مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

رقبای فراری پورسانگ چه خودروهایی هستند؟ از رولزرویس تا لامبورگینی

پورسانگ به‌عنوان اولین کراس‌اوور فراری موفقیت بزرگی را به همراه داشته زیرا در همین ابتدا با استقبال بالایی مواجه شده حتی پیش از آنکه کسی در خارج از فراری پشت فرمان آن نشسته باشد. فراری تولید این خودرو را به چند هزار دستگاه در سال محدود کرده و می‌گوید آن‌قدر پیش سفارش دریافت کرده که ممکن است مجبور شود پذیرش سفارشات خرید را متوقف کند؛ اما گذشته از این موضوع، آیا پورسانگ واقعاً یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر است؟ بیایید نگاهی به شاسی‌بلندهای لوکس بالای 160 هزار دلار نگاهی داشته باشیم تا ببینیم اولین کراس‌اوور فراری در بازار با چه رقبایی روبه‌رو است.

فراری پورسانگ

قیمت: 400 هزار دلار

پورسانگ که نام آن به معنای اصیل است، بیشتر از آنکه یک شاسی‌بلند باشد، کراس‌اوور است و این موضوع آن را از اکثر رقبا بعداً برای پورسانگ پیشرانه توربو و هیبریدی هم ارائه خواهد شد اما در حال حاضر این خودرو فقط با یک موتور 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 725 اسب بخار قدرت و 715 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌شود و خودرو را ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. پورسانگ با حداکثر سرعت 310 کیلومتر بر ساعت، کندترین محصول فراری محسوب می‌شود و در دنیای شاسی‌بلندها یکی از سریع‌ترین‌ها است. بدنه آلومینیومی، فاصله محوری 3,018 میلی‌متری و فاصله 180 میلی‌متری از زمین هم از دیگر ویژگی‌های کراس‌اوور فراری هستند. این خودرو همچنین به کمک‌فنرهای مالتی‌متیک هم مجهز است که با استفاده از موتورهای برقی، بادی‌رول یا حرکات گهواره‌ای بدنه خودرو را به‌طور پیشرفته‌ای کنترل می‌کنند.

آستون‌مارتین DBX

قیمت: 189,235 دلار

DBX موفقیت بزرگی برای آستون‌مارتین به همراه داشته است و به لطف 50 میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتر و 90 میلی‌متر ارتفاع بیشتر، در کنار پورسانگ خودروی بزرگ‌تری به نظر می‌رسد؛ اما DBX در جایی که هرگز بزرگ‌تر از پورسانگ نیست قیمت است زیرا قیمت پایه این خودرو نصف کراس‌اوور فراری است و حتی نسخه قوی‌تر DBX707 که از لحاظ قدرت و پرفورمنس بسیار به پورسانگ نزدیک‌تر است نیز بیش از 150 هزار دلار قیمت کمتری نسبت به رقیب ایتالیایی دارد. هردو نسخه DBX از یک پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربوی ساخت AMG استفاده می‌کنند اما این موتور در نسخه پایه تنها 550 اسب بخار قدرت دارد و با شتاب صفرتاصد 4.5 ثانیه و حداکثر سرعت 290 کیلومتر بر ساعت، خیلی از پورسانگ عقب است. بااین‌حال، نسخه DBX707 به لطف 707 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور، در شتاب صفرتاصد (3.3 ثانیه) و حداکثر سرعت (310 کیلومتر بر ساعت) کاملاً با پورسانگ برابر است.

بنتلی بنتایگا

قیمت: 167,263 دلار

قطعاً بنتایگا خصوصاً در نسخه جدید کشیده، هرگز به‌اندازه پورسانگ اسپرت به نظر نمی‌رسد و احساس نمی‌شود اما این خودرو یکی از معدود شاسی‌بلندهای بازار است که با پیشرانه دوازده سیلندر ارائه می‌شود. موتور 6 لیتری W12 توئین توربوی بنتایگا فقط در نسخه اسپید ارائه می‌شود و 635 اسب بخار قدرت دارد. این نسخه ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 306 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته در اروپا و چین نسخه اسپید ارائه نمی‌شود و خریداران باید به پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو با 550 اسب بخار قدرت بسنده کنند درحالی‌که یک نسخه V6 هیبریدی با 450 اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شود. البته ممکن است این موتورها در مقایسه با پورسانگ ضعیف به نظر برسند و قیمت پایه 167 هزار دلاری بنتایگا نیز بسیار ارزان‌تر از کراس‌اوور ایتالیایی‌ها است اما بدون شک، فراری هم به‌زودی خانواده کراس‌اوور خود را با همین نسخه‌های V8 و V6 هیبریدی گسترش خواهد داد.

لامبورگینی اوروس

قیمت: 230,265 دلار

فراری و لامبورگینی حدود 60 سال است که باهم مقایسه می‌شوند و بنابراین اوروس را می‌توان اصلی‌ترین رقیب پورسانگ دانست؛ اما مثل DBX و بنتایگا که پلت‌فرم مشترکی با اوروس دارد، کراس‌اوور لامبورگینی هم بسیار ارزان‌تر از رقیب ایتالیایی است. بااین‌حال، حتی نسخه جدید پرفورمانته اوروس هم قدرت بسیار کمتری نسبت به پورسانگ دارد. میدانیم که به‌زودی نسخه هیبریدی اوروس از راه خواهد رسید ولی همچنان منتظریم تا رؤسای گروه فولکس‌واگن تجهیز این خودرو به پیشرانه V12 اونتادور یا V10 هوراکان را تأیید کنند تا اوروس بهتر بتواند با رقیب جدید خود رقابت کند هرچند که این موضوع بسیار بعید به نظر می‌رسد. این یعنی فعلاً خریداران باید بین دو نسخه از پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربوی اوروس یکی را انتخاب کنند. نسخه استاندارد 650 اسب بخار قدرت دارد و ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما این قدرت در نسخه جدید پرفورمانته به 666 اسب بخار افزایش یافته است. این موتور قوی‌تر که 35 هزار دلار به قیمت اوروس اضافه می‌کند، شتاب صفرتاصد را به 3.3 ثانیه می‌رساند.

مرسدس G63 AMG

قیمت: 179,000 دلار

G63 AMG قطعاً در یک جاده پیچ‌درپیچ نمی‌توان همپای پورسانگ پیش برود و با پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربویی که تنها 585 اسب بخار قدرت دارد نیز در خط مستقیم هم حریف آن نخواهد بود زیرا 4.5 ثانیه طول می‌کشد تا بتواند از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد اما جلب‌توجه این خودرو در خیابان‌ها بسیار فراتر از قیمت 170 هزار دلاری آن است. نسل قبلی G کلاس در نسخه G65 AMG به پیشرانه V12 توئین توربو با 630 اسب بخار قدرت مجهز بود و در نسخه ویژه نهایی که در سال 2017 معرفی شد 365 هزار دلار قیمت داشت اما نسل جدید این خودرو که در سال 2019 به بازار آمد فقط با پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو ارائه می‌شود. البته G کلاس جدید کمبود قدرت خود را با کابین شیک و شاسی بسیار بهتر جبران می‌کند.

مرسدس میباخ GLS600

قیمت: 166,150 دلار

هرچند میباخ برند فوق لوکس و پرچم‌دار مرسدس بنز محسوب می‌شود و GLS600 نیز در تجمل هیچ کم و کسری ندارد اما مطمئناً افراد بسیار کمی حاضر خواهند بود فراری پورسانگ با آن شخصیت اسپرت را رها کرده و سراغ این بنز بزرگ بروند. GLS600 خودروی بسیار کندتری است زیرا به دلیل وزن سنگین 2785 کیلوگرمی و قدرت نه‌چندان قابل‌توجه 558 اسب بخاری پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو، 4.9 ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته نسخه قوی‌تر GLS63 AMG با 612 اسب بخار قدرت هم وجود دارد اما با قیمت 135 هزار دلاری، بسیار ارزان‌تر از آن است که در رادار خریداران فراری قرار گیرد. میباخ همچنین هرگز نتوانسته منشأ مرسدس خود را پنهان کند. البته بنتلی بنتایگا، لامبورگینی اوروس و پورشه کائن هم پلت‌فرم مشترکی با فولکس‌واگن توآرگ ارزان‌قیمت دارند اما این موضوع در ظاهر آن‌ها اصلاً مشخص نیست.

پورشه کاین توربو GT

قیمت: 182,150 دلار

خودروهای پورشه هرگز ارزان نیستند اما به لطف قدرت برند و توانایی‌های دینامیکی فوق‌العاده، معمولاً می‌توانند با خودروهای بسیار گران‌تر رقابت کنند. به همین دلیل، ما کاین توربو GT با قیمت 182 هزار دلاری را در لیست رقبای پورسانگ قرار دادیم. البته این خودرو در ظاهر تقریباً مشابه یک کاین کوپه V6 است که می‌توان با قیمت 80 هزار دلار خرید و همچنین کمترین فاصله محوری را در بین همه خودروهای این لیست دارد اما توربو GT هنوز هم عالی به نظر می‌رسد، پس از فراری کمترین ارتفاع را دارد و پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربوی 640 اسب بخاری آن که با اوروس مشترک است نیز آن را ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند که دقیقاً با پورسانگ برابر است.

رنجروور

قیمت: 105,795 تا 219,775 دلار

شاید رنجروور بخش شاسی‌بلندهای لوکس را ابداع نکرده باشد اما برای سال‌ها بر این بخش سلطه داشته است. قیمت نسل جدید رنجروور که به‌تازگی وارد بازار شده از 105 هزار دلار آغاز می‌شود اما در نسخه پرچم‌دار SV با فاصله محوری کشیده این رقم به دو برابر افزایش پیدا می‌کند. فاصله زیاد بین دو محور و آپشن هفت صندلی، رنجروور را از رقبا متمایز می‌کنند اما نسخه SV با قیمت 219 هزار دلاری فقط با پنج صندلی عرضه می‌شود و حتی صندلی‌های هواپیمایی مجزا نیز برای عقب آن قابل سفارش است که ظرفیت سرنشین را به چهار نفر کاهش می‌دهد. تنها پیشرانه قابل انتخاب برای این نسخه موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربوی ساخت ب‌ام‌و است که 530 اسب بخار قدرت دارد و خودرو را ظرف 4.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. بااین‌حال، انتظار می‌رود سال آینده نسخه پرفورمنس SVR با 600 اسب بخار قدرت نیز از راه برسد.

رولزرویس کولینان

قیمت: 351,395 دلار

مقایسه رولزرویس با فراری؟ البته هردوی این برندها برای چندین دهه نماد ثروت بوده‌اند اما حتی 10 سال پیش هم اینکه روزی محصولاتشان رقیب یکدیگر باشند دیوانه‌وار به نظر می‌رسید. البته هنوز هم شاسی‌بلندهای رولزرویس و فراری رقیب مستقیم یکدیگر نیستند. کولینان یک شاسی‌بلند مجلل و بزرگ است که روی فاصله محوری 3,295 میلی‌متری قرار دارد درحالی‌که پورسانگ کراس‌اووری کوپه مانند با 254 میلی‌متر ارتفاع کمتر و تقریباً به همین اندازه فاصله محوری کوتاه‌تر است. بااین‌حال، کولینان از جهاتی بسیار به پورسانگ نزدیک است زیرا این خودرو به دلیل تیراژ تولید پایین به‌اندازه فراری کمیاب و انحصاری است، از پیشرانه V12 بهره می‌برد، از نظر قیمت هم‌سطح پورسانگ است و حتی درهای آن‌هم مثل کراس‌اوور فراری به شکل عکس بازشو هستند. البته کولینان با قیمت پایه 351 هزار دلاری، از پورسانگ ارزان‌تر است. با این مبلغ، مالک یک پیشرانه 6.75 لیتری V12 توئین توربو با 560 اسب بخار قدرت خواهید شد اما به دلیل وزن 2.7 تنی، کولینان نمی‌تواند در کمتر از 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. بااین‌حال، کسانی که شتاب بیشتری می‌خواهند می‌توانند سراغ نسخه مشکی نشان بروند که پیشرانه V12 آن با تولید 600 اسب بخار قدرت، شتاب را به 4.9 ثانیه می‌رساند. البته این نسخه 395 هزار دلار قیمت دارد که دقیقاً با پورسانگ یکسان است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فعلا که ما بایدحسرتش بخوریم چون درکشورایران زنده مانده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا