مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه فونیکس FX با تیگو 8 پرو، گران‌ترین شاسی‌بلندهای مدیران خودرو

حدود یک سال پیش، مدیران خودرو برند جدید فونیکس را برای عرضه محصولات لوکس و گران‌قیمت چری راه‌اندازی کرد. این برند جدید که در کنار برند قبلی ام‌وی‌ام‌و ارائه می‌شود، کار خود را با شاسی‌بلند بزرگ چری تیگو 8 پرو آغاز کرد و بعداً کراس‌اوور کوچک‌تر تیگو 7 پرو و سپس سدان آریزو 6 پرو هم به محصولات آن اضافه شدند. جدیدترین محصول برند فونیکس مدیران خودرو اما یکی از جدیدترین شاسی‌بلندهای چری بنام اومودا 5 است که به‌تازگی توسط مدیران خودرو با نام فونیکس FX در کشورمان معرفی شده است.

در ادامه قصد داریم این خودرو را که یکی از گران‌ترین محصولات برند فونیکس خواهد بود با تیگو 8 پرو مقایسه کنیم.

معرفی کلی

در همین ابتدا بگوییم که تیگو 8 و FX در یک کلاس قرار ندارند و از لحاظ فرم کلی و سگمنت بازار کاملاً باهم متفاوت هستند اما چون در کشورمان در یک محدوده قیمتی قرار گرفته‌اند، می‌توان آن‌ها را باهم مقایسه کرد. تیگو 8 بزرگ‌ترین شاسی‌بلند چری محسوب می‌شود که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن سال 2018 رونمایی شد. سپس در سال 2020 چری نسخه فیس‌لیفت و لوکس‌تر این خودرو را با نام تیگو 8 پلاس معرفی کرد و این همان مدلی است که در ایران با نام تیگو 8 پرو عرضه می‌شود.

چری در نمایشگاه خودروی گوانگژوی سال 2021 شاسی‌بلند جدیدی با نام اومودا 5 را رونمایی کرد. این خودرو اولین محصول از سری جدید اومودا محسوب می‌شود که قرار است مثل سری تیگو، به یک خانواده از شاسی‌بلندهای مختلف تبدیل شود. تولیدی اومودا 5 اوایل سال 2022 آغاز شده و پس از عرضه در چین، به بازارهای دیگری مثل استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان هم راه پیدا کرد.

طراحی بیرونی

تیگو 8 پرو از ظاهری ساده اما مدرن و باابهت بهره می‌برد. البته این خودرو از نسل قبلی زبان طراحی چری استفاده می‌کند که Life In Motion 3.0 نام دارد که جلوپنجره هشت‌ضلعی با طرح داخلی ستاره‌ای از ویژگی‌های آن است. همچنین ازآنجایی‌که این خودرو یک کراس‌اوور میان سایز سه ردیفه است، فرم سنتی و جعبه‌ای شکلی دارد تا فضای کافی برای هر هفت سرنشین را فراهم می‌کند. فونیکس FX اما در نقطه مقابل تیگو 8 قرار دارد زیرا این خودرو یک کراس‌اوور اسپرت با ظاهر کوپه مانند است که بیشتر خریداران جوان را هدف قرار داده است.

این خودرو طبق زبان طراحی کاملاً جدید چری بنام Art in Motion شکل گرفته است و در ظاهر کاملاً با محصولات قبلی این شرکت متفاوت است. در نمای جلویی FX شاهد چراغ‌های دوقسمتی و جلوپنجره بدون قاب هستیم که نمای مدرنی را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که در عقب فرم کلی چراغ‌ها به محصولات لکسس شباهت دارند. همچنین طراحان چری با استفاده از تریم‌های رنگی در قسمت‌هایی مثل رینگ‌ها و آینه‌های جانبی قصد ایجاد نمای جوان‌پسندی را داشته‌اند. به‌طورکلی، FX ظاهر بسیار اسپرت‌تر و جذاب‌تری نسبت به تیگو 8 پرو دارد.

داخل

برخلاف بیرون، دو خودرو در داخل شباهت زیادی باهم دارند زیرا هردو از نمایشگرهای بزرگ به هم چسبیده در بالای داشبورد برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه دریچه‌های تهویه افقی در زیر آن‌ها استفاده می‌کنند. بااین‌حال، در اینجا هم FX به لطف غربیلک فرمان D شکل، تزئینات رنگی و تریم‌های مشکی پیانو، حال و هوای اسپرت‌تری دارد. همچنین تیگو 8 پرو با برخورداری از سه ردیف صندلی، برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب خواهد بود درحالی‌که در FX به دلیل سقف شیب‌دار، ممکن است افراد بلندقد در عقب با محدودیت فضای سر مواجه باشند.

پیشرانه و گیربکس

هرچند گفته شده فونیکس FX قرار است در دو تیپ پایه با پیشرانه 1.5 لیتری توربو و تیپ فول با پیشرانه 1.6 لیتری توربو در ایران عرضه شود اما عرضه تیپ پایه بسیار محدود خواهد بود و مدیران خودرو بیشتر روی تیپ فول تمرکز خواهد داشت. این تیپ از همان پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تیگو 8 پرو استفاده می‌کند که در اینجا هم 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم مثل تیگو 8 پرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ قوای محرکه کاملاً باهم یکسان هستند.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که FX با وزن 1420 کیلوگرم بیش از صد کیلوگرم از تیگو 8 پرو سبک‌تر است، بسیار چابک‌تر خواهد بود و شتاب خیلی خوبی خواهد داشت. این در حالی است که همین پیشرانه حتی برای تیگو 8 پرو هم شتاب خوبی را فراهم می‌کند اما وزن کمتر و ابعاد جمع‌وجورتر باعث چابکی و تروفرزی بیشتر FX خواهد شد. این خودرو 4,400 میلی‌متر طول، 1,830 میلی‌متر عرض و 1,585 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,630 میلی‌متر است که یعنی به میزان قابل‌توجهی از تیگو 8 پرو با 4,722 میلی‌متر طول، 1,860 میلی‌متر عرض و 1,745 میلی‌متر ارتفاع کوچک‌تر است.

تجهیزات

تیگو 8 پرو در بین همه خودروهای چینی بازار کشورمان بیشترین آپشن‌ها و تجهیزات را ارائه می‌کند و از این لحاظ چیزی کم و کسر ندارد و به همین دلیل، حتی تجهیزات FX هم به آن نمی‌رسد ولی بااین‌حال، این محصول جدید برند فونیکس مدیران خودرو هم لیست تجهیزات بلند بالایی دارد که شامل مواردی مثل سیستم هشدار خروج از خط، سیستم پایش نقاط کور، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، دستیار حرکت در ترافیک، کروز کنترل تطبیقی هوشمند، نوربالای خودکار، ترمز اضطراری خودکار، شش ایربگ، دوربین 360 درجه، تنظیم برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، درب صندوق برقی با سنسور پایی، دو نمایشگر 12.3 اینچی، سانروف، ترمز پارک برقی، تودوزی چرمی و… اشاره کرد.

قیمت و جمع‌بندی

هنوز قیمت رسمی فونیکس FX اعلام نشده ولی چیزی بین یک میلیارد 550 تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان برای در آن در نظر گرفته شده است. این یعنی FX حدود 200 میلیون تومان از تیگو 8 پرو با قیمت یک میلیارد و 794 میلیون تومان ارزان‌تر خواهد بود؛ بنابراین به‌طورکلی، کسانی که علاقه‌ای به شکل بزرگ و خانوادگی تیگو 8 پرو ندارند می‌توانند سراغ FX بروند که همان قوای محرکه و تجهیزات را در ابعادی کوچک‌تر، چابک‌تر و ارزان‌تر ارائه می‌کند و درعین‌حال ظاهری جذاب و جوان‌پسند دارد.

مشخصات فنی

فونیکس تیگو 8 پرو

فونیکس FX

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 197 اسب بخار 197 اسب بخار
گشتاور 290 نیوتن متر 290 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
وزن 1540 کیلوگرم 1420 کیلوگرم
طول 4,722 میلی‌متر 4,400 میلی‌متر
عرض 1,860 میلی‌متر 1,830 میلی‌متر
ارتفاع 1,745 میلی‌متر 1,585 میلی‌متر
فاصله محوری 2,710 میلی‌متر 2,630 میلی‌متر
قیمت کارخانه 1 میلیارد و 794 میلیون حدود 1 میلیارد 600 میلیون

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. کلا شرکت کلاه برداری هست متاسفانه و اصلا جوابگوی هیچ گونه خلف وعده خود نیستند چون هیچ نظارتی روشون نیست متاسفانه

    1. سلام من یک آریزو از نمایندگی تحویل گرفتم و حرفی که میزننین رو قبول ندارم سر موقع حتی۱۰روز زودتر تحویل دادن.شاید شما در تحویل خودرو خیلی عجله داشتین

      1. سلام من ماه ۱۱ سال ۱۴۰۱ fxفروش قطعی ۴۵ روزه وبت نام‌کردم
        هنوز تحویل ندادن
        از خودشون بی خود تر و دزد تر وجود نداره
        بیچاره ما واسه یه اشغال چینی باهس ۵ ماه صبر کنیم
        لطفا مراقب باشید
        از هیچ شرکتی با هیچ شرایطی خرید نکنید
        فقط لحظه ای خرید کنید
        همشون دزد هستن

  2. خودساز متحدالقول شدن کمر مردم را بشکنند مثل یک خونخوار به جان مردم افتادن متاسفانه مدیران خودرو هم به خونخواران همچون ایرانگاری سایپا پیوستند نمیدانم چرا دولتها از این یاغیان حمایت میکنند بجای اینکه در کنار مردم باشند در اصل دولت خودروسازان است حمایت بی چون چرا . دلار بالا میره قیمت میره بالا دلار پایین میاد قیمت میره بالا .اخه این چه جور حمایت از حقوق مردم است تا کی باید تحمل کرد چرا باید در کشورهای هم جوار به یک چهارم این قیمت بهترینها را سوار بشوند حتما مردم ایران شایسته نیستند . همه چیز به بهانه تحریم . هر روز یک نقشه جدید برای خالی کردن جیب مردم .

  3. خجالت بکشید قرار شد واردات انجام بشه قیمت خودرو بشکنه مثلا دستتون و از جیب مردم بکشید بیرون دیگه بابا ملت نخرید ارزش نداره این ماشین‌ها با این قیمتها

    1. ما خودمون انتخاب کردیم مثل مرد ایستادیم و به نظر من باید قیمت ماشینها چندین برابر گرانتر شود که مسئولین ما که اینهمه برای ما فداکاری می کنند راحتتر زندگی کنند

      1. قبول کنید مسولین هم حق دارند بندگان خدا زنده فوق لاکچری بچه هامون تو بلاد کفر خوب هزینه داره

  4. متاسفانه همه خودرو ها مخصوصا محصولات چینی چهار قیمت دارند….در کارخانه…در نمایندگی….در بورس ….در بازار….فقط دنیا به کام دلال هاست….خدا به داد مردم ایران برسه

  5. متاسفانه همه خودرو ها مخصوصا محصولات چینی چهار قیمت دارند….در کارخانه…در نمایندگی….در بورس ….در بازار….فقط دنیا به کام دلال هاست

    1. با این همه که قیمت‌ها بالا هست حتی زمانی که خرید اقساطی میخوای انجام بدی ۲۳ درصد سود دیگه باید بدی
      خدایش کی میخواد بساط اینا برچیده بشه

  6. سلام قیمت خودرو و خانه و زمین بزگترین مشکل مردم بخصوص جوانان

  7. با این همه که قیمت‌ها بالا هست حتی زمانی که خرید اقساطی میخوای انجام بدی ۲۳ درصد سود دیگه باید بدی
    خدایش کی میخواد بساط اینا برچیده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا