Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

خداحافظی با نیسان ماکسیما پس از 42 سال و هشت نسل

بخش سدان‌های فول سایز در حال تبدیل شدن به شهر ارواح است زیرا مدل‌هایی مثل بیوک لاکراس، شورلت ایمپالا، فورد تاروس و کیا کادنزا همگی از بازار ایالات‌متحده کنار رفته‌اند و هرچند تویوتا قصد دارد سدان آوالون را به‌زودی با مدل جدید کراون جایگزین کند اما نیسان هم حالا اعلام کرده است که سال آینده ماکسیما را اواسط سال آینده کنار خواهد گذاشت. این پایان یک دوره مهم 42 ساله برای سدان پرچم‌دار نیسان خواهد بود. این شرکت در بیانیه‌ای در رابطه با خداحافظی با ماکسیما گفته است:

ماکسیما یکی از مشهورترین نام‌های نیسان در آمریکای شمالی است. امروز ما به کارکنان، قطعه‌سازان و نمایندگی‌های خود اعلام کردیم که تولید نسل کنونی ماکسیما در اواسط سال 2023 به پایان خواهد رسید. نیسان خودروهای الکتریکی و تکنولوژی‌های پیشرفته را در اولویت قرار داده و تا سال 2030 چهل درصد از فروش خودروهای شرکت تمام الکتریکی خواهند شد

نسل اول ماکسیما

ماکسیما برای اولین بار در سال 1980 معرفی و در ابتدا با برند داتسون به بازار عرضه شد. این خودرو با پیشرانه شش سیلندر و انتقال قدرت محرک عقب، به‌عنوان یک پرچم‌دار فول سایز در دو نسخه سدان و استیشن در سبد محصولات نیسان حضور داشت. سپس ماکسیما در نسل دوم خود که در سال 1984 معرفی شد، برند نیسان را گرفت و به سدانی محرک جلو تبدیل شد و تا پایان عمر به همین شکل باقی ماند. این خودرو که همیشه به‌عنوان یک سدان اسپرت شناخته می‌شد، در دهه 90 و اوایل دهه 2000 با نسل‌های چهارم و پنجم به اوج محبوبیت رسید و با ارائه ظاهر ساده، گیربکس دستی و پیشرانه V6 سالانه فروشی بیش از 100 هزار دستگاه را تجربه می‌کرد.

نسل هشتم ماکسیما

نمونه‌ای که بین سال‌های 1381 تا 1391 توسط پارس‌خودرو در کشورمان عرضه شد از نسل پنجم بود. این نسل که در اوایل سال 1999 معرفی شد، در اصل نسخه‌ای ری‌بج شده از نیسان سفیرو A33 بازار ژاپن بود. سفیرو A33 در برخی بازارها مثل استرالیا، اروپا و ایران با نام ماکسیما عرضه شد و در آمریکای شمالی هم از طریق برند لوکس نیسان یعنی اینفینیتی با نام i30 به فروش رسید. سفیرو و ماکسیما اشتراکات فراوانی باهم داشتن اما نمونه‌ای که در آمریکا عرضه می‌شد با چیزی که ما در ایران دیدیم در ظاهر تفاوت‌هایی داشت.

مقایسه ماکسیما در ایران با نمونه بازار آمریکای شمالی

نسل کنونی یا هشتم ماکسیما در سال 2015 معرفی شد و یک پیشرانه شش سیلندر 300 اسب بخاری را صرفاً با یک گیربکس CVT ارائه می‌کرد. هرچند این خودرو عملکرد چشمگیری داشت اما فروش آن به‌طور مداوم کاهش یافت زیرا خریداران به سمت شاسی‌بلندها حرکت کردند. از سال 2017 که ماکسیما 67,627 دستگاه در آمریکا فروخت فروش آن هرسال کاهش یافت و در سال 2019 به 35,076 دستگاه رسید. این کاهش طی سال‌های اخیر شدیدتر شده است به‌گونه‌ای که سال گذشته به تنها 16,386 دستگاه رسید. این خودرو در نیمه اول امسال هم تنها 3,753 دستگاه فروخته که بیش از 62 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

ماکسیمایی که با نام اینفینیتی i30 در آمریکا عرضه می‌شد

بااین‌حال، ممکن است در آینده از نام ماکسیما برای یک خودروی الکتریکی استفاده شود زیرا نیسان در بیانیه خود گفته است:

منتظر اخبار آینده نیسان ماکسیما باشید زیرا ما حرکت خود را از طریق خودروهای هیجان‌انگیز و نوآوری‌های فنی تقویت می‌کنیم

همچنین نیسان در سال 2019 کانسپتی بنام Ims را معرفی کرد که یک سدان بلندقامت بود و مرز بین سدان‌ها و کراس‌اوورها را کمرنگ می‌کرد؛ بنابراین ممکن است در آینده ماکسیما در قالب نسخه تولیدی این خودرو بازگردد ولی در حال حاضر باید با یک سدان جذاب و ماندگار خداحافظی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.