مکمل بنزین
گوناگونخبر

رنو تندر 90 قدیمی به اولین محصول برقی لادا تبدیل شد!

در دوران امروزی الکتریکی‌سازی در صنعت خودرو اجتناب‌ناپذیر است و به همین دلیل، تقریباً همه خودروسازان میلیون‌ها دلار روی توسعه تکنولوژی‌های الکتریکی جدید سرمایه‌گذاری کرده و حتی شرکت‌های کوچک‌تر و تک بازاری هم می‌خواهد به سمت ساخت خودروهای برقی حرکت کنند. لادا یکی از جدیدترین شرکت‌هایی است که به این مهمانی اضافه شده و هرچند اولین محصول الکتریکی آن هنوز آماده ورود به خط تولید نیست ولی حالا تصاویر پروتوتایپ آن منتشر شده است. این خودرو نسخه الکتریکی لادا لارگوس است که حالا e-Largus نام گرفته است.

از زمانی که حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، آوتوواز، مالک لادا با مشکلات زیادی برای تولید و تحویل محصولات خود مواجه شده است. به‌عنوان‌مثال، به‌تازگی این شرکت تولید مدل ارزان‌قیمت گرانتا را بدون ترمز ABS، ایربگ و برخی تجهیزات دیگر از سر گرفته است. بااین‌وجود، حالا لادا در پروژه جدید خود دست روی تکنولوژی گذاشته که هیچ تجربه‌ای در آن ندارد. لارگوس اما در اصل نسل اول رنو لوگان MCV یا همان تندر 90 است که تولید آن از سال 2012 توسط لادا در روسیه آغاز شد. سال گذشته نیز این شرکت نسخه بروز شده لارگوس را معرفی کرد که نمای جلویی آن مشابه نسل دوم لوگان شده است.

لارگوس روی پلت‌فرم B0 داچیا ساخته شده که در سال 2004 ارائه شد و در خودروهای مختلفی مثل نسل اول داچیا داستر، نیسان کیکس و لادا ایکس‌ری به کار رفت. این پلت‌فرم اما برای ساخت مدل الکتریکی e-Largus اصلاحات چندانی را تجربه نکرده و گفته می‌شود باطری‌ها در کف آن نصب شده‌اند. البته امکان شارژ سریع این خودرو هم از طریق درگاه CCS وجود خواهد داشت. متأسفانه لادا هنوز مشخصات فنی e-Largus را اعلام نکرده ولی به گزارش رسانه‌های روسی، این خودرو در نسخه‌های سواری پنج و هفت‌نفره و همین‌طور ون باری عرضه خواهد شد.

به گفته برخی منابع، برد این خودرو با هر بار شارژ کامل باطری‌ها می‌تواند به 400 کیلومتر برسد. البته این عدد غیررسمی است و با توجه به پلت‌فرم قدیمی e-Largus که برای خودروهای درون‌سوز طراحی شده کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. لادا رسماً اعلام کرده است که سال آینده ناوگانی از پروتوتایپ‌های این خودرو را برای انجام آزمایش‌های اولیه آماده خواهد کرد. فعلاً مشخص نیست که e-Largus چه زمانی روی خط تولید خواهد رفت اما با توجه به جزئیات اندکی که توسط سازنده روسی اعلام شده است، به نظر می‌رسد زودترین زمان ممکن برای آغاز تولید آن سال 2024 باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا