مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌هاطراحی خودرو

مقایسه طراحی کی‌ام‌سی J7 با نسخه قبل از فیس‌لیفت

از حدود دو سال پیش زمزمه‌های عرضه یک سدان جدید از شرکت چینی جک توسط کرمان خودرو در کشورمان شنیده می‌شد تا اینکه سرانجام اوایل مرداد امسال این شرکت از جدیدترین سدان مونتاژی خود با نام کی‌ام‌سی J7 پرده‌برداری کرد؛ در این مطلب اما قصد داریم نگاهی به تاریخچه و نسخه پیش از فیس‌لیفت این سدان جدید چینی نگاهی داشته باشیم.

از جک A5 تا سی‌هائو A5 پلاس

جک برای اولین بار در نمایشگاه خودروی چنگدو سال 2019 سدان کامپکت جدیدی بنام A5 را از طریق زیر برند Jiayue معرفی کرد. این خودرو در اصل جانشینی برای جک J5 محسوب می‌شد که در کشورمان هم عرضه شد و موفق عمل کرد. فروش A5 در چین از اواخر سال 2019 آغاز شد و حدود یک سال بعد نیز با نام J7 در دو کشور مکزیک و روسیه عرضه شد. این خودرو یک سدان کامپکت لیفت‌بک است که در مرکز طراحی جک در تورین ایتالیا طراحی شده است. A5 در سال 2020 با فروش 26 هزار دستگاهی در چین، به پرفروش‌ترین محصول جک تبدیل شد.

در اوایل سال 2018، جک از طریق جوینت ونچری با فولکس‌واگن، برندی بنام Sehol را تأسیس کرد که در زبان چینی «سی‌هائو» تلفظ می‌شود. این برند در ابتدا برای ساخت و عرضه نسخه الکتریکی محصولات جک در نظر گرفته شده بود اما در سال 2020 استراتژی آن تغییر کرد و ازآن‌پس جک تمام سدان‌ها و کراس‌اوورهای خود را به برند سی‌هائو منتقل کرد. بدین ترتیب، جک A5 نیز از سال 2020 به بعد با نام سی‌هائو A5 به بازار عرضه شد. سپس در نمایشگاه شانگهای 2021 نسخه فیس‌لیفت این خودرو با نام سی‌هائو A5 پلاس معرفی شد. حال خودرویی که قرار است با نام کی‌ام‌سی J7 در ایران عرضه شود همان سی‌هائو A5 پلاس است.

تغییرات ظاهری کی‌ام‌سی J7 نسبت به جک A5

هرچند طراحی بیرونی جک A5 توسط «دنیله گاگلیونه» انجام گرفته که قبلاً در آلفارومئو کار می‌کرده و طراحی آلفارومئو 8C را در کارنامه خود دارد اما در نمای جلویی خودرو شباهت‌هایی با محصولات کیا و فورد دیده می‌شد. در فیس‌لیفت A5 پلاس اما شاهد تغییرات نسبتاً بزرگی در ظاهر خودرو هستیم و دماغه طبق زبان طراحی برند سی‌هائو کاملاً بازطراحی شده است. این زبان طراحی را قبلاً در محصولات جدید سی‌هائو مثل کراس‌اوورهای X4 و QX دیده بودیم. در بخش جلویی A5 پلاس یا همان J7 چراغ‌ها و جلوپنجره باریک‌تر شده‌اند درحالی‌که سپر با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر کاملاً از نو طراحی شده است.

در پروفیل جانبی به‌جز رینگ‌های جدید، تغییر دیگری صورت نگرفته و همچنان شاهد همان خط سقف شیب‌دار و فرم فست‌بک هستیم که نمایی جذاب و کوپه مانند را ایجاد کرده‌اند. در عقب J7 همچنان از همان چراغ‌های باریک سراسری استفاده شده که قبلاً در A5 دیده بودیم اما حالا این چراغ‌ها طراحی مدرن‌تر و گرافیک داخلی جذاب‌تری پیدا کرده‌اند. علاوه بر این، سپر خودرو هم بازطراحی شده و حالا مه شکن‌ها به‌صورت عمودی در طرفین آن جای گرفته‌اند اما در پایین مثل قبل دو سر اگزوز دایره‌ای به همراه دیفیوزر مشکی‌رنگ که البته فرم کمی متفاوتی پیدا کرده به چشم می‌خورد.

تغییرات داخلی کی‌ام‌سی J7 نسبت به جک A5

در داخل J7 فرم کلی داشبورد با دریچه‌های تهویه افقی و نمایشگر مرکزی عمودی همچنان حفظ شده است ولی حالا کنسول میانی کاملاً بازطراحی و به انتخاب‌گر دنده الکترونیکی جدیدی مجهز شده، نمایشگر مرکزی بزرگ‌تر شده (10.4 اینچی) و تا بالای داشبورد ادامه یافته است، دریچه‌های تهویه طراحی جدیدی به خود گرفته‌اند و غربیلک فرمان قبلی هم با یک نمونه چهارپره کاملاً جدید جایگزین شده است. همچنین مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی جای گرفته است. این تغییرات نمای بروزتر و جذاب‌تری به کابین خودرو داده‌اند. مثل قبل اما J7 از صندوق بار بزرگی برخوردار است که 540 لیتر ظرفیت دارد و به لطف درب لیفت‌بک، دسترسی به آن آسان‌تر بوده و کاربردی‌تر خواهد بود. همچنین امکان خواباندن صندلی‌های عقب هم وجود دارد که فضای بار را به 1650 لیتر افزایش می‌دهد. به لطف فاصله محوری 2,770 میلی‌متری هم به نظر می‌رسد فضای پا برای سرنشینان عقب مناسب باشد.

برای اطلاع از تمام تجهیزات و آپشن‌های کی‌ام‌سی J7 به این مطلب مراجعه کنید

تغییرات پیشرانه و گیربکس کی‌ام‌سی J7 نسبت به جک A5

جک A5 با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه می‌شد که 150 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و به یک گیربکس CVT متصل شده بود. در سی‌هائو A5 پلاس اما پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تقویت‌شده TGDI ارائه شده است که ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد افزایش قابل‌توجهی نسبت به A5 قدیمی داشته‌اند و A5 پلاس را به سریع‌ترین خودرو جک و سیهائو تبدیل کرده‌اند. علاوه بر این، انتقال نیروی هم حالا بجای گیربکس CVT توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه جدید صورت می‌گیرد. ر ایران اما کرمان خودرو برای مطابقت با شرایط اقلیمی و بنزین کشورمان، خروجی موتور J7 را کمی کاهش داده و به 172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور رسانده است. طبق اعلام سازنده، این موتور در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به حدود 7 لیتر بنزین نیاز دارد.

قیمت کی‌ام‌سی J7

سی‌هائو A5 پلاس در چین با قیمتی بین 98,800 یوآن معادل 14,850 دلار تا 196,800 یوآن معادل 29 هزار دلار عرضه می‌شود و درحالی‌که هنوز قیمت رسمی آن در بازار ایران اعلام نشده است ولی طبق گفته‌ها باید انتظار رقمی بین یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد 300 میلیون تومان را برای آن داشته باشیم.

مشخصات کی‌ام‌سی J7

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 172 اسب بخار
گشتاور 280 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
مصرف سوخت 7 لیتر ترکیبی
حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت
طول 4,780 میلی‌متر
عرض 1,820 میلی‌متر
ارتفاع 1,492 میلی‌متر
فاصله محوری 2,770 میلی‌متر
وزن 1485 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 5 نفر
حجم صندوق بار 540 تا 1650 لیتر
ظرفیت باک 55 لیتر
قیمت حدود 1.3 میلیارد تومان

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تارا 6at اگه یه اپدیت بشه با چراغ آپکویی و دوتا دونه آپشن ریز مثل صندلی برقی مموری دار جلو یا زیرآرنجی صندلی عقب و سیستم تهویه اتومات رو یقینا به این چینی گمنام نوکیسه ترجیح میدم.هم قیمتش بمراتب ارزان تره هم خیال آدم تخته تا سالهای سال خدمات افترمارکتش موجوده.ذات جفتشون ولی چینیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا