مکمل بنزین
گوناگونخبر

فرودگاه میان شهری؛ از رویا تا واقعیت!

فرودگاه میان شهری

زمانی که می‌خواهید به فرودگاه بروید، معمولا باید از تاکسی، مترو و یا خودروی شخصی خودتان که قبل از سفر در پارکینگ، پارک کرده بودید، استفاده کنید که با این وسایل، حمل‌ونقل زمان زیادی طول می‌کشد تا به مقصد نهایی‌تان برسید. عموما سعی شده تا با قرار دادن فرودگاه در بیرون از شهر، از آلودگی صوتی کاسته شده و به پاک شدن هوا کمک گردد. پس فعلا تنها راهی که برای ساخت فرودگاه وجود دارد، ساختنش در بیرون از شهر است.

اما حالا با طرح پیشنهادی که از Alex Sutton برای شهر استکهلم طراحی‌شده است، سوئد می‌تواند برای اولین بار در جهان فرودگاه میان شهری داشته باشد، جایی که هواپیماها در کنار اداره‌جات و ساختمان‌ها فرود می‌آیند و پایانه‌های جابه‌جایی مسافران با وسایل حمل‌ونقل عمومی مخلوط می‌شود.

Sutton درباره پروژه به مجله Dezeen می‌گوید:

این پروژه قرار است در استکهلم استفاده شود، استکهلم یکی از شهرهایی است که در اروپا به‌سرعت در حال رشد است، بر اساس تست‌های انجام‌شده، زمانی که تکنولوژی‌های هوانوردی روز در هواپیماها به کار گرفته می‌شود، ایجاد یک فرودگاه کامل می‌تواند در داخل شهرها صورت گیرد.

فرودگاه میان شهری

Sutton هنوز برای فرود آمدن هواپیماها در وسط شهر که صدایی وحشتناک تولید می‌کنند یا هواپیما کنترل خود را از دست بدهد و به ساختمان‌ها برخورد کند، هیچ توضیحی ندارد. این‌یک طرح پیشنهادی خوب است، و با آمدن تکنولوژی‌های جدیدتر ممکن است به حقیقت بپیوندد. اما فعلا غیرممکن و محال است.

البته جدا از مشکلاتی که این طرح دارد، چیزهایی وجود دارد که با تصور کردن آن‌ها می‌توانیم عاشق این طرح شویم. در این طرح سیستم حمل‌ونقل سریع و پرسرعتی وجود دارد که کمک می‌کند تا سریع‌تر به پروازمان برسیم، پس به‌ این‌ ترتیب کرایه تاکسی‌ها برای رسیدن به فرودگاه کاهش می‌یابد. مسیرهای مرتفع کمک می‌کند تا هواپیماها بتوانند در فرودگاه به‌راحتی حرکت کنند بنابراین برای رسیدن به باند اصلی سوخت کمتری می‌سوزانند.

فرودگاه میان شهری

در این طرح، سیستمی سلف-سرویس برای تحویل چمدان وجود دارد که باعث می‌شود هرچه سریع‌تر چمدانتان را تحویل داده و به‌راحتی سوار هواپیما شوید. البته ساختمان‌سازی آن‌هم در کنار چنین فرودگاهی فعلا کاری دیوانه‌وار ‌است و سر و صدا، گوش‌های ساکنان خانه‌ها را کر می‌کند. اما حتی اگر عملی هم باشد، احتیاج به خلبانانی باتجربه و کار درست است تا مشکلی به وجود نیاید و به ساختمان ها برخورد نکنند. هرچند بهتر است چنین ایده‌ای در شهری کوچک و کم‌جمعیت تست شود.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا