مکمل بنزین
رپورتاژ

استعلام پلاک فعال چگونه انجام می شود؟

استعلام پلاک فعال خودرو در هنگام معامله ماشین دست دوم اهمیت پیدا خواهد کرد. اگر اهمیت این کار را نادیده بگیرید، مشکلات قضایی گریبانگیر شما خواهد شد. پلاک فعال به پلاک فک شده نیز شناخته می‌شود. برای استعلام پلاک فک شده روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مطلب، به شما متداول‌ترین راه‌های استعلام پلاک فعال خودرو با کد ملی، شماره پلاک، آنلاین یا با پیامک را معرفی می‌کنیم. اگر قصد خرید یک خودرو جدید یا کارکرده را دارید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا جلوی مشکلات قضایی جدی را بگیرید.

مراجعه حضوری به شعبه‌های پلیس +۱۰ برای استعلام پلاک فعال

یکی از راه‌های سنتی استعلام پلاک فعال، مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی است. شما می‌توانید در ساعات اداری به یکی از شعبه‌های پلیس +۱۰ در سراسر ایران مراجعه کرده و با ارائه کارت ملی، شماره گواهینامه و سایر اطلاعات درخواستی، فرم استعلام پلاک فعال را پر کنید. سپس، اطلاعات پلاک فعال به‌نام خود یا شخص مورد‌نظر را به شما ارائه می‌دهند. اگر استعلام پلاک فعال به نام شخص دیگر باشد، باید ابتدا خودرو مورد‌نظر را به مراکز تعویض پلاک ببرید. سپس برگه‌ای به شما می‌دهند که باید توسط کارشناسان حاضر در مرکز پر شود.

بعد از پرداخت هزینه‌ها، پلاک قبلی فک شده و پلاک جدید نصب خواهد شد. برای ثبت پلاک به نام خود و انجام سایر مراحل قانونی باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

استعلام پلاک فعال با کد ملی؛ استعلام آنلاین و راحت

ابتدا برای استعلام پلاک فعال خودرو باید بدانید که چه اطلاعاتی نیاز دارید. راحت‌ترین راه، استفاده از کد‌ملی است. برخی از سایت‌های آنلاین برای استعلام پلاک فک‌شده، نیاز به کد ملی شما دارند. یکی معروف‌ترین این سایت‌ها، پلیس راهور است. سایر سامانه‌های مربوط به خدمات خودرو نیز با کد ملی، امکان استعلام پلاک فعال را فراهم می‌کنند. در این سامانه‌ها، مانند آیتول، دریافت نوبت دهی تعویض پلاک، خرید انواع بیمه خودرو و موتورسیکلت و سایر خدمات را ارائه می‌شود.

استعلام پلاک فعال پلیس راهور؛ راهی مطمئن ولی زمانبر

پلیس برای کاهش صرف وقت در بادجه‌های حضوری پلیس +۱۰، سامانه پلیس راهور را راه‌اندازی کرد. با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانید از خدمات استعلام خلافی، پلاک فعال، نمره منفی گواهینامه، خلافی خودرو و سایر خدمات مربوط به راهنمایی و رانندگی بهره‌مند شوید. برای ثبت نام در سامانه پلیس راهور و استعلام پلاک فعال به کد‌ملی و سایر مشخصات خودرو و گواهینامه نیاز خواهید داشت. البته، استعلام پلاک فعال در پلیس راهور ۱۰ روز طول می‌کشد. زیرا به‌ دلایل امنیتی، پلیس از قرار دادن اطلاعات به‌روز در سایت خود‌داری کرده و هر ۱۰ روز یکبار این اطلاعات به‌روز‌رسانی می‌شود. به‌همین دلیل، بسیاری از افراد به‌صورت حضوری به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنند تا از اتلاف وقت جلوگیری شود. البته، در سامانه‌های آنلاین نیز می‌توان بدون نیاز به مراجعه حضوری،‌ استعلام پلاک فعال را به‌سادگی انجام داد. علاوه‌بر این، سایر خدمات مانند، پرداخت مالیات نقل و انتقال با کد ملی یا حتی ترخیص خودرو از پارکینگ راهور غیر‌حضوری انجام می‌شود.

استعلام فوری پلاک فعال از سامانه‌های خدمات خودرویی

یکی دیگر از راه‌های استعلام پلاک فعال، استفاده از سامانه‌های آنلاین است. در سامانه‌ای مانند آیتول، شما می‌توانید با وارد‌کردن کد‌ملی خود، به‌سرعت استعلام پلاک فعال خودرو را انجام دهید. برای این‌کار ابتدا باید کد ملی خود را وارد کنید. سپس، با پرداخت هزینه استعلام، جزئیاتی مانند شماره پلاک، وضعیت آن، شماره سریال راهور و تاریخ فک شدن پلاک برای شما نمایش داده می‌شود.

آیا استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک امکان‌پذیر است؟

استعلام پلاک فعال خودرو با کد‌ملی انجام می‌شود. زیرا هر پلاک به کد‌ملی افراد ثبت می‌شود و نه خودرو. از‌این‌رو، برای دانستن شماره پلاک خودرو به نام خود، باید کد‌ملی خود را در یکی از سایت‌های گفته‌شده وارد کنید تا جزئیات آن نمایش داده شود.

استعلام پلاک فعال با پیامک چگونه انجام می‌شود؟

استعلام پلاک فعال بر‌خلاف استعلام خلافی خودرو یا نمره منفی گواهینامه با پیامک امکان‌پذیر نیست. همه سایت‌ها و حتی اپلیکیشن پلیس +۱۰، پیامکی مبنی بر پلاک‌های فعال ارسال نمی‌کند. زیرا این اطلاعات بسیار اهمیت دارند و نباید به‌دست افراد سودجو برسد. از‌این‌رو، شما می‌توانید به سه روش مراجعه حضوری، استعلام از سایت پلیس راهور و استعلام از سامانه آیتول، این اطلاعات را به‌دست آورید.

اهمیت استعلام پلاک فعال خودرو؛ جلوگیری از مشکلات قضایی

برخی از افراد خودرو خود را به‌صورت وکالتی می‌فروشند و بابت تغییر پلاک خودرو پیگیری نمی‌کنند. هر خلافی و شکایتی که روی خودرو انجام شود، به پای صاحب پلاک نوشته می‌شود. یعنی، اگر با پلاک ثبت‌شده به نام شما، جرمی صورت بگیرد، شما مجرم شناخته می‌شوید. از‌این‌رو، پیشنهاد می‌شود که هر‌از‌چند‌گاه، استعلام پلاک فک شده را بگیرید تا در‌صورت هر‌گونه مغایرت به پلیس گزارش دهید.

آیتول؛ سامانه جامع خدمات خودرو و موتور‌سیکلت در ایران

در این مقاله به راه‌های استعلام پلاک فعال خودرو پرداختیم. اگر با پلاک خودروی ثبت‌شده جرمی صورت بگیرد، شما بازخواست خواهید شد. به‌همین دلیل، باید در فواصل مختلف، از صحت اطلاعات و پلاک‌های ثبت‌شده به نام خود اطمینان حاصل کنید. برای استعلام پلاک فعال سه روش پیش روی شما قرار دارد. مراجعه حضوری، استفاده از سایت پلیس راهور و استعلام فوری از سامانه‌های خدمات خودرو مانند آیتول.

در سامانه آیتول برخلاف سایت پلیس راهور، نیازی به انتظار ۱۰ روزه نیست. بلکه، فوراً اطلاعات و جزئیات پلاک‌های ثبتی به شما نمایش داده می‌شود. در این سامانه سایر خدمات خرید بیمه، استعلام گواهینامه، نمره منفی و ده‌ها خدمات دیگر در دسترس شما قرار دارد. برای استفاده از این خدمات کافی است وارد سایت itoll.ir شوید. همچنین، کارشناسان پشتیبانی آیتول ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شما هستند.

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا