Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه هایما 8S و لاماری ایما، قوی‌ترین شاسی‌بلندهای بازار

با ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، چند سالی است که در سطوح قیمتی بالاتر بازار، خودروهای چینی یکه‌تازی می‌کنند و هر بار نیز شاید معرفی مدل‌های جدیدی از این چینی‌های خوش خط‌وخال برای عرضه در کشور هستیم. همچنین ازآنجایی‌که شاسی‌بلندها نزد خریداران محبوبیت بیشتری دارند، تولیدکنندگان داخلی بیشتر سراغ این خودروهای بلندقامت می‌روند. لاماری ایما و هایما 8S از جدیدترین کراس‌اوورهای چینی بازار کشورمان هستند که یکی به‌تازگی به خریداران تحویل داده شده و دیگر به‌زودی راهی بازار خواهد شد. حال در ادامه قصد داریم این دو کراس‌اوور جدید و جذاب بازار ایران را باهم مقایسه کنیم.

معرفی کلی

لاماری محصول یک از برندهای زیرمجموعه دانگ‌فنگ بنام فورتینگ بوده و نام اصلی آن T5 Evo است. این خودرو برای اولین بار در اواخر سال 2020 در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و جالب اینکه پلت‌فرم مشترکی با کراس‌اوور فردا T5 دارد. از سوی دیگر، هایما 8S نیز خودروی نسبتاً جدیدی است که در سال 2019 راهی بازار چین شد. این ماشین روی پلت‌فرم HMGA هایما ساخته شده و جدیدترین محصول این شرکت محسوب می‌شود.

طراحی بیرونی

لاماری و 8S هردو از ظاهر جذاب و بروزی برخوردار هستند که می‌تواند نظر خریداران را به خود جلب کند. هردو خودرو از مد این روزهای طراحی خودرو یعنی چراغ‌های جلوی دوقسمتی استفاده می‌کنند که شامل دی‌لایت‌های باریک در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین می‌شود. البته هرکدام از این دو خودرو از این شیوه طراحی به شکل متفاوتی استفاده کرده‌اند. در هایما شاهد جلوپنجره‌ای شش‌ضلعی هستیم که دی‌لایت‌ها به آن متصل هستند و تا حدودی نمایی شبیه به هیوندای سانتافه ایجاد کرده‌اند درحالی‌که طراحان لاماری از جلوپنجره بزرگ‌تری در پایین استفاده کرده و دی‌لایت‌ها را در لبه کاپوت قرار داده‌اند.

در نمای جانبی شباهت‌ها کمتر می‌شود؛ زیرا در هایما از طرح سقف شناور با ستون C مشکی‌رنگ استفاده شده اما در عقب بازهم هردو خودرو از چراغ‌های سراسری باریکی استفاده کرده‌اند. البته در اینجا طراحی لاماری به لطف چراغ‌های زیباتر و چهار سر اگزوز در پایین، کمی جذاب‌تر به نظر می‌رسد اما نمای عقبی هایما هم قابل‌قبول است و در این خودرو نیز طراحان با استفاده از سپر مشکی‌رنگ و سر اگزوزهای افقی بزرگ سعی در ایجاد نمای اسپرتی داشته‌اند. به‌طورکلی، هردو خودرو نمای بیرونی جذابی دارند و انتخاب هرکدام بیشتر به سلیقه افراد بازمی‌گردد.

داخل

برخلاف بیرون، لاماری و هایما در داخل طراحی کاملاً متفاوتی باهم دارند. در اینجا لاماری از یکی دیگر از مدهای طراحی این روزها یعنی نمایشگرهای متصل‌به‌هم برای صفحه آمپر دیجیتالی و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی استفاده کرده و در کنار دریچه‌های تهویه دایره‌ای و کنسول میانی شبیه به مرسدس، فضای لوکس‌تری را ایجاد کرده است. همچنین در کابین هایما خودرو دکمه‌های فیزیکی بیشتری دیده می‌شود که این موضوع سبب شده دسترسی به تنظیمات هایما 8S و قابلیت‌های مختلف این خودرو ساده‌تر از لاماری شود. داخل هایما به لطف دریچه‌های تهویه شش‌ضلعی، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی زیبای کنسول مرکزی، جذاب و مدرن به نظر می‌رسد. این خودرو همچنین سعی کرده است کمی قدیمی‌تر بودن خود را تا حدودی با بهره گیری طرح نمایشگر مرکزی مستقل بالای داشبورد و جدای از صفحه آمپر رفع نماید. هایما 8S هم با طراحی مدرن و جذابی در بخش کابین و یک نمایشگر مرکزی مستقل بالای داشبورد و یک نمایشگر دیجیتالی مجزا هم در پشت فرمان این خودرو ظاهر شده است. همچنین در کابین این خودرو دکمه‌های فیزیکی بیشتری دیده می‌شود که این روزها در خودروهای مدرن از تعداد آن‌ها بسیار کاسته شده است. بااین‌حال، داخل هایما هنوز هم به لطف دریچه‌های تهویه شش‌ضلعی، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی زیبای کنسول مرکزی، جذاب و مدرن به نظر می‌رسد و قطعاً در برابر لاماری حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

پیشرانه و گیربکس

لاماری و هایما 8S قوی‌ترین کراس‌اوورهای چینی حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شوند. زیر کاپوت لاماری یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که هایما از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو با 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند؛ بنابراین، درحالی‌که هایما تنها 3 اسب بخار قدرت کمتری نسبت به رقیب دارد اما در عوض از 8 نیوتن متر گشتاور بیشتری بهره می‌برد. البته درمجموع، دو خودرو از لحاظ پیشرانه بسیار به هم نزدیک هستند و موتور هروی آن‌ها از نوع GDI یا تزریق مستقیم سوخت است اما در بخش انتقال قدرت، هایما با گیربکس شش سرعته اتوماتیک در برابر گیربکس هفت سرعته دوکلاچه لاماری خیلی حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته عدم وجود قابلیت تعویض دنده به صورت دستی در لاماری، نقطه ضعف مهمی است که نمیتوان به آن اشاره نکرد.

 

البته همین سادگی گیربکس می‌تواند یک مزیت باشد زیرا در آینده هزینه‌های نگهداری 8S را کاهش خواهد داد. همچنین درحالی‌که هایما ظرف 8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد، لاماری برای انجام این کار به 9.5 ثانیه زمان نیاز دارد که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. در بخش مصرف سوخت اما برتری با لاماری است که به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 6.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند اما این رقم برای هایما 7.2 لیتر است. البته این ارقام اعلام کارخانه بوده و باید در عمل و شرایطی یکسان هر دو خودرو را بررسی کرد.

 

تجهیزات

در بخش تجهیزات رفاهی دو خودرو تقریباً در یک سطح بوده اما هایما برتری نسبی نسبت به رقیب خود دارد:

هایما 8S

لاماری ایما

نمایشگر 10.25 اینچی 10.0 اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی دیجیتالی 10.25 اینچی
سیستم صوتی 4 بلندگو 6 بلندگو
سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای اتوماتیک
کروز کنترل تطبیقی تطبیقی
ایربگ 6 عدد 6 عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده تنظیم 8 جهته برقی تنظیم 6 جهته برقی
صندلی سرنشین جلو تنظیم 4 جهته برقی دستی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد ندارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
فرمان برقی برقی
تودوزی چرمی چرمی
دی‌لایت دارد دارد
ترمزها ABS و EBD ABS و EBD
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهولد دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد
سیستم کنترل کشش TCS دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور دنده‌عقب دارد دارد
دوربین ثبت وقایع دارد دارد
سانروف پانورامیک دارد دارد
سنسور نور و باران دارد دارد
پاور ویندوز دارد دارد
درب صندوق برقی دارد ندارد

 

در بخش تجهیزات رفاهی، هایما با برخورداری از گرم‌کن و تنظیم برقی صندلی‌های جلو و همین‌طور کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، نسبت به لاماری برتری جزئی دارد اما جایی که لاماری هیچ حرفی در برابر هایما برای گفتن نخواهد داشت سیستم‌های ایمنی است زیرا کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو با طیف نسبتاً کاملی از سیستم‌های کمک‌راننده شامل هشدار خروج از خط، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، دستیار کمک به تغییر لاین، سیستم پایش نقاط کور، هشدار برخورد جلو، دستیار حرکت در ترافیک و ترمز اضطراری خودکار را ارائه می‌کند که هیچ‌کدام از آن‌ها در لاماری وجود ندارند.

البته ازآنجایی‌که انتقاداتی به کمبود برخی تجهیزات مهم در کراس‌اووری با این قیمت وارد شده است، به گفته آرین پارس موتور، به‌زودی از اواسط پاییز امسال تیپ جدیدی از لاماری ایما ارائه خواهد شد که به چند آپشن بیشتر شامل دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو، درب صندوق برقی، نورپردازی داخلی 64 رنگ، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی شاگرد و رادار نقاط کور مجهز خواهد بود. بااین‌حال، در حال حاضر در بخش تجهیزات برتری کامل با هایما 8S است.

قیمت

قیمت کارخانه‌ای لاماری ایما یک میلیارد و 94 میلیون تومان اعلام است که این رقم در بازار به حدود یک میلیارد و 350 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، ایران‌خودرو هنوز قیمت هایما 8S را اعلام نکرده و بنابراین فعلاً نمی‌توان در این رابطه قضاوت کرد ولی برخی گزارشات به قیمتی حدود یک میلیارد تومانی برای 8S اشاره کرده‌اند که در این صورت، این دو کراس‌اوور از لحاظ قیمتی کاملاً در سطح یکدیگر خواهند بود.

مشخصات فنی

هایما 8S

لاماری ایما

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 192 اسب بخار 195 اسب بخار
گشتاور 293 نیوتن متر 285 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفرتاصد 8.0 ثانیه 9.5 ثانیه
مصرف سوخت 7.2 لیتر ترکیبی 6.6 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 58 لیتر 55 لیتر
وزن 1560 کیلوگرم 1550 کیلوگرم
حجم صندوق بار 550 لیتر 480 لیتر
طول 4,565 میلی‌متر 4,565 میلی‌متر
عرض 1,850 میلی‌متر 1,860 میلی‌متر
ارتفاع 1,682 میلی‌متر 1,690 میلی‌متر
فاصله محوری 2,700 میلی‌متر 2,715 میلی‌متر
فاصله از زمین 213 میلی‌متر 195 میلی‌متر
رینگ و لاستیک 19 اینچی 225 19 اینچی 235
قیمت کارخانه نامشخص 1 میلیارد و 94 میلیون
قیمت بازار نامشخص 1 میلیارد 350 میلیون

 

6 دیدگاه
  1. حافظ می گوید

    هایما لاماری رو کاملا میخابونه

    1. ذوالفقاری همدان می گوید

      تو حرف نزن
      (با لهجه باباپنجعلی قرائت شود)

      1. ناشناس می گوید

        رد دادی بابا پنج علی ناهار نخردی

  2. بیژن می گوید

    اگر این حد از راحتی و آپشن مورد نیاز بود مردم مینشستن خونشن چه مرضیه که رانندگی کنن ، شورشو درآوردن ، ماشین ایمن و قدرتمند ارزان بدین دست مردم آپشن هم مال خودتون

    1. بیا پایین دوست عزیز می گوید

      برای همین هم هست که سانتافه پرفروش ترین شاسی بلند بازار ایران شده دیگه؟،بخاطر موتور فوق قدرتمند و قیمت ارزونش؟؟؟؟،یا بخاطر پُز دادن و آپشنش؟،متاسفانه مردم عقده ای داریم

    2. بیا پایین دوست عزیز می گوید

      داداش ماشین ۲۰۰ اسب قدرت داره با ۴۰۰ تا نیوتون متر!،میدونی چه رقم غولیه برای یه کراس اوور؟؟؟؟،بعد میگی موتور قوی؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.