مکمل بنزین
گزارشاخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

ایران خودرو از خودرو کراس‌لوک TF21 رونمایی کرد + فیلم

گروه صنعتی ایران خودرو از اوایل امسال بحث خودرویی با کد پروژه‌ای TF21 را رسانه‌ای کرد. پروژه‌ای که کار آن از اواخر سال گذشته آغاز شده و امروز هم بالاخره از نسخه پروتوتایپ آن رونمایی شد.

اما همانطور که مستحضرید، روزهای گذشته بود که پایگاه خبری چرخان طی مطلبی اختصاصی، از مشترک بودن سازه TF21 با ام جی 3 خبر داد. شکر خدا با رونمایی از نسخه پروتوتایپ این خودرو، ادعایمان صحیح بوده و حداقل، نسخه پروتوتایپ TF21 فیس لیفتی از ام جی 3 بود.

آیا TF21 ایران خودرو، همان نسخه ایرانیزه ام جی 3 (MG 3) است؟!

گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های اخیر با پژو 206 سهم قابل توجهی در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی داشته و هر چند این خودرو محبوبیت بالایی میان مشتریان دارد، اما مدیران این شرکت به فکر ارائه محصولی جدیدی بودند که نهایتا امروز از نسخه پروتوتایپ TF21 رونمایی شد.

ایران خودرو TF21

براساس تصمیمات کمیته محصول ایران خودرو، ضرورت توسعه یک محصول کراس‌لوک جهت تکمیل سبد محصولات پلتفرم P200 احساس و مقرر شد مرکز تحقیقات، خودرویی با کد پروژه TF21 طراحی کند. در نتیجه مراحل تحقیق و مطالعه برای توسعه خودرو TF21 که برخوردار از تمام ویژگی ها و استانداردهای روز باشد، آغاز و قرار بر این شد با عرضه محصول کراس‌لوک پروژه TF21 در کنار محصول هاچ‌بک پژو 207 با تنوعی از قوای محرکه و گیربکس، محدوده مناسبی از بخش‌های مختلف قیمتی بازار خودروهای هاچ‌بک و کراس‌لوک مجهز به  تمامی تجهیزات ایمنی و استاندارد تحت پوشش قرار گیرد.

مدل پروتوتایپ محصول پروژه TF21 امروز با حضور معاون رییس جمهور رونمایی شده و مردم در شهریور سال ۱۴۰۲ در انتظار تولید انبوه این محصول جذاب خواهند بود!

قرار است این محصول با سه نسخه پایه، میانی و لوکس به بازار عرضه شود. البته ایران خودرو به خوبی از محبوبیت خودروهای هاچ‌بک کراس در بازار خودرو ایران آگاه بوده و قصد دارد که مدل کراس لوک Cross Look خودرو TF21 که استایلی بین هاچ‌بک و کراس‌اوور دارد را طراحی و تولید کند که اتفاقا بین تمامی این نسخه‌ها، اولویت تولید با همین مدل کراس‌لوک است.

ایران خودرو TF21 و ری را

ایران خودرو در مدت اخیر توجه زیادی به استانداردسازی محصولات گذشته و رعایت استانداردهای 85 گانه در محصولات جدید خود کرده است. نتیجه این تلاش ها، عبور از تمام استانداردهای جدید و سختگیرانه ملی توسط خودروی TF21 بوده و تمامی نسخه‌های این خودرو با وجود تفاوت هایی که در تریم داخلی، سطح امکانات و حتی تفاوت‌های ظاهری دارند، قادر به پاس کردن استانداردهای ملی 85 گانه صنعت خودرو ایران خواهند بود.

امکانات مهم ایمنی و رفاهی

خودرو TF21 در زمینه امکانات ایمنی، دارای تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، پایش فشار باد تایرها (TPMS) ، راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI)، سنسورهای نور و باران و… است. از جمله دیگر تجهیزات مدل فول خودرو TF21 می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی، سامانه ورود بدون کلید و… اشاره کرد.

مشخصات فنی

نسخه نهایی پروژه TF21 به پیشرانه آشنا TU5 پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1587 سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید 110 اسب بخار، قدرت و بیشینه گشتاور 144 نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک به چرخ های جلو منتقل می‌شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دنده‌ای را هم در آینده دارد. از جمله مزایای پیشرانه TU5P می‌توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، تعمیر آسان و آشنا بودن فراوان تعمیرکارها اشاره کرد.

در پروژه TF21، طراحی استایل ظاهری خودرو بر عهده واحد طراحی صنعتی معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو بوده است. ضمن اینکه طراحی تمامی قطعات تزیینی خارجی و داخلی نیز با استفاده از توان مرکز تحقیقات، ظرفیت تامین کنندگان شرکت ساپکو و مشاوران خارجی در دست انجام است.

برای تولید بدنه، نسبت به ساخت قالب های بدنه و ایجاد خط جدید بدنه سازی اقدام شده و قرار است از ظرفیت های موجود سالن های مونتاژ جهت تولید این خودرو استفاده شود. همچنین استفاده حداکثری از تجهیزات و امکانات موجود در پروسه صنعتی سازی به منظور دست‌یابی به حداقل هزینه‌کرد در دستور کار قرار گرفته است.

Иранский автомобиль

ИККО TF21

 

ویدئو

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. نسخه رانینگش که براساس ام جی۳ ساخته شده.ولی رندرهاش براساس اچ ۳۰ کراس طراحی شده

    دقیقا چی شد؟!

  2. طراحیش اصلا خوب و هماهنگ نیست.از حسین سلیمانی بعید بو‌د

  3. دقیقا همون فیس لیفت امجی۳ هستش.ازش خوشم نیومد.کاش تا تولید انبوه بهتر بشه

  4. نکنه طراحای قدیمی ایران خودرو که افتضاحی مثل تارا رو طراحی کردن،تی اف ۲۱ طراحی کردن؟!!!!
    ریرا خیلی خوب بود حیف

  5. شیشه عقب عمودی ترین طراحیه که تو این 30 سال اخیر دیدم!ماشین هاچبک رو تخم مرغی بودنش جذاب میکنه و این محصول در نمای عقب واقعا تاسف برانگیزه تازه تیغه برف پاک کنش شبیه رنو5 سال 1965 میلادی میمونه

  6. در ایران و بین خودروسازان داخلی خودروی اقتصادی و استانداردهای ۸۵ گانه به شدت با هم در تضاد هستند و در صورت رعایت استانداردهای ۸۵ گانه این خودرو به هیچ وجه اقتصادی نخواهد بود و با توجه به آزادسازی قیمت خودرو درب کارخانه در آینده‌ای نه چندان دور این خودرو نیز در تیپ پایه حدود ۳۰۰ میلیون قیمت خواهد داشت که باتوجه به طراحی بسیار بهتر پارس و قیمت پایینترش اصلا این خودرو جذاب نخواهد بود.
    طراحی هم که افتضاح و به نظر هپان کودکی که تارا رو طراحی کرده اینو هم نقش زده!

  7. چرا موتر تغیر نمی کنه دیگه دنیا داره میره به سمت خودروهای برقی اینا هنوز دست از موتور پژو پارس بر نداشتند تا کی عتیقه سواری هیچ کس نیست این مدیران عتیقه رو بندازه بیرون تا شاید صنعت خودروی ما بهتر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا