مکمل بنزین
گوناگونخبر

اولین شاسی‌بلند برقی جیپ با نام اونجر معرفی شد

جیپ از اولین محصول تمام الکتریکی خود با نام اونجر در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی کرده است. این شاسی‌بلند کوچکی است که برای بازار اروپا طراحی شده و در کنار نسخه تمام الکتریکی، نسخه بنزینی هم خواهد داشت. اونجر در ظاهر با جلوپنجره هفت‌قسمتی، چراغ‌های جلوی LED دوقسمتی، گلگیرهای عضلانی با دهانه‌های ذوزنقه‌ای، گرافیک X شکل چراغ‌های عقب، صفحات محافظ آلومینیومی مانند و روکش‌های پلاستیکی فراوان بدنه، ظاهر کلاسیک یک جیپ را دارد.

در داخل خودرو شاهد فضایی ساده با داشبورد افقی همرنگ بدنه به همراه صفحه آمپر دیجیتالی 7 یا 10.25 اینچی و نمایشگر لمسی 10.25 اینچی ایستاده با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم و جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect هستیم. ازجمله تجهیزات خودرو نیز می‌توان به سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ‌های جلوی خودکار، سنسورهای پارک 360 درجه، دوربین دید عقب و سیستم‌های ایمنی مثل پایش نقاط کور، دستیار ترافیک، کروز کنترل تطبیقی، دستیار پارک و سیستم حفظ حرکت میان خطوط اشاره کرد.

جیپ اونجر روی پلت‌فرم eCMP ساخته شده که با پژو e-2008، اوپل Moka-e و DS3 E-Tense مشترک است. این کراس‌اوور جدید، با 4,076 میلی‌متر طول، 154 میلی‌متر از رنگید کوتاه‌تر است و به محصول پایه جدید جیپ تبدیل خواهد شد. اونجر به یک موتور الکتریکی در جلو مجهز است که 156 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند این اعداد با بسیاری از دیگر خودروهای الکتریکی گروه استلانتیس یکسان است اما به گفته جیپ، این اولین خودرویی است که از نسل دوم موتور الکتریکی ساخت Emotors استفاده می‌کند.

انرژی موردنیاز این موتور از طریق یک پکیج باطری 54 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که در تونل مرکزی زیر صندلی‌های جلو و عقب نصب شده است. به گفتهٔ جیپ، این باطری‌ها با هر بار شارژ به‌صورت ترکیبی امکان پیمودن 400 کیلومتر را فراهم می‌کنند اما در سیکل شهری که مصرف انرژی کمتر است این رقم می‌تواند تا 550 کیلومتر افزایش پیدا کند. با استفاده از شارژرهای سریع 100 کیلوواتی نیز می‌توان از 20 تا 80 درصد این باطری‌ها را ظرف 24 دقیقه شارژ کرد و یا با سه دقیق شارژ 30 کیلومتر به برد خودرو افزود. با شارژرهای معمولی 11 کیلوواتی اما شارژ کامل باطری‌ها 5.5 ساعت طول می‌کشد.

نسخه الکتریکی اونجر صرفاً در همین یک مدل و به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شود اما جیپ یک نسخه بنزینی را هم برای آن در نظر گرفته است که انتظار می‌رود از پیشرانه 1.2 لیتری توربوشارژ استلانتیس استفاده کند. هرچند اونجر یک کراس‌اوور کوچک است اما ریشه‌های جیپی خود را فراموش نکرده و بیشترین فاصله از زمین در این کلاس را ارائه می‌کند که 200 میلی‌متر است. این خودرو همچنین به لطف اوورهنگ‌های کوتاه، از زوایای آفرودی خوبی شامل زاویه حمله 20 درجه، زاویه فرار 32 درجه و زاویه شکست 20 درجه برخوردار است.

جیپ اونجر در کارخانه استلانتیس در لهستان تولید خواهد شد و هم‌اکنون پیش‌فروش آن در برخی بازارهای اروپایی آغاز شده اما عرضه رسمی آن به بازار در اوایل سال 2023 صورت خواهد گرفت. جیپ انتظار دارد این خودرو تا سال 2024 به پرفروش‌ترین محصول شرکت تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا