مکمل بنزین
تحلیلیطراحی خودرو

نگاهی به طراحی ری‌را؛ آغاز مسیر نوین طراحی در ایران خودرو

صنعت خودرو كشور در شرايط متفاوتي نسبت به خودروسازان جهاني قرار دارد، نبود مراوده با خودروسازان جهاني به دليل تحريم هاي اعمال شده مانع مهمي در مسير توسعه آن است. هیچ خودروساز یا کشوری نمی‌تواند بدون ارتباط و صرفا با نیت و انجام خودکفایی، محصولات مورد قبول عامه مردم را تولید کند.
شكل گيري خودروي ناقص در شركت هاي خودروساز كشور نيز حاصل همين سياست ها و تحريم هايي است كه عقب ماندگي خودروسازي را هدف قرار داده است.
اما در همين شرايط، خودروسازان داخلي سعي كرده اند دست روي زانوي خود گذاشته و با بضاعت خود محصولاتي مدرن و به روز را طراحي كنند.

پس به هرحال باید قبول کرد که در شرایط سنگین تحریمی قرار داریم و باید در این وضعیت، صنایعمان را ارزیابی کنیم…

جدیدترین خودرو رونمایی شده ملی، ری‌راست. خودرویی که براساس پلتفرم PF1 استفاده شده در خودرو پژو 2008 طراحی شده و یدک کش عنوان اولین کراس اوور ایرانی‌ست.
اینکه بالاخره ایران خودرو پس از چندین سال سدان سازی، به کراس اوور و مینی کراس اوور سازی رو آورده، نشان از احترام به سلیقه مردم است وگرنه خودتان شاهد هستید که این شرکت حتی اگر تصمیم بگیرد خودروهایی که قرار است امسال تولید آنان متوقف شود را نیز دوباره بفروشد، همواره خریدارانی خواهد داشت.

ایران خودرو ری را

به گفته برخی مدیران، قرار است ري‌را با حدود 30 درصد تغییرات در نسخه رونمايي شده به توليد برسد. اين خودرو بنا بر اظهارات كارشناسان و طراحان خودرو، محصولي زيبا به شمار مي رود اما این زیبا بودن به معنی پخته بودن کامل طراحی آن نبوده و قطعا ضعف هایی هم دارد؛ اما نکته ای که وجود دارد، این است که نقاط قوت طراحی ریرا، غالب است بر نقاط ضعف آن؛ درست عکس سدان تارا!

اولین کراس اوور ایرانی درست بعد از 4 سال از اولین اطلاع رسانی‌ها و همچنین طرح‌های گوناگونی که حتی برخی از آنها به مرحله نهایی هم رسیده بودند ولی بدلیل تغییر مدیریتی گروه صنعتی ایران خودرو، مورد پذیرش قرار نگرفتند، رونمایی شد.

 

سبک طراحی ری‌را كه از المان هاي روز است، به گونه اي نظر مشتريان و مخاطبان را به سوي خود جلب كرده كه آن را با محصولاتي چون سانتافه و يا پژو 2008 قياس مي كنند كه موضوع بسیار خوبی‌ست که نشان می‌دهد محصولات ایران خودرو حداقل از لحاظ طراحی در حال جهانی شدن هستند.
موضوعی که در بین طراحان صنعتی حوزه خودرو وجود دارد، استفاده از سبک طراحی روز جهان است. سبکی که در هر برهه ای از زمان متفاوت بوده و در زمان کنونی، استفاده از چراغ‌های اصلی جداگانه در طراحی جلو خودرو، اصطلاحا مد شده است.

تا قبل از رونمایی ری‌را به جرات می‌توان گفت هیچ خودرو داخلی را نمی‌شد صفر تا صد با نمونه های خارجی و بخصوص با اکثر اروپایی ها مقایسه کرد. اما این موضوع براساس آن چیزی که ایران خودرو از اولین کراس اوورش منعکس کرده، محقق خواهد شد.

به نظر می‌رسد عدم پذیرش طراحی K125 قبلی در دوره مدیریتی جدید، نشان از این دارد که مدیران ایران خودرو صرفا قصد این را ندارند تا محصولی را به هرصورت تولید کنند. آنها نگاه جدیدی به خودروسازی داشته و سعی دارند تا در ایام سخت تحریمی که هیچ خودروساز مطرحی قصد همکاری رسمی با ایران ندارد را حداقل با تولید و تحویل خودرویی با مشخصات قابل قبول و طراحی همسو با خودروهای روز دنیا جبران کنند.

ایران خودرو ری را

نگاهی به طراحی

در نگاهی که به نمای جلوی ریرا انداختیم، به هوشمندی طراح آن پی بردیم. استفاده از جلوپنجره بزرگ، سبب شده تا خودرو بزرگتر از چیزی که هست، خود را جلوه دهد. جدای از سبک طراحی جدید، در قسمت جلوپنجره می‌توان به یک الهام گرفتن مستقیم طراح از هیوندای سانتافه پی‌برد.

چراغ‌های بالایی، که مسئولیت دی لایت (چراغ روز) و چراغ‌های راهنما را دارند، هنگام فلاشر زدن، مانند عملکرد محصولات لوکس برخی خودروسازان، به ترتیب روشن و خاموش شده و به یکباره با هم روشن نمی‌شوند که جلوه بصری قابل قبولیست. از انتقادات وارده به این نسخه از ری‌را، این است که چراغ‌های راهنما موجود در آینه‌های بغل، مانند چراغ‌های جلو عمل نکرده و به یکباره روشن و خاموش می‌شوند که هماهنگی ندارند.

البته این نسخه صرفا پروتوتایپ بوده و امکان دارد تا در نسخه‌های نهایی، این عملکرد اصلاح شود.

در نمای جانبی؛ مهم ترین نکته ای که خودنمایی می‌کند، رینگ‌های سوار شده بر ریراست. به نوعی باتوجه به اصالت فرانسوی پلتفرم ریرا، باید هم از رینگ‌های دی اس 5 و 6 استفاده شود. 😉 باید بگوییم این رینگ های 18 اینچی، با طراحی ری‌را هماهنگ تر از خود دی اس 6 هستند.

ایران خودرو ری را

پس از قسمت جلو و جانبی که انتقاد زیادی در رابطه با ضعف طراحی وجود نداشته و واقعا طراحی بسیار زیبایی محسوب می‌شود، به قسمت عقب ریرا می‌رسیم. قسمتی که طراحی سپر، درب صندوق و…، مانند معمول جهانیست؛ اما در قسمت گرافیک چراغ‌ها ضعف هایی دیده می‌شود که اگر بخواهیم با طراحی چراغ‌های تارا مقایسه ای بکنیم، باید این طراحی را برای ایران خودرو یک قدم رو به جلو محسوب کنیم.

طراحی داخلی ریرا را می‌توان بهترین و متعادلترین طراحی کابین حتی در مقایسه با برخی خودروهای سگمنت بالا خارجی مقایسه کرد. با اینکه مهمترین مشخصه کابین و داشبورد ری‌را، کلاستر و مولتی مدیا پیوسته به یکدیگر است؛ اما همین هماهنگی با قسمت کنسول میانی، برخی ادوات و… حداقل در تصاویر گرافیکی خوب جانمایی شده اند.

درنهایت اگر بخواهیم مطلب را خلاصه کنیم، باید گفت که طراحی و انشالله عرضه ریرا طی یک و نیم تا دو سال آینده را باید حرکت مثبتی تلقی کرد. طراحی ریرا را می‌توان انقلابی در بین خودروهای ایران محسوب نمود. استفاده از برخی ویژگی‌ها برای اولین بار در یک خودرو ایرانی، قطعا سبب رشد قطعه سازان داخلی را هم در پی خواهد داشت.

در همین وضعیت خودروسازی که داریم، بدون اغراق وضعیت زنجیره تامین داخلیمان حتی از برخی ابرقدرت هایی مانند روسیه بهتر و بالاتر است. جدا از بحث هایی چون خود تحقیری و همچنین تخریب‌هایی که فراتر از واقعیت در حال انجام است، طراحی و عرضه خودروهای جدید و حذف خودروهای قدیمی، می‌تواند اعتماد قلبی مردم به سوی خودرو و خودروساز ایرانی را برگرداند. دیگر مردم بجای فکر خرید خودرو داخلی صرفا برای فروش و کسب سود بیشتر، به فکر استفاده و جایگزین کردن آن نسبت به نمونه‌های خارجی روی خواهد آورد.

البته بهتر است بدانید که باتوجه به فرآیند لانچ خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک در برخی از کشورها، میتوان انتظار داشت که فرآیند صادراتی ریرا درصورت برنامه داشتن ایران خودرو جهت عرضه در بازارهای خارجی، سریع خواهد بود. قرار است تا بر روی ریرا، پیشرانه TC7 پلاس که همان نسخه جدید موتور EF7 توربو بوده، نصب شود. گیربکس خودرو هم از نوع 6 سرعته اتوماتیک بوده که دقیقا با گیربکس دناپلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک یکسان است. این گیربکس نسخه چینی گیربکس هیوندای پاورتک بوده و از شرکت چینی DAE تامین می‌شود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. مقاله عالی بود بخصوص اونجا که از نظر اکثر افراد طراحی اش چون شبیه سانتافه هست مسخره اش میکنن ولی شما از زاویه قشنگی نگاه کردید که اگه شبیه محصولات به روز جهانی هست پس اتفاقا نکته مثبتی در طراحی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا