مکمل بنزین
خبر

ورق خودرو چیست؟ | آشنایی با شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

از فرآورده‌های آهن و مقاطع فولادی مختلف در خودروسازی به‌وفور استفاده می‌شود. بدنه خودرو هم از حساسیت بالایی برخوردار است و چنانچه کیفیت آن استاندارد نباشد، امکان بروز خسارات جانی و مالی بسیاری به‌وجود می‌آید. بدنه خودرو از آهن و آلیاژهایش تولید می‌شود. ورق‌هایی که در بدنه خودرو به کار می‌روند اغلب فولادی‌اند. برای ساختن بدنه هر خودرو به حدود ۸۰۰ تا بیش از ۱۳۰۰ کیلوگرم فولاد در شکل‌های مختلف نیاز است. در این مقاله درباره ورق خودرو و جنس آن بیشتر خواهید خواند. آشنایی با شرکت‌های تولیدکننده در این زمینه مانند شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری یا محصولات متنوع بازار برای درک کاربرد محصولات فولادی در زمینه ساخت و تولید خودرو مفید است.

با ورق خودرو آشنا هستید؟

انواع مختلفی از ورق‌های فولادی در ساخت بدنه خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بخش از خودرو باید هم انعطاف‌پذیر باشد و هم استحکام خوبی از خود نشان بدهد. در نتیجه، انتخاب ورق برای بخش‌های مختلف خودرو فرایندی بسیار تخصصی و مهم است. به‌طور مثال، از ورق‌های گالوانیزه و فولادهای زنگ نزن برای ساختن بدنه خودرو استفاده می‌شود. به‌صرفه‌بودن قیمت ورق گالوانیزه سبب شده تا نسبت به ورق استیل، در صنایع نیازمند به مقاومت به خوردگی، کاربرد بیشتری داشته باشد. این ورق‌ها برای ساختن اگزوز، موتور یا سقف خودروها هم کاربرد دارند. وقتی صبحت از استفاده از ورق خودرو می‌شود، این موضوع منحصر به خودروهای سواری نیست و در مواردی مانند لودر و بولدزر هم از ورق‌های فولادی مختلف استفاده می‌شود.

جنس ورق خودرو چیست ؟

ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند. برای ساخت خودروهای گوناگون هم از ورق‌های متنوعی استفاده می‌شود. برای نمونه، اگر خودرویی در صنایعی مورداستفاده باشد که احتمال ساییدگی بدنه‌اش بالا است، نیاز به وجود ورق‌های فولادی ضخیم و مستحکم خواهد داشت. ورق‌های ضدسایش با عنوان ورق‌های هاردوکس دلیدور برای ساختن این‌دست از خودروها استفاده می‌شوند.

انواع دیگری از فولادها هم در ساختن بدنه خودروها استفاده می‌شود. برای مثال، فولاد ck45 در ساخت ورق‌های خودرو کاربرد دارد. این ورق‌ها ضدسایش‌اند و مقاومت بالایی درمقابل سایش از خود نشان می‌دهند. از دیگر ورق‌های فولادی که برای ساخت بدنه خودرو استفاده می‌شود، ورق‌های گالوانیزه هستند. این ورق‌ها در مقابل خوردگی مقاوم‌اند و برای همین از بهترین گزینه‌ها برای ساختن بدنه خودرو محسوب می‌شوند.

استفاده از مقاطع فولادی در تولید ورق‌هایی برای ساخت بدنه و اجزای مختلف خودرو بسیار رایج است. از جمله این ورق‌ها می‌توان به استیل ۳۰۴ اشاره کرد. این آلیاژ علاوه بر ویژگی‌های خوبی چون مقاومت زیادی که در مقابل خوردگی از خود نشان می‌دهد، درمقایسه با سایر انواع گریدهای استیل آستنیتی، در دسته مقرون‌به‌صرفه‌ها هم قرار می‌گیرد. آلیاژ ۳۰۴ در برابر مواد شیمیایی مختلف ایستادگی می‌کند. از همین روی در ساخت قطعاتی مانند تسمه و فویل در بخش‌های مختلف خودرو کاربرد دارد.

ساخت ورق‌های خودرو در داخل کشور ما هم انجام می‌شود. تولید در شرایط تحریم و با چالش‌های اقتصادی مختلف کار ساده‌ای نیست اما در هزارتوی نوسان قیمت آهن و محصولات مختلف، شرکت‌های وطنی همچنان در پی تولید و رفع نیازهای صنعت خودروسازی هستند. از این روی، جای تقدیر فراوانی از آنها وجود دارد و باعث افتخار هستند.

ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

آشنایی با شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری از معروف‌ترین تولیدکننده‌های ورق است که همکاری و پیوند گسترده‌ای با بازار تولید خودرو دارد. این شرکت نقش بزرگی در رفع نیاز صنعت خودروسازی به ورق‌های گالوانیزه و محصولات لازم برای استفاده در بدنه و بخش‌های مختلف خودرو ایفا می‌کند.

فعالیت رسمی شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۸۸ آغاز شده و با کیفیتی قابل‌اعتنا مشغول به تولید ورق گالوانیزه برای خودروسازی است. از ویژگی‌های برجسته محصولات این کارخانه می‌توان به تولید ورق‌هایی اشاره کرد که شکل‌پذیری بسیار زیادی دارند، رنگ‌پذیری‌شان مطلوب است و بسیار صاف و صیقلی‌اند. مقاومت ورق‌های تولیدی این کارخانه بالا است و در مقابل خوردگی و فرسودگی هم مقاومت خوبی نشان می‌دهند.

مشخصات فنی ورق های شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

شاید برایتان جالب و تحسین‌برانگیز باشد که بدانید شرکت خودرو چهارمحال و بختیاری نخستین تولیدکننده ورق خودرو در خاورمیانه هم هست و دو نوع محصول آن شامل ورق خودرو و ورق صنعتی می‌شود. ویژگی‌های ورق‌های تولیدی این شرکت از این قرار هستند:

  • ضخامت ورق‌ها ۰.۴ تا ۲ میلی‌متر است.
  • عرض ورق‌ها ۸۰۰ تا ۱۸۸۰ میلی‌متر است.

ویژگی‌های مطلوب ورق خودرو چیست و چه خصوصیاتی باعث تمایز ورق‌های شرکت چهارمحال و بختیاری می‌شوند؟ گرید کششی محصولات این شرکت بسیار بالا است و فوق‌کششی هستند. استحکام ورق های خودروی شرکت مذکور به‌اصطلاح تخصصی در حدود ۳۰ تا ۳۵ مگاپیکسل است و برای ستون‌های خودروهای مختلف می‌توان روی آنها حساب کرد. ویژگی‌های قابل‌توجه ورق های شرکت چهارمحال و بختیاری باعث شده که همکاری گسترده‌ای با ایران‌خودرو و سایپا داشته باشد.

این شرکت سالانه ۴۰۰هزار تن محصول تولید می‌کند و ورق‌های آن رنگ‌پذیری و انعطاف بالایی هم دارند. قیمت محصولات شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و تولیدکنندگان دیگر مقاطع فولادی مانند قیمت ورق روغنی و… تحت‌تأثیر عوامل مختلفی است. نوسانات ارزی و تصمیم‌های خردوکلان اقتصادی کشور می‌تواند روی نرخ هزینه‌ها و قیمت‌ها اثرگذار باشد. برای پیگیری روند بازار باید به مرجعی قابل‌اعتماد و دقیق دسترسی داشته باشید.

انواع ورق خودرو

در آخر

همان‌طور که گفته شد از ورق‌های فولادی مختلف در تولید خودروها به‌طور وسیعی استفاده می‌شود. آشنایی با شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و کارخانه‌های مشابه نشان می‌دهد که بخش مهمی از نیاز کشور در این حوزه با تولیدات داخلی رفع می‌شود.

انواع ورق‌های فولادی مانند ورق‌های گالوانیزه برای ساخت بخش‌های مختلف بدنه و اجزای خودرو کاربرد دارند. برای آگاهی از قیمت ورق گالوانیزه یا مقاطع فولادی دیگر نیاز به مراجعه به منبع و پایگاهی قابل‌اعتماد وجود دارد. یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه، شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) است. این شرکت سامانه‌ای جامع برای استعلام قیمت محصولات مختلف فولادی است. علاوه بر آن در زمینه تأمین و بازرگانی مقاطع از این جنس هم حضوری فعال در بازار دارد. برای تماس با آیرومارت می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

آیرومارت از نام‌های معتبر و خوش‌سابقه‌ای است که می‌توانید برای استعلام قیمت‌های به‌روز و دقیق از آن استفاده کنید. خرید محصولات فولادی از طریق این پایگاه هم توصیه می‌شود. با مراجعه به وبسایت این شرکت می‌توانید تحلیلی درباره نوسانات قیمت محصولات گوناگون هم به‌دست بیاورید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا