مکمل بنزین
گوناگونخبر

ایران‌خودرو: روی تولید هر دستگاه پژو 206 حداقل 45 میلیون ضرر می‌دهیم

«عادل پیرمحمدی» مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص وضعیت تولید خودروهای اقتصادی در کشورمان گفته است:

قیمت دستوری موجب شده تا ایران‌خودرو برای تولید هر دستگاه خودروی 206 تیپ دو دست‌کم ۴۵ میلیون تومان زیان متحمل شود، این در حالی است که اگر اجازه می‌دادند این خودرو را با قیمت تمام‌شده واقعی عرضه کنیم این امر باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت این خودرو در بازار شده و نه خودروساز و نه مشتری ضرر نمی‌کردند. اکنون بهترین خودروی اقتصادی کشور پژو ۲۰۶ است، چراکه این خودرو با قیمت تمام‌شده پایین، کاملاً رقابتی است و می‌تواند استانداردهای تعیین‌شده را پاس کند

وی در ادامه افزود:

تنها رینگ آلومینیومی در هر خودرو که ۴ عدد است حدود ۴۴ کیلوگرم آلومینیوم نیاز دارد که کیلویی ۸۵ هزار تومان است. این یعنی هزینه آلومینیوم چهار عدد رینگ ۳ میلیون و 740 هزار تومان خواهد بود که با هزینه‌های فرایند ساخت می‌شود حدود ۵ میلیون تومان و با ۵ حلقه لاستیک به حدود ۸ میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. ما مجبور شدیم این رینگ را به دلیل قیمت بالا حذف کنیم. تأثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود 70 درصد است و آنالیز قیمت رینگ مشتی نشانه خروار است. در سال 1400 قیمت تمام‌شده پژو 206 تیپ ۲ بدون ارزش‌افزوده و سود ۱۶۹ میلیون تومان بوده است که ۱۲ برابر سال 90 است اما در بازار این خودرو 240 میلیون تومان قیمت داشت که ۱۹ برابر سال 90 بود. کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که نهاده‌های تولید آن 30 برابر شده است اما محصول نهایی ۱۲ برابر که آن را نیز نداده‌اند، این در حالی است که همین خودروی 206 تیپ ۲ نسبت به سال 90 ارتقاء ایمنی، امکانات و… داشته است.

مدیرعامل ساپکو در پاسخ به ملموس نبودن رشد کیفی محصولات ایران‌خودرو نیز گفته است برنامه‌های کیفی کاملاً در جریان است، اما تا برای مردم ملموس شود قدری طول می‌کشد و باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. وی تصریح کرد: ملاک سنجش کیفیت محصولات ایران‌خودرو شاخص‌های کیفی اعلام‌شده توسط مؤسسات غیردولتی مانند ISQI است. در شرایطی که در تولید برخی خودروها تا ۷۰ میلیون تومان زیان می‌دهیم مباحث ارتقای کیفیت و بهره‌وری را نیز در دستور کار داریم، در بهمن‌ماه گذشته ایران‌خودرو بیش از ۸۰ هزار خودرو ناقص داشت، اما با تلاش شبانه‌روزی کارکنان و یاری تأمین‌کنندگان، امروز در حال صفر کردن خودروهای ناقص در سایت‌های سراسر کشور هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا