مکمل بنزین
گوناگونخبر

جذاب‌تر شدن رقابت بی‌وای‌دی چینی و تسلای آمریکایی

ظهور کرونا در حدود دو سال گذشته، مشکلات عدیده‌ای را برای کشورهای مختلف و در بخش‌های گوناگون، از جمله صنعت خودروسازی به‌وجود آورده است. با کمتر شدن همه‌گیری این بیماری در دنیا به‌نظر می‌آید ابرهای سیاه چنبره زده بر‌روی اقتصاد دنیا، در‌حال رخت بر بستن می‌باشد. صنایع گوناگون از جمله خودرو‌سازی در حال بلند شدن دوباره هستند. بی‌وای‌دی هم از این قافله عقب نمانده. این شرکت تحت حمایت وارن‌بافت، با ذکاوت مدیران خود، توانسته است در ژوئیه، برتری خود را به رخ رقبای داخلی خود بکشد و فاصله‌اش را با آن‌ها بیشتر کند. این خودروساز، با ثبت فروش بیشتر از سه‌برابری، رکورد جالبی را به‌جا گذاشته است.

البته تعهد دولت چین به حمایت از انرژی‌های جدید نیز، کمک زیادی به این امر بوده. به‌دلیل همین مشوق‌ها برای سوخت‌های پاک، سهام این شرکت، در ۵۲ هفته از ماه مارس، تقریبا دو‌برابر شده است. طبق اخبار منتشر شده، اکنون بی‌وای‌دی ۵۶ برابر درآمد تخمینی ۱۲ ماه آینده، معامله می‌شود، تقریبا برابر با رقیب آمریکایی خود یعنی تسلا.

با‌توجه به رقابت چین با کشور‌های غربی، بر سر انرژی‌های سبز و تولید فناوری‌های پیشرفته در این زمینه، استقبال خوبی از خودرو‌های الکتریکی در چین صورت گرفته است. بی‌وای‌دی که اکنون در کنار تسلا یکی از بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین خودروسازان دنیا می‌باشد با کمک تولید یکپارچه خود، که شامل تولید باتری و تراشه می‌شود، به‌عنوان یک بازیگر مهم در این بازار در حال ایفای نقش می‌باشد.بر اساس گزارشات رسمی، خودروهای برقی فروخته در کشور چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به‌نزدیک دو میلیون دستگاه رسیده که از ضریب نفوذ ۱۷ در‌صدی این تولیدات در سال ۲۰۲۲ حکایت دارد و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۵ به ۳۰ در‌صد برسد.

در این میان، انتظار این است که سهم بی‌وای‌دی از بازار چین در زمینه خودروها با انرژی نو، از ۲۶ در‌صد در سه ماهه اول سال جاری، به ۳۶ در‌صد در سال ۲۰۲۳ و ۴۵ در‌صد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

با ارزش‌ترین بخش‌های یک وسیله نقلیه برقی، باتری‌ها، موتورها و میکرو‌کنترل‌هاست. توانایی بی‌وای‌دی در تولید این قطعات، در حدی است که حتی زنجیره تامین تسلا را هم تحت تاثیر قرار داده و این امکان را به این شرکت داده که چرخه تولید محصولات را کوتاه‌تر کند.

حتی این شرکت، به این‌مقدار هم رضایت نداده و به‌دنبال منابعی از لیتیوم  (از ضروریات باتری) می‌باشد تا خود را هر‌چه بیشتر در برابر افزایش قیمت این فلز مهم، بیمه کند. به‌دلیل افزایش قیمت‌های مواد اولیه در گذشته، بی‌وای‌دی دچار ضررهایی شده بود. رشد فروش این شرکت در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱.۴ درصد بود که نسبت به ۲.۶ درصد سال گذشته‌اش، کاهش داشت. این در‌حالی بود که تسلا رشد فروش ۱۰.۳ در‌صدی را در همین بازه زمانی، تجربه می‌کرد. با سیاست‌های بی‌وای‌دی، این امید وجود دارد که روند این قضیه برای این شرکت، معکوس شود. بی‌وای‌دی همچنین در سال‌های اخیر، به‌سرعت، بدهی‌های خود را پرداخت کرده است و به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت می‌باشد.

تمام این روندها در‌صورتی می‌تواند معکوس شود که شرایطی برای اقتصاد چین به‌وجود بیاید که توان خرید خودروهای گرانی در حد بی‌وای‌دی از دسترس خریداران چینی خارج شود یا این‌که این خریداران، خودروهای دیگری به غیر از بی‌وای‌دی را ترجیح دهند. اما در‌حال حاضر، به‌نظر، اقتصاد، با ثبات به‌نظر می‌رسد و بی‌وای‌دی در مورد افزایش فروش خود مطمئن است. بی‌وای‌دی امیدوار است که در‌آمد خالصش در نیمه اول سال بعد، ۲۰۷ در‌صد افزایش یابد و به میزان قابل توجه ۵۲۸ میلیون دلار برسد.

حفظ چنین ارقامی، قطعا در آینده می‌تواند برای سایر خودروسازان در این حوزه، از جمله تسلا چالش‌بر‌انگیز باشد. به‌خصوص با فناوری‌های مقرون‌به‌صرفه و مدرن، زنجیره تامین یکپارچه و عزم دولت چین در مورد انرژی‌های نو، پیشرفت بی‌وای‌دی می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای تسلا باشد اگر‌چه تسلا هم شرکت دست و پا بسته‌ای نیست. رقابت شدید‌تر این دو شرکت، در‌ آینده، در عین این‌که بسیار جذاب خواهد بود، می‌تواند در‌نهایت به‌نفع مصرف‌کنندگان این‌نوع از محصولات تمام شود.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا