوآن معادل 23,820 دلار به بازار عرضه شد اما بعداً قیمت آن کاهش یافت و بسته به تیپ بین 109,800 یوآن 16,370 دلار تا 141,800 یوآن معادل 21,140 دلار به فروش رسید. این شاسی‌بلند چینی اما هرگز فروش خوبی را تجربه نکرد و بیشترین فروش آن که در سال 2011 رقم خود تنها 2 هزار دستگاه بود.

به همین دلیل درحالی‌که چری انجام فیس‌لیفتی روی آن را برنامه‌ریزی کرده بود، به تولید آن در سال 2017 پایان دادن و این فیس‌لیفت هیچ‌گاه انجام نشد. سپس حدود یک سال بعد، شاسی‌بلند جدید تیگو 8 به‌عنوان جایگزینی برای رلی X5 معرفی شد. البته تیگو 8 شاسی‌بلندی با ساختار یکپارچه و انتقال قدرت محرک جلو است که هرگز توانایی‌های آفرود رلی X5 را ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.