مکمل بنزین
گزارشاخبار روز خودروبرگزیده‌هابررسیخبر

نسخه نهایی فونیکس آریزو6 پرو توسط مدیران خودرو معرفی و تست شد!

درست یک‌سال پیش بود که اولین نمونه‌های آزمایشی و اولیه چری آریزو6 پرو وارد ایران شد. خودرویی که نسخه فیس لیفت آریزو6 محسوب شده و به نوعی برخی ایرادات وارده، در نمونه جدید برطرف شده است.

اما جدا از روند طولانی لانچ خودرو توسط شرکت مدیران خودرو، بالاخره روز گذشته نسخه تجاری سازی شده آریزو6 پرو برای خبرنگاران تخصصی خودرویی معرفی گردید. باتوجه به برنامه جدید مدیران خودرو، آریزو6 پرو هم قرار است تا مانند دو برادر بزرگتر خود، یعنی تیگو7 پرو و تیگو8 پرو تحت برند فونیکس در کشورمان عرضه شود.

فونیکس آریزو6 پرو

با اینکه این خودرو نسبت به نسخه قبلی علاوه بر ارتقاء کیفی، تغییراتی نیز در بحث امکانات رفاهی داشته است؛ اما متاسفانه بزرگترین بخش پکیج ایمنی آن که تحت عنوان ADAS شناخته می‌شود، حذف شده است. یعنی دیگر خبری از سیستم‌هایی چون کروز کنترل هوشمند، رادار کنترل خودرو بین خطوط، ترمز اتوماتیک و اضطراری و… نبوده و صرفا رادارهایی مانند نقطه کور و سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو به نسخه پرو افزوده شده است.

طراحی آریزو 6 پرو

اما بهتر است تا قبل از معرفی کلی امکانات، نگاهی به تغییرات ظاهری جدید بیندازیم. همانطور که مستحضرید، مشخصه سبک طراحی و اصطلاحا امضاء طراحی چری در محصولات جدید، جلوپنجره کهکشانیست. اما جای تعجب دارد که خبری از جلوپنجره کهکشانی در آریزو6 پرو بازار ایران نیست. البته بهتر است بدانید که به تازگی، شرکت چری نسخه هیبریدی این خودرو را با جلوپنجره کهکشانی معرفی نموده که هماهنگی بیشتری با سایر محصولات خود دارد.

انتقادی که می‌توان به فیس لیفت آریزو6 وارد کرد، این است تا باتوجه به امضای طراحی قبلی چری که یک خط مستقیم را تشکیل داده و از زیرچراغ‌ها شروع می‌شد، حال براساس جایگزین شدن سبک طراحی جدید، قسمت پایین نوک چراغ های اصلی جلو خالی مانده که جلوه خوبی ندارد. همانطور که در گریل پایین سپر مشخص است، متاسفانه قطعه پلاستیکی جایگزین سنسور کروز کنترل هوشمند و… شده که نوید حذف شدن این سیستم ایمنی را می‌دهد.

فونیکس آریزو6 پرو

در قسمت ساید خودرو، تغییر خاص و اساسی رخ نداده و به جز قطعات تزئینی که حامل نوشته ARRIZO است، چیز جدیدی نمی‌بینیم. البته اگر بخواهیم تا ریزبینانه نگاه کنیم، قسمت انتهایی چراغ های عقب که از بخش جانبی خودرو قابل مشاهده می‌باشد، نسبت به قبل پس زمینه تیره تری پیدا کرده است. در بخش عقب که انتقادات فراوانی به طراحی قبلی خانواده آریزو6 مطرح بود، در نسخه جدید به طور خیلی ماهرانه‌ای برطرف شده که اتفاقا بسیار زیبا گشته است. اما به عنوان انتقاد عوامانه، می‌توان به طراحی گلگیرهای عقب اشاره کرد. طراحی بدی که با سایز کوچک تایرها همراه شده و اصلا نمای جالبی را از بغل خودرو تشکیل نمی‌دهد.

طراحی چراغ‌های عقب آریزو6 پرو با اینکه متصل به یکدیگرند، اما گرافیک آن مانند تیگو7 پرو پیوسته نیست. طراحی دیفیوزر به مراتب نسبت به قبل بهبود یافته و باتوجه به خروجی‌های اگزوز بدلی (معادل فیک)، شاهد یک طراحی نسبتا اسپرت هستیم. متاسفانه با اینکه با خودرویی میلیاردی روبرو هستیم، اما نوع نصب سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو با فریم هستند! این با فریم بودن، همراه با مشکی بودنشان (غیرهمرنگ با بدنه (بدلیل داخلی سازی)) اصلا جلوه خوبی به لوکس‌ترین سدان مدیران خودرو نبخشیده است. حتی شاهین سایپا که یک خودرو اکونومی پلاس در بازارهای جهانی شناخته می‌شود، سنسورهای عقبش بدون فریم هستند! البته لازم به ذکر بوده که در نسخه قبلی آریزو6 نیز سنسورها بدون فریم بودند که از این نظر، این سدان پسرفت داشته است.

اما بطور کلی، طراحی خارجی آریزو6 پرو زیبا و معقول است.

درنهایت به داخل خودرو و کابین می‌رسیم. بخشی که قبلا چری آن را لوکس تلقی می‌کرد و اکنون طراحی آن را به سوی اسپرت بودن سوق داده است. تریم کرمی-مشکی رنگی که جای خود را به تریم قرمز-مشکی تغییر داده و یک قاب پلاستیکی شفاف نیز به سطح آن افزوده شده است.

در آریزو6 پرو دیگر خبری از کلاستر آنالوگ-دیجیتالی نبوده و اکنون به تماما دیجیتالی تبدیل شده است. همچنین فرمان دی‌کات گردیده و سیستم ویس کامند نیز به آن افزوده شده است. جالب است بدانید که دیگر از پنل کاملا لمسی تنظیمات تهویه مطبوع خبری نبوده و صرفا چند دکمه‌ای لمسی باقی مانده است. همچنین دسته دنده خودرو الکتریکی شده و خبری از شیفترهای پشت فرمان نیست. البته بدلیل مجهز بودن این خودرو به گیربکس CVT و تغییر دنده‌ها به صورت مجازی، وجود دنده و شیفترهای پشت فرمان موضوع مهمی نیست.

فونیکس آریزو6 پرو

از امکانات رفاهی جدیدی که به نسخه پرو اضافه گردیده، می‌توان به شارژر وایرلس اشاره نمود. قابلیتی که شارژر وایرلس مانند تیگو8 پرو دارد، این است که درصورت وجود تلفن همراه در جایگاه شارژ و هنگام خاموش شدن موتور، خودرو به صورت اتوماتیک هشدار می‌دهد که مبادا تلفن همراهتان را در خودرو جا بگذارید!

اما در کل، از امکانات مهم این خودرو می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سانروف (دوحالته + حالت بسته)
  • دوربین 360 درجه
  • تنظیم برقی صندلی راننده همراه
  • شش ایربگ ایمنی (راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای هردو)
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • کلاستر دیجیتالی
  • سامانه ورود و خروج به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای
  • ترمز پارک برقی و اتوهولد
  • شارژر وایرلس تلفن همراه
  • سر دنده الکتریکی
  • تریم چرمی صندلی ها
  • رادارهای نقطه کور و سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو
  • نورپردازی داشبورد و رودری ها
  • گرمکن صندلی های جلو
  • و…

 

تجربه رانندگی آریزو 6 پرو

با رسیدن نوبتمان‌در جایگاه راننده قرار می‌گیریم. صندلی راننده بدلیل تنظیم برقی زوایا، به سرعت در جایگاه مناسب قرار می‌گیرد. با قرار دادن پا برروی پدال ترمز و فشردن دکمه استارت، انجین 1.5 لیتری توربو آریزو6 پرو روشن می‌شود. این موتور که با اتصال به گیربکس 9 سرعته CVT توانایی تولید 147 تا 156 اسب بخار، قدرت و 210 تا 230 نیوتن متر، گشتاور را دارد، به نوعی جواب خود را در ایران داده و خرابی کمتری در رابطه با آن گزارش شده است.

فونیکس آریزو6 پرو

همانطور که گفته شد، با فشردن دکمه استارت و روشن شدن خودرو، کلاستر به صورت کامل فعال می‌شود. درست است که هنوز به پشت آمپرهای تماما دیجیتالی مخصوصا در خودروهای چینی عادت نداریم؛ اما کیفیت و پردازش کلاستر آریزو6 پرو وضعیت بهتری از فردا T5 داشته و به نوعی با کی ام سی K7 و ریگان کوپا فلگشیپ در یک سطح قرار دارد.

از انتقادات دیگری که به آریزو6 قبلی مطرح بود، میزان نفوذ صدای موتور و توربو به کابین است. باتوجه به تست‌های انجام شده توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان، می‌توان فهمید که عایق کاری در نسخه پرو ارتقاء به نسبت خوبی داشته است. البته این بدان معنا نیست که کلا خبری از صدا نیست؛ خیر. تنها نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. اما به هرحال پدال گاز را فشرده و متوجه تأخیر اولیه کوتاهی می‌شویم. همان‌طور که در بندهای فوق گفته شد، با الکتریکی شدن سر دنده و بروز شدن آن، در حالت منوآل، دیگر لذت تعویض دنده مانند قبل نیست؛ البته باید گفت که جای شیفترهای پشت فرمان، به شدت خالیست.

باتوجه به تغییرات برنامه ریزی کامپیوتر اتومبیل، باز شاهد بهبود حرکت اولیه نسبت به نسخه قبلی هستیم. نکته‌ای که وجود دارد، این است که شتاب صفر تا صد این خودرو با اندازه‌گیری عامیانه به عدد 11 ثانیه و 57 صدم ثانیه و با دستگاه درگی به عدد 10.12 ثانیه رسید. البته قاعدتا نمی‌توان این زمان‌ها را معیار قرار داد؛ چون هم خودرو در شرایطی تست شد که کلیه خبرنگاران به‌قولی هربلایی به جز چپ کردن را بر سر آریزو6 پرو آورده بودند و هم اینکه از بنزین سوپر و حتی یورو 4 استفاده نشده بود.

لازم به ذکر بوده که شتاب صفر تا صد آریزو6 پرو حدود 9.2 ثانیه توسط شرکت مادر اعلام شده است!

با اینکه هندلینگ و پایداری آریزو6 پرو نسبت به آریزو6 بهبود پیدا کرده، اما باز جای تاسف دارد که همچنان از سیستم تعلیق تورشن بیم اصطلاحا ارزان قیمت در این خودرو استفاده شده است. درصورتی‌که در خودرویی چون ریسپکت پرایم که در جایگاه قیمتی پایین‌تری از خودرو مذکور قرار می‌گیرد و به نوعی برادر آریزو6 پرو هم محسوب می‌شود، از سیستم تعلیق مولتی لینک در آن استفاده شده است! همچنین بهتر است تا اشاره شود که باتوجه به گرمای موجود، با اینکه خودرو تحت انواع فشارها قرار گرفته بود، اما عملکرد سیستم تهویه مطبوع و کولر آریزو6 پرو مطلوب ارزیابی شد.

درنهایت…

مدیران خودرو در حالی آریزو6 پرو را با تاخیر وارد بازار ایران می‌کند که هم‌زمان شرکت کرمان موتور نیز برنامه دارد تا سدان جدید کی ام سی J7 را بزودی عرضه کند. این دو سدان که احتمالا قیمت مشابهی داشته باشند، با رقیبی به نام ریسپکت پرایم مواجه هستند. ریسپکت پرایمی که درست است کیفیت و متریال ضعیف‌تری نسبت به دو خودرو نام برده دارد، اما بالاخره اختلاف سیصد میلیون و خورده‌ای اصلا عدد کمی نیست.

جدا از این بحث، اما خود آریزو6 پرو خودرویی قابل قبول است که ای کاش شرکت مدیران خودرو این محصول را با قیمتی رقابتی عرضه کند. قیمت رقابتی و شرایط اقساطی دو موضوع بسیار مهمیست که باتوجه به کیفیت و مشخصات قابل قبول و همچنین خدمات پس از فروش آریزو6 پرو، تضمین کننده موفقیت این خودرو خواهند بود.

گالری تصاویر

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    اریزو ۶ پرو مجهز به کنترل حرکت در سراشیبی هست با خیر؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا