مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتماشاخانهتازه‌هاخبر

نسخه تیونینگ شده سایپا آریا با نام آریا اسپرت دیده شد؛ (ویدئو)

مردادماه سال 1399 بود که گروه خودروسازی سایپا از خودرویی بی‌نام رونمایی کرد. خودرویی که به گفته خودشان اولین کراس اوور داخلی بوده و بعد از مدت‌ها، تازه مشخص شد که نامش آریا خواهد بود.

همانطور که مستحضرید، شرکت‌های خودرویی همواره درصدد بزرگنمایی هستند؛ روزی ایران خودرو با معرفی دانگ فنگ H30 کراس مدعی کراس اوور بودنش بود و اکنون نیز دوسالیست که سایپا مدعی کراس اوور بودن آریاست! درصورتی که هردو اینها کراس اوور محسوب نشده و صرفا هاچ‌بک کراس هستند. براساس اطلاعات بدست آمده، سایپا قصد دارد تا نسخه هاچ‌بک شاهین و آریا را در سال‌های آینده و احتمالا با نامی متفاوت به تولید برساند.

درست مانند نحوه تیپ بندی برلیانس سری H300:

  • سدان: برلیانس H330
  • هاچ‌بک: برلیانس H320
  • هاچ‌بک کراس: برلیانس H320 کراس یا برلیانس C3

تفاوتی که میان هاچ‌بک و هاچ‌بک کراس وجود دارد، در قسمت تعلیق، فنربندی، رینگ و تایرهای بزرگتر، دیسک‌ها، پلاستیک‌های تزئینی مشکی رنگ بدنه، روف رک‌ها و… است.

اما جدا از این مسائل، شرکت سایپا که در مردادماه سال مذکور از آریا رونمایی کرد؛ در اواخر این سال هم روند مونتاژ آزمایشی آن را آغاز نمود. در اواخر سال 99، سایپا با چه تبلیغاتی مدعی این بود که اقدامات فوق‌العاده ای انجام داده و صرفا بعد از 7 ماه از رونمایی، مونتاژ آریا را شروع کرده است! ولی اکنون که نزدیک به 2 سال از رونمایی‌اش گذشته، همچنان از عرضه آریا خبری نیست.

اینطور که گفته می‌شد، قرار بود آریا همانند شاهین اتوماتیک با همین پیشرانه فعلی M15-TC و گیربکس 6 سرعته CVT تولید شود. این پیشرانه هشت سوپاپ با اینکه تکنولوژی قدیمی دارد؛ اما باتوجه به خروجی 178 نیوتن متری، کشش بسیار خوبی دارد. متاسفانه سایپا در نسخه های تولیدی سال 1400 اصلا عایق کاری خوبی در جهت کاهش نفوذ صدا به داخل کابین انجام نداده بود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، باتوجه به اقدامات مدیرعامل جدید سایپا، عایق کاری‌های بسیار خوبی از ابتدای سال 1401 برای خانواده شاهین انجام شده که میزان نفوذ صدا بسیار کاهش پیدا کرده است.

اما در رابطه با مبحث پیشرانه، سایپا اعلام کرد که حدود 10 هزار دستگاه موتور TU5 پلاس و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت DAE را از ایران خودرو در جهت استفاده در نسخه اتوماتیک شاهین خواهد گرفت. با اینکه قرار است تا شاهین اتوماتیک با هردو پیشرانه عرضه شود؛ اما همچنان خبری از موتور آریا نبوده و در نسخه‌های مونتاژی جدید آریا هم پیشرانه اولی دیده شده است!

اما جدا از مباحث فوق، به تازگی ویدئویی بدستمان رسیده که حاکی از طراحی کانسپت اسپرت برای آریاست. همانی کاری که قبلا سایپا با کوییک کرده بود و صرفا نمایشی است؛ یعنی قرار نیست عرضه شود.

سایپا آریا اسپرت

در آریا اسپرت که تصویرش را دیدید و در ادامه هم ویدئو ارسالی مخاطب را خواهید دید، اقدامات انجام شده نسبت به طراحی بیسیک خودرو، اصلا هماهنگی خوبی ندارد. یعنی می‌توانستند کارهای بسیار هماهنگ‌تری در جهت اسپرت کردن طراحی آریا اسپرت انجام دهند. در این نسخه طراحی جزئیات جلوپنجره، گرافیک چراغ های جلو، رینگ‌ها و… عوض شده و تغییراتی چون هیدروگرافی برخی از بخش‌ها مانند سپر جلو، پلاستیک های دور گلگیر و… دیده می‌شود.

جدا از رنگ نارنجی که رنگ غالب نیست؛ این نسخه از آریا سه رنگ در بدنه دارد! نقره‌ای، سقف مشکی و رنگ نوک مدادی قسمت عقب. رکاب های جانبی به این هاچ‌بک کراس افزوده شده که واقعا اقدام عجیبی به نظر می‌رسد.

نظر شما در رابطه با آریا و آریا اسپرت چیست؟!

ویدئو

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. با وضعیتی که سایپا داره، تا بخواد اینو وارد بازار کنه ریرا خیلی وقت قبلش تولید انبوه شده!! بابا یه تغییر گلگیر و سپر و چراغ که دیگه اینقدر کش دادن نداره!! از پس تولیدش طول کشیده که دیگه طراحی و به روز بودن ۲ سال پیش رو نداره!!

  2. والله خداییش خیلی قشنگه،از تمام ماشین های خارجی قشنگ تره من جای رییس کارخونه ی خودرو سازی باشم اینو همین فردا به امید خدا میزنم خط تولید

  3. والله خداییش خیلی قشنگه،از تمام ماشین های خارجی قشنگ تره من جای رییس کارخونه ی خودرو سازی باشم اینو همین فردا به امید خدا میزنم خط تولید

  4. اسمون ….ای خو همو کوئیکه .شرکت سایپا خجالت نمیکشه مسخرشو دراورده . کوئیک اس کوئیک ار کوئیک معمولی . ساینا اس ساینا جی ساینا معمولی ساینا ییی ال . تیبا ۱ .تیبا ۲.انواع پرایدها…‌ همشون یکی هستن . شرکت اینقدربی هنر

  5. وقتی قراره خودرو وارد شود خودرو داخلی ارزان شود ..هیچ وقت خودرو جدید داخلی به تولید نمیرسد چون زمانی خودروساز خودرو جدید روانه بازار میکند که به قیمت بالاتر بفروشد و این امر فعلا ممکن نیست تا سال آینده….

  6. خوشکله ولی یکم این آرم سایپا رواین ماشین عزیتم میکنه اصلا این آرم به این ماشین نمیاد

  7. اواز دهول از دور خش است لابد اینم یه اشغال جدیده
    که اسمشو عوز کردن

  8. با تمام خوب بدیهاش 100تومن میرزه بهتاز پراید بزرگتر

    1. پارس ایکس یو سون پلاس سیصد و خورده‌ای میلیون داره خرید و فروش میشه؛ اون‌وقت این صد تومن می‌ارزه؟!!!!!

  9. قراربودازشرکت برلیانس چین موتورگیربکس واردکنندوتحریمهاباعث شد که این کار انجام نشود.شرکتی که نخواهدسرمایه گذاری کند فقط سودببردبیشترازاین نمیشه وگیرموتورگیربکس می مونه طراحی اش د مده میشه

  10. به نظر شما یه روز میشه که دوباره ماشینهای برند صفر کیلومتر تو کشور ببینیم و مثل قبل همه بریم یکی ‌پلاک کنیم؟ ای خدا این آرزوی زیادی واسه مردم کشور منه؟ داشتن ماشین و خونه خوب نباید واسه هیچ ایرانی آرزو باشه.

  11. سلام علیکم
    والا این همون ماشینهای قبلیشون هستش که کمی بهشون رسیدگی کردن از نظر ظاهری
    از نظری فنی هم مهمه
    بعد این اسپرت همه این رنگ رو نمیپسندن
    همه چی ظاهر نیست فنی و امنیت ماشینم مهمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا