مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

اومودا جدیدترین محصول کمپانی چری؛ در حال تست در پیست آزادی!

سال گذشته بود که در مراسم رونمایی از برند جدید فونیکس توسط مدیران خودرو، زمزمه‌های واردات و تولید یکی از به روزترین محصولات کمپانی چری، همزمان با عرضه جهانی آن در ایران مطرح شد.

اومودا 5؛ نام جدیدترین و البته یکی از خاص‌ترین محصولات کمپانی چری چین بوده که قرار است تولید و عرضه آن در کشور ما نیز تقریبا همزمان با لانچ جهانی صورت گیرد.

هفته گذشته، خیلی بی سر رو صدا نسخه اولیه ای از این محصول توسط مدیران خودرو برای برخی تست‌های اولیه وارد کشور شد. اما روز گذشته این خودرو برای تست درایو توسط برخی نمایندگی‌های ویژه چری در ایران به پیست اتومبیل رانی آزادی برده شد تا ضمن رونمایی برای برخی از مدیران ارشد مدیران خودرو و نمایندگی ها، کیفیت، سرعت و ظاهر آن نیز بررسی شود!

در این مراسم که البته با سخت‌گیری هایی از سوی مدیران خودرو برای عدم عکس برداری و انتشار خبر از این خودرو همراه بود؛ تصاویری به دست پایگاه خبری چرخان رسید که شاید دیدن آن، خالی از لطف نباشد.

اومودا 5  (فونیکس FX)

این خودرو معرف زبان طراحی جدید چری بوده که Art In Motion یا هنر در حرکت نام دارد. توسعه این طراحی به رهبری «استیو هیوم» انجام گرفته که چندی پیش سکان هدایت بخش طراحی چری را در دست گرفت و جایگزین «کوین رایس» شد.

طراحی بخش جلویی اومودا 5 اما با چراغ‌های دوقسمتی، دی‌لایت‌های باریک در لبه کاپوت و جلوپنجره بدون قاب، تا حدودی به طراحی محصولات سری یونی چانگان شباهت دارد. این شباهت حتی در پروفیل جانبی خودرو هم ادامه پیدا کرد و فرم کلی این قسمت کمی چانگان یونی‌تی را به یاد می‌آورد. چراغ‌های عقب خودرو هم شباهت آشکاری با ساخته‌های لکسس دارند. این خودرو با 4,400 میلی‌متر طول، 1,830 میلی‌متر عرض و 1,585 میلی‌متر ارتفاع، تقریباً هم‌اندازه تیگو 5 است. فاصله محوری اومودا 5 هم 2,630 میلی‌متر بوده و روی رینگ‌های 18 اینچی قرار گرفته است.

چری برای اومودا 5 یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ از سری جدید موتورهای Kunpeng خود را در نظر گرفته که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد. مثل اکثر کراس‌اوورهای چینی، این خودرو هم فقط به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شود و یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه هم وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. قرار است بعداً نسخه‌های هیبریدی و الکتریکی هم برای اومودا 5 ارائه شود.

البته به نظر می‌رسد این خودرو با موتوری 1.5 لیتری وارد بازار ایران شود.

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی اومودا5 یا فونیکس FX، در گذشته بسیار به آن پرداخت نموده ایم. اما سطح آپشنی آن در تیپ های فول، مشابه تیگو8 پرو (بازار ایران) بوده و تنها در برخی ویژگی‌ها، نسبت به آن کاستی‌هایی دارد. بطور کلی، از مهم‌ترین ویژگی های اومودا5 می‌توان به مجهز بودن آن، به سامانه ADAS اشاره کرد.

از برخی پارامترهای ADAS، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)
  • سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
  • رادار تصادف از عقب (RCTA)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
  • سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)
  • سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
  • رادار تصادف از جلو (FCW)
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • و…

 

fownix FX فونیکس اف ایکس فونیکس FX fownix FX

 

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. به نظر من بخوام این همه برای یک ماشین چینی این همه سرمایه کنم باهمون سرمایه میشه یک هیوندا YFمدل2015بخرم که عمری ماشین باشه نه که ماشین چینی 5سال کار بخرم

  2. چقدر بدبخت شدیم باید با دیدن ماشین چینی با موتور1500 سی سی شگفت زده بشیم

  3. خاک تو سر ما ملت که چری تو خود چین 600واینجا 1200رو میخریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا