مکمل بنزین
گوناگونخبر

دومین خودروی هوآوی معرفی شد، شاسی‌بلند لوکسی بنام M7

هوآوی برندی است که با گوشی‌های موبایل شناخته می‌شود اما این شرکت چند وقتی است که فعالیت‌هایی را هم در زمینه خودروسازی آغاز کرده است.

هوآوی چند وقتی است که با همکاری شرکت خودروسازی چین سِرس (Seres) برندی بنام آیتو (Aito) را تأسیس کرده است. نام این برند مخفف «Adding Intelligence To an Auto» به معنای افزودن هوش به خودرو است. همکاری هوآوی و سرس در سال 2021 آغاز شد یعنی زمانی که هوآوی فروش کراس‌اوور سرس M5 را در فروشگاه‌های خود آغاز کرد. دو شرکت بعداً برند آیتو را تأسیس کردند و از فوریه 2022 سرس M5 با نام آیتو M5 به بازار عرضه شد. این اولین محصول برند آیتو محسوب می‌شد.

در این همکاری، هوآوی قطعات الکترونیکی، موتورهای الکتریکی و برخی قطعات دیگر را تأمین می‌کند و سرس به تولید خودروها می‌پردازد. البته لازم به ذکر است که سرس به‌طور کامل مالک برند آیتو است و هوآوی هیچ سهامی در آن ندارد. این برند اما به دلیل برخورداری از تکنولوژی هوآوی از فروش خوبی برخوردار است به‌گونه‌ای که فروش M5 در ماه‌های مارس و آوریل امسال به ترتیب 3,045 و 3,245 دستگاه بوده که این رقم در ماه می به 5,033 دستگاه رسید و آیتو M5 را در رتبه هشتم لیست پرفروش‌ترین خودروهای انرژی نو در چین قرار داد. همچنین فروش این خودرو در ماه ژوئن بازهم افزایش پیدا کرده و به 7,021 دستگاه رسیده است. این فروش برای برند نوپایی که در پایان سال 2021 متولد شده بسیار خوب است.

حال هوآوی و سرس که قصد دارند این موفقیت را ادامه دهند، دومین محصول برند آیتو را با نام M7 معرفی کرده‌اند. این یک شاسی‌بلند بزرگ است که رقابت با Lixiang One را هدف قرار داده است یعنی خودرویی که پرفروش‌ترین شاسی‌بلند انرژی نو در چین محسوب می‌شود. M7 با 5,020 میلی‌متر طول، 1,945 میلی‌متر عرض و 1,775 میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری 2,820 میلی‌متری، شاسی‌بلند فول سایزی است و سازنده چینی آن را به ب‌ام‌و X7 و مرسدس بنز GLS مقایسه می‌کند.

بیرون آیتو M7

آیتو M7 ظاهر ساده‌ای دارد و از طراحی‌های پرزرق‌وبرق و تهاجمی که این روزها در بسیاری از خودروهای جدید چینی می‌بینیم در آن خبری نیست. در جلوی خودرو دو چراغ افقی دیده می‌شود که یک نوار LED بین آن‌ها قرار گرفته است. در اینجا همچنین جلوپنجره بزرگی هم به چشم می‌خورد. در پروفیل جانبی هم M7 کاملاً فرم یک شاسی‌بلند سنتی ساده را دارد. تنها ویژگی قابل‌توجه در اینجا رینگ‌های 20 اینچی دستگیره‌های در هستند که به شکلی مخفی طراحی شده و به‌صورت برقی جمع می‌شوند. این خودرو در عقب هم با چراغ‌های LED بزرگ سراسری و نوشته AITO در زیر آن‌ها نمای جالبی دارد.

داخل آیتو M7

آیتو M7 که به‌صورت شش‌نفره با سه ردیف صندلی با ترکیب 2+2+2 ارائه می‌شود، کابین لوکس و سطح بالایی دارد. به گفته سازنده، طول کابین سرنشینان این خودرو 2,605 میلی‌متر است که از ب‌ام‌و X7، مرسدس بنز GLS و آئودی Q7 بیشتر است. در جلو، داشبورد و کنسول میانی با تریم‌های چوبی و مشکی براق تزئین شده است درحالی‌که یک نمایشگر بزرگ 15.6 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در وسط داشبورد در نظر گرفته شده و یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی هم در مقابل راننده قرار گرفته است.

نمایشگر مرکزی از سیستم HarmonyOS هوآوی برخوردار است که قابلیت‌هایی مثل دستیار صوتی و تماس تصویری را فراهم می‌کند. هوآوی همچنین یک سیستم صوتی ویژه را هم برای M7 ارائه کرده که «صدای هوآوی» نام دارد. این سیستم 1000 وات توان داشته و به 19 بلندگو مجهز است. ازجمله دیگر ویژگی‌های داخلی این کراس‌اوور چینی هم می‌توان به پد شارژر بی‌سیم، شیفتر دنده الماسی و غربیلک فرمان اسپرت D شکل اشاره کرد. همچنین صندلی‌های ردیف دوم M7 هم به‌صورت استاندارد به گرم‌کن، سردکن و ماساژور مجهز هستند.

قوای محرکه آیتو M7

آیتو M7 یک خودروی هیبریدی ژنراتوری است و از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی با 125 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که فقط به شارژ باطری‌ها می‌پردازد. این خودرو در دو نسخه ارائه می‌شود که اولی به یک موتور الکتریکی در عقب با 272 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور مجهز است درحالی‌که دومی از دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی 450 اسب بخار قدرت و 660 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این موتورهای الکتریکی توسط هوآوی تولید می‌شوند. به گفته آیتو، نسخه محرک عقب M7 ظرف 7.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخه چهارچرخ محرک این کار را ظرف 4.8 ثانیه انجام می‌دهد.

این شرکت بازهم شاسی‌بلند خود را با برخی خودروهای آلمانی و همین‌طور تسلا مدل Y مقایسه کرده و گفته است که M7 آزمایش گوزن (آزمایش تغییر جهت ناگهانی) را با سرعت 74 کیلومتر بر ساعت پشت سر گذاشته که از مرسدس GLS، ب‌ام‌و X7 و… بهتر است. تمام نسخه‌های M7 با باطری‌های 40 کیلووات ساعتی ساخت CATL ارائه می‌شوند که در نسخه محرک عقب امکان پیمودن تا 195 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی و 1100 کیلومتر را با استفاده از ژنراتور بنزینی فراهم می‌کنند. این اعداد در نسخه چهارچرخ محرک هم به ترتیب 165 و 1000 کیلومتر هستند. مصرف سوخت نسخه محرک عقب این خودرو در هر صد کیلومتر 6.8 لیتر و نسخه چهارچرخ محرک 7.4 لیتر است.

قیمت آیتو M7

قیمت پایه M7 با یک موتور الکتریکی از 319,800 یوآن معادل 47,800 دلار آغاز می‌شود و این رقم در نسخه دو موتوره به 339,800 یوآن معادل 50,700 دلار می‌رسد. بالاترین نسخه این شاسی‌بلند چینی هم 379,800 یوآن معادل 56,720 دلار قیمت دارد. آیتو اوایل همین ماه پیش‌فروش M7 را آغاز کرد و ظرف تنها چهار ساعت 20 هزار سفارش خرید برای آن دریافت کرده که موفقیتی باورنکردنی محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا