Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

دستاوردهای کسب استاندارد ایمنی عابر پیاده توسط دنا برای خودروسازی کشور

مقوله ایمنی در خودرو صرفاً مختص سرنشینان نیست و عابرین پیاده را هم در برمی‌گیرد. در سال 2013، سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که سالانه بیش از 270 هزار عابر پیاده در اثر تصادفات در جهان، جان خود را از دست می‌دهند که 22 درصد از کل مرگ‌ومیرهای جاده‌ای را شامل می‌شود. به همین دلیل، خودروسازان جهان از سال‌های دور تلاش کرده‌اند طراحی محصولات خود را به‌گونه‌ای انجام دهند که در صورت تصادف صدمات عابرین پیاده کاهش پیدا کند. این تلاش‌ها در زمینه طراحی سپر، کاپوت، شیشه جلو و ستون‌ها انجام گرفته تا جذب انرژی در صورت برخورد به شکل نرم‌تری انجام گیرد.

علاوه بر این، در زمینه ایمنی عابرین پیاده در کشورهای غربی قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع شده است که تمام خودروسازان در طراحی محصولات خود ملزم به پیروی از آن‌ها هستند. در کشورمان اما سال‌ها این موضوع کاملاً مغفول بوده است ولی خوشبختانه طی سال‌های اخیر ایمنی عابر پیاده در طراحی محصولات ایران موردتوجه خودروسازان داخلی قرار گرفته و به‌تازگی سه محصول از ایران‌خودرو موفق به کسب استاندارد ایمنی عابر پیاده شده‌اند. به گزارش ایکو پرس، پس از تارا و رانا پلاس، حالا دنا هم به این استاندارد سخت‌گیرانه دست پیدا کرده است.

«محسن رضایی‌منش» معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو دراین‌باره گفته است:

با رویکردهای نوین مدیریتی در گروه صنعتی ایران‌خودرو، گام‌های توسعه، استانداردسازی و ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات با سرعت و جدیت بیشتری دنبال می‌شود. بر همین اساس، پس از دو محصول تارا و رانا پلاس، خودروی دنا از استاندارد سخت‌گیرانه ایمنی عابر پیاده عبور کرد که نشان از تحول در حوزه مهندسی ایران‌خودرو است. این آزمون در معتبرترین مرکز تست دنیا، برای محصول دنا نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شده و بر اساس استاندارد اروپایی ECE R127 مورد تائید قرار گرفته که مراحل فنی و قانونی صدور تأییدیه E mark آن کارسازی شده و در حال انجام است

با توجه به این‌که بیش از 20 درصد مرگ‌ومیرها در تصادفات خودرویی مربوط به عابر پیاده است، این تست از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بر همین اساس، ایران‌خودرو موفق شده است با تغییرات اعمال‌شده بر مبنای تحلیل‌های مهندسی، الزامات این استاندارد ازجمله «عدم برخورد سر عابر به خودرو در تصادفات احتمالی» را برآورده کند.

وی در ادامه افزود:

پیش‌ازاین، استاندارد ایمنی عابر پیاده به دلیل تحریم به حالت تعلیق درآمده بود، ولی با تلاش‌های گسترده و به‌روزآوری دانش و بررسی‌های محاسباتی و بعد از تغییرات اعمال‌شده روی دنا، این استاندارد اخذ شد. استاندارد ایمنی عابر پیاده ECE R127، شبیه‌سازی تصادف خودرو با عابر پیاده با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت است که در این آزمون، برخورد سر با نقاط مختلف در موتور و برخورد پا با نقاط مختلف سپر، شبیه‌سازی شده و مورد آزمون عملیاتی قرار می‌گیرد. طبق این استاندارد، نیروها و ضربه‌های وارده به عابر پیاده نباید از حدود تعیین‌شده در استاندارد تجاوز کند تا سبب آسیب دیدن عابر پیاده نشود. پیش از اجرای این آزمون‌ها، کارشناسان فنی ایران‌خودرو، با استفاده از دانش فنی و تجارب قبلی، آنالیزها و محاسبات عددی و مهندسی متعددی را برای شبیه‌سازی تصادف و بررسی و بهبود عملکرد ناحیه برخورد و کاهش ضربات وارده به عابر پیاده، انجام داده‌اند

 

 

تغییرات اعمال‌شده روی دنا برای کسب استاندارد ایمنی عابر پیاده

برای کسب استاندارد عابر پیاده، در نظر گرفتن اصولی بر اساس تحلیل‌های مهندسی در طراحی اولیه خودرو یا اعمال تغییراتی در نسل‌های جدید خودروها لازم است. برای مثال ارتفاع لبه پایینی سپر جلو باید به شکلی در نظر گرفته شود که به مچ پای عابر برخورد نکند. ارتفاع پلاک نیز باید به شکلی تنظیم شود که برخوردی با زانو نداشته باشد. ارتفاع و نرمی جلوپنجره نیز باید به نحوی باشد که منجر به شکست لگن عابر پیاده نشود. محدوده روی درپوش موتور نیز که محل ضربه سر است، باید کاملاً منعطف طراحی شود. همچنین لازم است فاصله 10 سانتی‌متری موتور تا کاپوت رعایت شود تا برخورد سر عابر با کاپوت، برخورد با جسم سخت نباشد و سبب جراحت و آسیب جدی نشود. بر همین اساس، در محفظه موتور دنا اصلاحات زیادی برای پاس کردن تست تصادف با عابر پیاده و اخذ تأییدیه E mark از بازرسان و نمایندگان قانونی مرجع صدور تأییدیه E mark انجام شده است.

به‌طورکلی، کسب این استاندارد مهم توسط سه محصول ایران‌خودرو را می‌توان نقطه عطفی در خودروسازی کشور دانست و این روند می‌تواند توسط دیگر خودروسازان داخلی ادامه پیدا کند. این موضوع همچنین نشان می‌دهد که خودروسازان ایران بالاخره مبحث ایمنی را در طراحی محصولات خود جدی گرفته‌اند تا بلکه مقداری از میزان عظیم کشته‌های جاده‌ای کشورمان کاسته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.