مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی به تاریخچه بهمن ریسپکت، از چری آریزو 7 تا کوین شواندیو

در نمایشگاه خودروی تهران امسال که در اردیبهشت‌ماه برگزار شد، گروه بهمن رسماً از جدیدترین محصول خود با نام ریسپکت رونمایی کرد. هرچند این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده است اما به نظر می‌رسد گروه بهمن مونتاژ آن را آغاز کرده و احتمالاً طی ماه‌های آینده شاهد آغاز فروش آن خواهیم بود؛ اما ریسپکت از کجا آمده؟ محصول کدام شرکت است؟ نام اصلی آن چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

پیشینه ریسپکت ما را به برندی بنام کوین می‌رساند. کوین یکی از برندهای زیرمجموعه چری است که عمدتاً به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت بر اساس پلت‌فرم محصولات قدیمی چری می‌کند. این برند در سال 2014 تأسیس شد و به‌تازگی با تغییر نام و لوگوی خود، یک بازسازی کلی را تجربه کرده و قصد دارد به سطح جدیدی از بازار وارد شود. کوین اما در اواسط سال 2021 سدان کامپکت جدیدی بنام شواندیو (Xuandu) را معرفی کرد که همین ریسپکت بهمن موتور است. شواندیو طبق استراتژی برند کوین، بر اساس یکی از سدان‌های قدیمی چری بنام آریزو 7 ساخته شده است و درواقع فیس‌لیفتی کلی از این خودرو محسوب می‌شود.

آریزو 7 سدان کاملاً جدیدی بود که در اواخر سال 2013 به بازار چین عرضه شد و با تجربه یک فیس‌لیفت جزئی تا سال 2018 تولید می‌شد. پس از این اما چری سدان کامپکت خود را کنار نگذاشت و آن را در اختیار برند کوین قرار داد تا سدان جدید شواندیو را بر اساس آن تولید کند. این خودرو در ظاهر تغییرات زیادی را تجربه کرده و توانسته خود را کاملاً از آریزو 7 متمایز کند. در جلو، دماغه کاملاً بازطراحی شده و چراغ‌های و جلوپنجره‌ای باریک‌تری جایگزین نمونه‌های قدیمی شده‌اند. کمی پایین‌تر در سپر نیز شاهد ورودی هوای بزرگی هستیم که طراحی جذابی دارد و نمای مدرن‌تری به خودرو نسبت به آریزو 7 بخشیده است.

بااین‌حال، پروفیل جانبی ریسپکت کاملاً وجود آریزو 7 زیر این پوسته جدید را نشان می‌دهد زیرا در اینجا به‌جز رینگ‌ها و رکاب‌های جدید هیچ تغییر دیگری دیده نمی‌شود اما در عقب دوباره اوضاع کاملاً تغییر می‌کند. در اینجا طراحان از چراغ‌های افقی بسیار باریک و جدیدی استفاده کرده‌اند که کاملاً با چراغ‌های آریزو 7 متفاوت هستند. این چراغ‌ها تا وسط درب صندوق کشیده شده‌اند و جا پلاک به روی سپر منتقل شده است. در پایین سپر هم تریم مشکی‌رنگی با دو سر اگزوز افقی در طرفین آن دیده می‌شود که نمای اسپرتی به خودرو بخشیده‌اند.

اما علاوه بر بیرون، داخل ریسپکت هم نسبت به آریزو 7 کاملاً از نو طراحی شده و حالا شاهد فضای بسیار مدرن‌تر و زیباتری نسبت به سدان قدیمی چری هستیم. غربیلک فرمان D شکل، نمایشگر مرکزی بزرگی به‌صورت ایستاده در میانه داشبورد، دریچه‌های تهویه افقی زیر آن و کنسول مرکزی جدید با تریم تزئینی نقره‌ای از ویژگی‌های داخلی ریسپکت هستند که توانسته‌اند فضای بسیار بروزتر و شیک‌تری را ایجاد کنند درحالی‌که داخل آریزو 7 کاملاً قدیمی و ارزان‌قیمتی به نظر می‌رسید.

آریزو 7 در ابتدا با یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی به بازار عرضه شد اما بعداً چری یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو را هم برای آن ارائه کرد که 147 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور داشت. انتقال نیروی این موتورها هم توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT صورت می‌گرفت. ریسپکت یا کوین شواندیو هم با نسخه ارتقاءیافته‌ای از همان موتور 1.5 لیتری توربوی آریزو 7 عرضه می‌شود که البته حالا خروجی آن کمی افزایش داشته و به 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور رسیده است. این همان پیشرانه‌ای است که در آریزو 6 پرو جدید مدیران خودرو هم ارائه می‌شود. انتقال نیرو هم در ریسپکت توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد.

هنوز قیمت ریسپکت برای بازار کشورمان از سوی گروه بهمن اعلام نشده است اما قیمت کوین شواندیو در چین از 67,800 یوآن معادل 10 هزار دلار آغاز شده و در بالاترین تیپ به 93,900 یوآن معادل 13,830 دلار می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا