مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

خودروهای چینی فراموش‌شده بازار ایران: هافی لوبو

یکی از خودروهای چینی که مدت کوتاهی مهمان کشورمان بود و این روزها کاملاً فراموش شده، هافی لوبو است. در دومین قسمت از سری مطالب خودروهای چینی فراموش‌شده بازار ایران قصد داریم به این هاچ‌بک کوچک بپردازیم.

شرکت هافی موتور

شرکت هافی (Hafei) در سال 1980 تأسیس شد و در ابتدا متعلق به شرکت صنعت هوانوردی چین بود. اولین محصولات هافی میکروون‌ها و میکروتراک‌هایی بودند که بر اساس سوزوکی کاری ساخته می‌شدند اما بعداً سدان‌ها و مینی‌ون‌های اختصاصی هم به سبد محصولات این شرکت اضافه شد هرچند که همچنان فعالیت اصلی هافی در زمینه تولید ون‌ها و وانت‌های کوچک بود.

هافی علاوه بر چین، در بازارهای صادراتی مختلفی هم حضور داشت که تعداد آن‌ها در سال 2009 به چهل کشور رسیده بود. در سال 2009 اما به دلیل سیاست‌های دولت چین برای تحکیم صنعت خودروسازی داخلی، چانگان اکثر دارایی‌های هافی را خریداری کرد. در سال 2015 نیز چانگان به تمام تولیدات هافی پایان داد و از خطوط تولید آن برای ساخت محصولات خودش استفاده کرد؛ بنابراین سال‌ها است که دیگر هافی هیچ فعالیتی ندارد و منحل شده است.

کانسپت پینین‌فارینا Metrocubo که لوبو با الهام از آن طراحی شد

هافی لوبو

در سال 2002 هافی هاچ‌بک کوچکی بنام لوبو را معرفی کرد. این خودرو جانشینی برای هافی بایلی بود که بر اساس نسل سوم سوزوکی آلتو ساخته شده و بین سال‌های 1997 تا 2004 تولید می‌شد. شاسی لوبو از شرکت بریتانیایی لوتوس گرفته شده و طراحی آن را هم شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا انجام داده بود. به همین دلیل، ظاهر کلی لوبو به کانسپت پینین‌فارینا Metrocubo شباهت‌هایی داشت که در سال 1999 معرفی شده بود.

ازآنجایی‌که لوبو توسط ایتالیایی‌ها طراحی شده بود، برخلاف بسیاری از خودروهای چینی آن سال‌ها ظاهر منحصربه‌فردی داشت که در آن اثری از کپی‌برداری دیده نمی‌شد.

نسخه اول لوبو که از سال 2002 تا 2007 تولید شد

لوبو در سال 2008 فیس‌لیفت شد که چراغ‌های جلو و جلوپنجرهٔ جدیدی را به همراه داشت و ظاهر خودرو را مدرن‌تر کرد. این خودرو در سال 2011 نیز فیس‌لیفت دیگری را تجربه کرد و نمای جلویی بازطراحی شده آن با چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدید بسیار به نسل دوم تویوتا یاریس شبیه شد. در این فیس‌لیفت در عقب خودرو هم جا پلاک از سپر به روی درب صندوق منتقل شد.

البته این فیس‌لیفت خیلی روی خط تولید دوام نیاورد زیرا تولید لوبو در سال 2011 خاتمه یافت. لوبو در داخل نیز از داشبورد جالبی بهره می‌برد که مثل یاریس صفحه آمپر آن در وسط قرار داشت. این هاچ‌بک چینی در روسیه با نام بریو عرضه می‌شد و در سریلانکا و مالزی هم به فروش می‌رسید.

فیس‌لیفت اول لوبو در سال 2008

هافی لوبو در ایران

در سال 1389 شرکت کرمان خودرو از طریق یکی از زیرمجموعه‌های خود یعنی خودروسازان بم تولید لوبو را در کشورمان آغاز کرد. نمونه‌ای که روی خط تولید کرمان خودرو رفت از فیس‌لیفت سال 2008 بود. این خودرو که در آن زمان با قیمت حدود 11 میلیون تومان به بازار کشورمان عرضه شد، به‌طور مستقیم بازار پراید و ام‌وی‌ام 110 را هدف گرفته بود.

بااین‌حال، علیرغم اینکه قیمت لوبو از پراید و پژو روآ گران‌تر بود اما تجهیزات آن مثل دو خودروی مذکور فقط به موارد معمولی مثل فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه، یک ایربگ، قفل مرکزی و ریموت، مه شکن‌های جلو و عقب و پنجره‌های برقی جلو محدود می‌شد. البته لوبو با تنها 3,588 میلی‌متر طول، خودرویی کوچک و بسیار کم‌مصرف بود که آن را به گزینه ایده‌آلی برای شهرهای شلوغ تبدیل می‌کرد ولی بااین‌وجود از این هاچ‌بک چینی به دلایل مختلفی مثل برند ناشناخته، قیمت گران‌تر از پراید و کمبود نمایندگی‌ها و قطعات هرگز استقبال خوبی نشد و مدت کوتاهی بعد در اواخر سال 1390 بی‌سروصدا تولید آن خاتمه یافت.

فیس‌لیفت دوم لوبو در سال 2011 و شباهت با تویوتا یاریس

پیشرانه و گیربکس هافی لوبو

لوبو در چین با دو پیشرانه چهار سیلندر بنزینی عرضه می‌شد که یکی 1 لیتری هشت سوپاپ با 45 اسب بخار قدرت و دیگری 1.1 لیتری شانزده سوپاپ بود. این خودرو در ایران با موتور قوی‌تر 1.1 لیتری ارائه شد که 65 اسب بخار قدرت و 88 نیوتن متر گشتاور داشت. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گرفت. البته در چین نسخه اتوماتیک لوبو هم ارائه می‌شد.

هرچند نیروی پیشرانه لوبو چندان زیاد نبود اما این هاچ‌بک کوچک با تنها 895 کیلوگرم وزن، بسیار سبک بود و همین قدرت اندک می‌توانست جوابگوی نیازهای آن باشد. البته بااین‌وجود، 17.4 ثانیه طول می‌کشید تا لوبو بتواند از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. مزیت اصلی این هاچ‌بک چینی اما همان‌طور که گفته شد مصرف سوخت بسیار پایین بود به‌گونه‌ای که در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی تنها به حدود 5 لیتر بنزین نیاز داشت.

قیمت هافی لوبو

همان‌طور که گفته شد، به دلیل عدم استقبال مناسب، لوبو در مدت کوتاهی در کشورمان تولید شد و امروزه در بازار خودروهای کارکرده نمونه‌های زیادی از آن برای فروش دیده نمی‌شود. همچنین همین نمونه‌های اندک هم از کمیابی قطعات یدکی و بازار دست‌دوم ضعیف رنج می‌برند و به همین دلیل این روزها کمتر کسی سراغ خرید لوبو می‌رود. بااین‌حال، هم‌اکنون نمونه‌های کارکرده این خودرو بسته به مدل، کارکرد و تمیزی بین حدود 70 تا 90 میلیون تومان قیمت دارند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی از لوازم فنیش با ام وی ام چهار سیلندر یکی هست ولی لوازم ظاهریش باید خیلی سخت گیر بیاد فکر کنم ولی اکه به قیمت بخریدش اگر با فنیش مشکل پیدا کردید موتورش رو بیارید پایین یه انجین هوندا یا مزدا با ای سی یو استند الون بندازید بخاطر وزن پایینش و ایمنی بالاتر از پرایدش از پراید بی پی خیلی بهتر جواب میگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا