مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

تبدیل رنو 5 به یک هیولای برقی با 375 اسب بخار قدرت و شتاب 3.5 ثانیه‌ای!

رنو قصد دارد به‌صورت مدل محبوب و دوست‌داشتنی رنو 5 را در قالب یک هاچ‌بک الکتریکی بازگرداند اما حالا پیش از معرفی نسخه تولیدی این خودرو، رنو با معرفی یک الکتریکی‌شده تک ساخت ویژه از رنو 5 توربوی قدیمی، از این هاچ‌بک نمادین تجلیل کرده است. این خودرو که R5 Turbo 3E نام دارد، یک هاچ‌بک داغ الکتریکی با 375 اسب بخار قدرت و ظاهر بازطراحی شده با الهام از بازی‌های کامپیوتری است. این کانسپت بر پایه رنو 5 توربو و توربو 2 دهه 80 میلادی شکل گرفته و روی یک شاسی لوله‌ای با رول بارهای مورد تأیید فیا ساخته شده است.

همان‌طور که گفته شد، این خودرو یک هاچ‌بک الکتریکی است و در عقب آن موتورهای برقی نصب شده‌اند. هرچند مهندسان رنو می‌توانستند از موتورهای بسیار قوی‌تری استفاده کنند اما قدرت معقول 375 اسب بخاری را در نظر گرفته‌اند که البته هنوز هم بیش از دو برابر قدرت رنو 5 توربوی قدیمی است. این کانسپت همچنین از گشتاور هیولایی 700 نیوتن متری هم بهره می‌برد که تمام آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این موتورها توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی 42 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شوند که زیر کف خودرو نصب شده‌اند. رنو برد این کانسپت را اعلام نکرده است اما شارژ کامل باطری‌های آن از طریق شارژرهای 380 ولتی تنها دو ساعت طول می‌کشد.

هرچند این باطری‌ها 520 کیلوگرم وزن دارند اما وزن کلی خودرو تنها 980 کیلوگرم است که برای یک مدل الکتریکی بسیار سبک به‌حساب می‌آید. این رنو 5 برقی قدرتمند ظرف تنها 3.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن روی 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. طراحی بیرونی R5 Turbo 3E تفسیر مجدد مدرنی از پیشینیان خود با حفظ فرمول اولیه ولی تناسبات کمی اغراق‌شده و عناصر طراحی الهام گرفته از بازی‌های ویدئویی است. این خودرو 4,006 میلی‌متر طول، 2,020 میلی‌متر عرض و 1,320 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,540 میلی‌متر است. همه این اعداد به‌جز ارتفاع نسبت به رنو 5 توربو بنزینی قدیمی افزایش پیدا کرده‌اند.

بدنه فیبر کربنی خودرو با یک طرح فانتزی رنگ‌آمیزی شده و روی رینگ‌های 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب قرار گرفته که با لاستیک‌های 225 در جلو و 325 در عقب پوشیده شده‌اند. همچنین برای شیشه‌های خودرو هم از پلکسی‌گلاس استفاده شده است. کیت بدنه این رنو 5 با قطعات آئرودینامیکی حتی دیوانه‌وارتر از گذشته مثل اسپلیتر برجسته جلو، ورودی‌های هوای زردرنگ، گلگیرهای جلو و عقب بسیار عریض و اسپویلر عقب عظیم، از نو طراحی شده است. چراغ‌های جلو خودرو با نوارهای LED صورتی، آبی و زرد به همراه چراغ‌های LED اضافی روی سپر به سبک رالی، جایگزین شده‌اند. در عقب نیز چراغ‌ها کوچک‌تر شده‌اند و فضای بیشتری را برای خروجی‌های هوا فراهم کرده‌اند. در همین حال، برخی ویژگی‌های نمادین رنو 5 توربو از نو تفسیر شده‌اند مثل دریچه روی کاپوت که حالا درگاه شارژ باطری‌ها را در خود جای داده است.

در داخل خودرو دو صندلی مسابقه‌ای فیبر کربنی ساخت سابلت، یک صفحه آمپر دیجیتالی 10 اینچی آینده‌نگر، داشبوردی با طراحی رترو، تودوزی آلکانترا، تونل مرکزی زردرنگ و ترمزدستی مشابه خودروهای مخصوص دریفت دیده می‌شود. راننده نیز می‌تواند از بین حالت‌های مختلف شامل توربو (برای دریفت)، پیست (حرکات نمایشی)، دونات (چرخش 360 درجه) و… یکی را انتخاب کنند. در این خودرو همچنین مجموعاً 10 پایه برای نصب دوربین در داخل و خارج به‌منظور ضبط تصاویر دود کردن دایرها تعبیه شده است. R5 Turbo 3E در غرفه رنو در نمایشگاه خودروی پاریس در معرض دید عموم قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا