مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

مقایسه فونیکس تیگو7 پرو با هایما 8s؛ وقتی هایما می‌تازد!

گروه صنعتی ایران خودرو برنامه دارد تا طی ماه‌های آینده، خودرو هایما 8s را روانه بازار کشورمان کند. خودرویی که باتوجه به اخبار غیررسمی، قرار است قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان داشته باشد.

اینطور که به نظر می‌رسد، هایما 8 اس (海马8S) قرار است بزودی با سطح امکاناتی کامل وارد خطوط مونتاژی ایران خودرو شود. از اقدامات بسیار خوب ایران خودرو، افزودن برخی ویژگی‌هایی چون برقی شدن صندلی سرنشین جلو و… به کراس اوور مذکور است که حتی در نسخه اصلی هم این ویژگی‌ها وجود ندارد. اما مهم‌تر از برقی شدن صندلی شاگرد هایما 8s، مشخصات فنی و سامانه‌های ایمنی آن است که فعلا در هیچ یک از رقبا هم سگمنت هایما 8s وجود ندارد!

پس برای اینکه درک کاملی از تفاوت‌های این خودرو با سایر رقبایش داشته باشید، قصد داریم تا طی چند مرحله، هایما 8 اس را با برخی کراس‌اوورهای موجود در بازار ایران مقایسه کنیم.

قیمت و جایگاه

در گام اول، فونیکس تیگو7 پرو را انتخاب کردیم. تیگو7 پرو (奇瑞瑞虎7 PRO) که امروزه با قیمتی در حدود 1 میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش می‌رسد، جزو اصلی‌ترین رقبای هایما 8 اس محسوب می‌شود. متاسفانه این خودرو با تیپ فول خود وارد بازار ایران نشده و به همین خاطر، شاهد آن هستیم که از نظر فنی و امکانات رفاهی، در جایگاه پایین‌تری نسبت به محصول جدید ایران خودرو قرار می‌گیرد. البته ذکر این نکته مهم است که از نظر جهانی، چری در جایگاه بالاتری از هایما قرار می‌گیرد.

FOWNIX TIGGO 7 PRO VS HAIMA 8S

 

طراحی خارجی

طراحی هایما 8s چند سالی قبل‌تر از تیگو7 پرو انجام شده است. اما از قضا، این سبک طراحی هایما 8اس، امروزه به یک ترند طراحی تبدیل شده است. چراغ‌های دوگانه که دی‌لایت و راهنماها در قسمت فوقانی و بخش اصلی در قسمت پایین قرار می‌گیرند! در تیگو7 پرو، اما طراحی متفاوت بوده و چری از سبک طراحی مذکور پیروی نکرده است.

با نگاهی به بخش جانبی، اینجاست که می‌توان به طراحی اسپرتی‌تر هایما 8s پی برد. همین طراحی اسپرت باعث شده تا ارتفاع آن از تیگو7 پرو که باتوجه به مشخصاتش یک خودرو خانوادگی محسوب می‌شود، کمتر باشد.

در نمای عقب نیز تقریبا می‌توان همان نظری را داد که در قسمت جانبی داده شده بود. اسپرت بودن طراحی هایما 8s، باعث شده تا کسی که خودرو را از نمای عقب مشاهده می‌‌کند، خودرو را اصطلاحا استخوان‌دارتر درک کند. البته انتقاداتی به گرافیک چراغ‌های عقب هایما 8s وارد بوده که باتوجه به سال طراحی آن، چیزی نمی‌توان گفت. البته که از برخی خودروهای داخلی، قطعا گرافیک بهتری دارد…

قدرت موتور

بگذارید قبل از پرداختن به نمای داخلی هردو کراس اوور چینی، به قوای فنی آنها نگاهی بیندازیم. فونیکس تیگو7 پرو مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است که با اتصال به گیربکس 9 سرعته متغیر CVT، توانایی تولید حداکثر 156 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور را دارد. در آن‌طرف ماجرا، اما هایمایی وجود دارد که مجهز به یک موتور 1.6 لیتری TGDI بوده و با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، توانایی تولید حداکثر 192 اسب بخار، قدرت و 293 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

با نگاهی بین دو قوای فنی، می‌توان فهمید که در عمل قابل مقایسه نیستند. شرکت مدیران خودرو باتوجه به اینکه خودرو تیگو8 پرو را با پیشرانه 1.6 لیتری TGDI و گیربکس 7 سرعته W-DCT عرضه نمود، برای حفظ بازار این خودرو، تیگو7 پرو را با همان موتور سابق وارد بازار کرد. درصورتیکه حتی تیگو7 پرو در بازار چین، تیپ‌هایی دارد که مجهز به همان موتور 1.6 لیتری TGDI است.

بزودی شاهد عرضه هایما 8S خواهیم بود که خروجی موتورش بیشترش از تیگو7 پرو بوده و البته که به بنزین نیز حساس‌تر است!

طراحی داخلی

اما به داخل کابین می‌رسیم. جایی که از سبک طراحی مشابهی بین دو خودرو استفاده شده و در هیچ‌کدام خبری از کلاستر و مانیتور متصل به‌هم نیست. در کنسول وسط هایما 8 اس، از کلیدهای فیزیکی بسیاری استفاده شده که امروزه دیگر در خودروها از دکمه‌های کمتری استفاده می‌شود. البته این دکمه‌های فیزیکی برای افرادی که عادت و حوصله استفاده مکرر از مولتی مدیا خودرو را ندارند، نکته مثبتی محسوب می‌شود.

خوشبختانه هم در تیگو7 پرو و هم در 8اس، از سر دنده الکتریکی استفاده شده است. باتوجه به اینکه در تیگو7 پرو از گیربکس سری CVT استفاده شده، قاعدتا انتظار نصب شیفترهای پشت فرمان را نداریم. اما در هایما 8 اسی که با گیربکس بهتر و باهوش اتوماتیک سر و کار داریم، متاسفانه خبری از شیفترهای پشت فرمان نیست.

در بخش کلاستر هم باتوجه به قیمت هردو خودرو، طبیعیست که انتظار داشته باشیم از نمایشگر دیجیتالی استفاده شود و اتفاقا شده است.

FOWNIX TIGGO 7 PRO VS HAIMA 8S

امکانات و آپشن‌ها

به بخش بسیار جذاب امکانات رفاهی و ایمنی می‌رسیم. بخشی که باز محصول هایما در آن پیشتاز بوده و از سامانه ADAS کامل‌تری بهره می‌برد. سامانه ADAS که پکیجی از ویژگی‌های ایمنیست، در هایما 8s به موارد زیر ختم می‌شود:

  • سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)
  • سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
  • رادار تصادف از عقب (RCTA)
  • رادار هشدار خروج از خط و نقطه کور
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
  • رادار تصادف از جلو (FCW)
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • و…

موارد فوق، دقیقا سیستم‌هایی هستند که در برادر بزرگتر تیگو7 پرو، یعنی تیگو8 پرو وجود داشته و در تیگو7 پرو خبری از آنها نیست. در اصل، هایما 8s را می‌توان خودرویی مابین تیگو7 پرو و تیگو8 پرو دانست. اما باتوجه به قیمت شایعه شده جدیدترین محصول ایران خودرو، شاهد آن هستیم که حتی در جایگاه قیمتی پایین‌ترب از تیگو7 پرو قرار می‌گیرد.

در رابطه با امکانات رفاهی، تفاوت فاحشی بین دو خودرو وجود نداشته و در برخی موارد، تیگو7 پرو بهتر عمل کرده است. رکاب‌های برقی، تهویه مطبوع دو کاناله، شارژر وایرلس، دوربین 360 درجه با کیفیت بالاتر و… از ویژگی‌های تیگو7 پرو می‌باشد. البته در طرف مقابل، هایما هشت اس هم شامل مواردی چون دوربین ثبت وقایع، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو، سنسور باران و… است که بیشتر از تیگو7 پرو دارد.

مقایسه از امکانات مشترک تیگو7 پرو و هایما 8s در ایران می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دوربین 360 درجه
  • سقف پانورامیک
  • 6 ایربگ ایمنی
  • سامانه کنترل پایداری
  • سنسور نور
  • آینه های تاشو برقی همراه با گرمکن
  • مانیتور لمسی
  • فرمان دی کات
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • سامانه کنترل خودرو در سراشیبی (HDC)
  • ترمز دستی برقی و اتوهولد
  • جک برقی صندوق عقب
  • سنسور هشدار موانع در عقب خودرو
  • تنظیم صندلی های راننده و سرنشین جلو برقی به همراه گرمکن
  • تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه مخصوص ردیف دوم
  • سر دنده الکتریکی
  • آمپر دیجیتالی
  • تریم چرمی صندلی ها
  • و…

درنهایت با کنار هم گذاشتن مشخصات هردو خودرو، به این نتیجه می‌رسیم که قطعا یکی از موفق‌ترین کراس‌اوورهای این سگمنت، هایما 8s خواهد بود. خودرویی که از مشخصات فنی بهتر، امکانات ایمنی بیشتر و… بهره برده و بزودی قرار است تا پرچمدار محصولات ایران خودرو شود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

  1. هایما 8 s بدرد نمیخوره! تیگو 7 پرو رو با آشغال مقایسه نکنید.

    1. تیگو در چین برای خانواده ها و پبرپاتالها درست شده در حالی که هایما برای جوانان و اسپرت است در ضمن پشت کارخانه هایما شرکت مطرح و بنام مزدای ژاپن است وتیگو فول چینی است

      1. اطلاعات شما اشتباهه. چری یک برند خوب در چین شناخته میشه؛ درحالیکه خیلی وقته تو خود چین خبری از محصولات هایما، زیادی منتشر نمیشه و یکی از عواملی که باعث شد تا هشت اس و هفت ایکس رو به ایران صادر کنه، کاهش فروشش بود. از نظر برند، هایما و چری اصلا قابل مقایسه نیستن و چری در رده های بالاتری قرار میگیره. اما در جایگاه مقایسه دو محصول در بازار ایران، هایما هشت اس از تیگو۷ پرو، گزینه قابل قبولتریه

  2. عمر تاسیس هایما هنوز به ۲۰ سال هم نرسیده اونوقت سایت خراسان ایران‌خودرو ۲۲ سال پیش ساخته شده بعد جای اینکه هایما بیاد از ایران‌خودرو ماشین ببره مونتاژ کنه برعکس شده!!چــرا واقعا؟؟!!

  3. حالتون خوبه؟!
    ایرانخودرو هایما ۵ اس رو داره میگه ۸۰۰ میلیون بعد بیاد ۸ اس رو بگه یه تومن؟!
    حداقل یک و پونصد قیمت میذاره روش.
    بعد آدم خیلی باید اسب باشه با ۱/۵ به جای خرید ال اف هیبرید یا کمری هیبرید یا کلی خودروی دست دوم ولی در حد کره‌ای و ژاپنی و اروپایی بره اینهمه پول رو بریزه تو جیب یه مشت مونتاژکار چینی. حالا چه ایران‌گاری چه اون کرمان گاری!

    1. کمری هیبریدی ۳۵۰۰مدل۲۰۱۶با ۱۵۰۰۰۰کارکرده داداش کجایی

  4. خیلی ممنون. نمیدونستم هایما عدس داره.اگه تو نسخه نهایی داشته باشه عالیه

  5. البته در طرف مقابل، هایما هشت اس هم شامل مواردی چون ، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو، سنسور باران و… است که بیشتر از تیگو7 پرو دارد.
    شما وقتی نمیدونید با قاطعیت نظر ندین بنده تیگو7 دارم و این چیزی که نوشتید هایما داره تیگو نداره کاملا اشتباهه

    1. منم تیگو۷ پرو دارم،پس چرا برای من نداره؟
      اینا درست نوشتن

      1. هایما ۸اس قطعا از تیگو ۷ پرو بهتره.هم از نظر فنی وهم قیمت مناسبتره.

  6. مردم پول خرید دنا و تارا اتومات ندارند بعد میتونن هایما ۸/۸s یا تیگو ۷ پرو بخرن
    خودرو ایرانی گرونه چه برسه به خارجی

  7. ما که پول هیچ کدوم رو نداریم پس فرقی نداره هایما یا چری
    مسئله پول هست که برای ما نیست

  8. هایما 8اس سواری خیلی عالی داره داشبوردشم حرف نداره فقط پشتش یه خورده از نزدیک زشته و رنگ سفیدش کلا مزخرف ولی قرمز و مشکیش دافیه واسه خودش

  9. متاسفانه پشت آمپر اکثر ماشین های چینی وارداتی،قشنگ تر از هایما هشت اس هست،داشبورد محصولات چری و حتی لاماری و دیگنیتی ،همه از هایما قشنگ تر طراحی شدن.

    1. از نظر کیفی بله؛ اما از لحاظ امکانات و مشخصات، هایما ۸اس در جایگاه بالاتری قرار میگیره

  10. قطعا هایما اس ۸ بهتره هم از نمای بقل هم عقب هم جلو هم توش جای بیشتری داره و یکم شیک تره و هم کیلو متر شمارش پیشرفته تره

  11. هم از لحاظ کیفیت هم آپشن و هم ظاهر و مخصوصا از نظر فنی هایما 8s بهتره

  12. به نظر شما هایماs8بهتره یا تیگو 7پرو من می‌خوام بخرم حقیقتا موندم سر دو راهی که کدوم بهتره میشه یه راهنمایی و کمکی کنید ممنون میشم

  13. به نظر شما هایماs8بهتره یا تیگو 7پرو میشه یه راهنمایی کنید که کدوم بهتر هست

  14. سلام
    هایما اگرچه چینی ولی پرچمدارچینینی واقعا بهتره با تیگو8مغایسه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا